
Schoolweging
De schoolweging van De Alm is 36,64 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,81% behaald fundamenteel niveau overtreft De Alm zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (92,1%). Deze score benadrukt een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46,67% van de leerlingen bereikt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (32%) en het vergelijkingsgemiddelde (45,39%). Dit wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een praktische inslag: 27,27% vmbo-k advies (vs. 9,17% regio) en 9,09% vmbo-b/k. Toch laat 27,27% van de leerlingen een advies voor theoretische leerwegen zien (vmbo-(g)t/havo en hoger), wat aansluit bij de schoolvisie op ontwikkelkansen. Het aandeel vwo-adviezen (9,09%) blijft onder het regionaal gemiddelde (18,61%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Alm | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op Basisschool De Alm werken we handelingsgericht. Handelingsgericht werken (HGW) wil de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen verbeteren. Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. Aan de hand van de kindkenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft. Het onderwijs wordt daarop aangepast. We werken daarbij vanuit de HGW-cyclus. De HGW-cyclus is een hulpmiddel om de zorg op groepsniveau en individueel concreet te maken. Op groepsniveau benoemt de leerkracht de onderwijsbehoeften van de leerlingen in zijn groep in een groepsplan. De leerkracht doet dit ook op individueel niveau voor de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Deze cyclus kent vier fasen 1. Waarnemen; Wat zie je bij de leerling? Het (opnieuw) observeren en in kaart brengen van de situatie 2. Begrijpen; Wat heeft de leerling op dit moment nodig? Het analyseren van de situatie, het bepalen wat nodig is om dit te veranderen en het benoemen van de onderwijsbehoeften 3. Plannen; Wat ga je doen? Het opstellen van een ondersteuningsplan dat aansluit bij de behoeften en beschikbare mogelijkheden 4. Realiseren; Hoe ga je het realiseren? Het uitvoeren van het plan gedurende minimaal 30 schooldagen om verandering te kunnen bewerkstelligen en te bepalen wat werkt HGW is een cyclische werkwijze: Na fase 4 (de uitvoering van het plan) start automatisch fase 1 opnieuw. Op basisschool De Alm werken we met schooleigen normen. Deze zijn gebaseerd op de referentieniveaus. Omdat we als school voor kwaliteit willen gaan, is daarbij het uitgangspunt dat ze hoog én haalbaar zijn.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17,86% van de leerlingen presteert onder advies - significant hoger dan landelijk (11,81%). Dit vraagt om aandacht voor de adviseringspraktijk. Tegelijkertijd stroomt 14,29% boven advies door, wat de potentie van de leerlingenpopulatie onderstreept. De school zet volgens het jaarverslag in op nazorgtrajecten om deze verschillen te verkleinen.
Sociale ontwikkeling
Kinderen moeten zich veilig voelen om tot leren te kunnen komen. We streven naar een omgeving waar kinderen, ouders en leerkrachten elkaar op een vriendelijke manier ontmoeten. We vinden het belangrijk dat de nadruk ligt op positief gedrag. Uitgangspunten hiervoor zijn veiligheid en respect. We zetten een preventieve aanpak in op positieve gedragsveranderingen zodat leerlingen weten welk gedrag er wordt verwacht. School en ouders werken hierin intensief samen. Wij willen dat kinderen leren te vertrouwen op zichzelf en dat zij voor zichzelf op kunnen komen. Daarom zijn wij sinds schooljaar 2018-2019 een Rots- en waterschool. Rots en Water is een (psychofysieke) training waarbij kinderen op speelse wijze zich leren te uiten, op te komen voor zichzelf en te luisteren naar elkaar. Alle leerkrachten zijn inmiddels geschoold in Rots En Water. LEES MINDER
We doen het samen
We geloven in kansen
We kennen onze krachten
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Alm voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Alm gelooft in de kracht van samenwerking tussen ouders, kinderen en leerkrachten voor de totale ontwikkeling van kinderen. De school biedt kansen om sociaal-emotioneel te versterken en zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid te ontwikkelen. Leerlingen leren kleine conflicten zelf op te lossen met behulp van peer-mediation. De leerlingenraad denkt mee over verschillende zaken, zoals de invulling van pauzes en methodekeuze.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Alm om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Alm gebruikt mijnkleutergroep.nl en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.