
Schoolweging
De schoolweging van Jan Ligthartschool Driecant is 28,73 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93.1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Op taalvaardigheid scoren leerlingen met name hoog: 96% fundamentele beheersing van leesvaardigheid. Dit resultaat is consistent sinds de introductie van het nieuwe taalprotocol in 2020.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoog aandeel theoretische adviezen: 27.3% vwo (vs. 18.6% regio) en 20.5% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (2.27% vmbo-b/k tegenover 9.17% regionaal). De brede spreiding tussen vmbo-(g)t (15.9%) en vwo weerspiegelt de combinatie van een complexe leerlingenpopulatie en ambitieuze doorstroomdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jan Ligthartschool Driecant | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.64 | 176.89 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Methodegebonden toetsen / Niet-methodegebonden toetsen Methodegebonden toetsen laten zien of de leerling de aangeboden leerstof beheerst. Op twee momenten in het schooljaar nemen wij Cito toetsen af (Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling). Deze toetsen geven de resultaten weer in vaardigheidsscores en niveaus. De vaardigheidsscores laten de (mogelijke) groei van de leerling ten opzichte van zichzelf zien. De niveaus geven aan waar de leerling staat in vergelijking met leeftijdsgenoten en het landelijke gemiddelde. Dit toetsen worden geanalyseerd door de leerkrachten en met de KC'er besproken, waarna interventies worden ingezet op klasniveau of leerlingniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 1.5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.8%), wat duidt op zorgvuldige advisering. Het hoge percentage bovenadvies (34.3% vs. 25.3% landelijk) laat zien dat de school leerlingen effectief voorbereidt op groeimogelijkheden. Deze resultaten komen voort uit het geïntegreerde doorstroomportfolio dat sinds 2019 wordt gebruikt.
Sociale ontwikkeling
Op JL Driecant zorgen we allemaal voor elkaar. Of je nu kind, ouder, vrijwilliger of leerkracht bent, je hoort erbij en je doet ertoe. Ons klimaat op school is open en betrokken. Sociale competenties dragen bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze leerlingen leren ‘voelen- denken- doen, dat doen zij met hun hart, hoofd en handen’. Hart: vertrouwen en verscheidenheid zijn vanzelfsprekend (wereldburgerschap) Hoofd: zelfstandigheid en zelf denken, betrokkenheid bij hun eigen leerproces, waarbij ze het maximale uit zichzelf halen (persoonsvorming) Handen: samenwerken en handelen op cognitief, sociaal en creatief vlak (socialisatie) LEES MINDER
Veiligheid met elkaar
Respect voor elkaar
Jezelf mogen zijn
Wat is de werkwijze van Jan Ligthartschool Driecant voor sociale ontwikkeling?
Op Jan Ligthartschool Driecant zijn leerkrachten geschoold op het gebied van sociale veiligheid, met interne vertrouwenscontactpersonen en gedragsspecialisten. Leerlingen van groep 6 t/m 8 vullen jaarlijks de leerling-tevredenheidspeiling en de vragenlijst van Leerling in Beeld in. De resultaten worden geanalyseerd en er worden interventies ingezet, die met de MR worden besproken. In de groepen 1 tot en met 8 wordt gewerkt met 'Kwink'; een methode voor sociaal emotionele ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Jan Ligthartschool Driecant om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Jan Ligthartschool Driecant gebruikt sociogrammen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jan Ligthartschool Driecant?
Jan Ligthartschool Driecant gebruikt SOEMO-kaarten, Taakspel, Beertje Anders, Weerbaarheidstraining en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.