Basisschool Tiliander
Lange Nieuwstraat 189
5041 DB Tilburg

Schoolweging

Schoolweging
24.71
Spreiding
5.16

De schoolweging van Tiliander is 24,71 , met een spreiding van 5,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.5% van de leerlingen scoort op het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit, ondanks een licht verschil met het gemiddelde van vergelijkbare scholen (97.3%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 56.2%. Hoewel de school hiermee aan de minimale eis voldoet, ligt ditpercentage 10.8 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (66.85%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school profileert zich met ambitieuze adviezen: 24.4% havo/vwo en 24.4% vwo, aanzienlijk hoger dan regionale peers (10.9% havo/vwo, 18.6% vwo). Het aandeel praktijkgerichte adviezen blijft beperkt tot 12.2% vmbo-(g)t, tegenover 16.5% in de regio. Deze focus sluit aan bij de karakteristieken van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTilianderGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van zowel kleuter als lagere schoolkind wordt door hun leerkracht gedurende het schooljaar nauwgezet bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. Vanaf augustus 2007 beschikt de school over een digitaal leerlingvolgsysteem. In het systeem worden observaties van het werk, beoordelingen van periodetoetsen en genormeerde toetsen verwerkt. Ook is er ruimte voor persoonlijke gegevens en aantekeningen voor het getuigschrift. Door goed te noteren welke stappen een kind maakt in zijn ontwikkeling, waar hiaten ontstaan, ontstaat een helder beeld van de ontwikkelingslijn van elk individueel kind. Aan de hand van deze gegevens wordt het mogelijk om een op maat gemaakt groepsplan of handelingsplan op te stellen, waarin kan worden aangegeven welke stappen kunnen worden gezet ter verbetering of oplossing van het probleem (extra hulp in de klas, instructie buiten de klas, onderzoek, eventueel therapieën, etc.). Het beleid rondom testen en toetsen op onze school ziet er als volgt uit: Kleuterschool De kinderen worden continu gevolgd in hun ontwikkeling. In het leerlingvolgsysteem wordt de stand van zaken met betrekking tot de totale ontwikkeling van het denken, willen en voelen vanuit observatie in of buiten de klas genoteerd. De specifieke onderdelen worden individueel bekeken in of buiten de klas al dan niet door de zorggroep. Bij de overgang naar klas 1 vindt het schoolrijpheidsonderzoek plaats. Dit onderzoek wordt individueel afgenomen door een ervaren leerkracht voor deze doelgroep. De resultaten worden besproken in de schoolrijpheidscommissie en vervolgens door de leraar met de ouders. De leraren maken gebruik van het dyslexieprotocol en het rekenprotocol, waarin het vroegtijdige signaleren van problemen centraal staat. De oudste kleuters krijgen een genormeerde toets in januari. Verder heeft de zorggroep een aantal diagnostische toetsen tot haar beschikking om hiaten in kaart te brengen. Voor specifieke motorische screening wordt doorverwezen naar de kinderfysiotherapeut of de Cesartherapeut. Voor specifieke logopedische screening hebben we contact met de logopedist via de GGZ. Lagere School ? Aan het eind van de eerste klas worden alle kinderen bekeken op de leervoorwaarden. Dit dient ervoor om vroegtijdig stoornissen die het leerproces kunnen belemmeren, op te sporen. Mochten er gegevens uitkomen die om extra aandacht vragen, dan zult u daarvan op de hoogte gesteld worden. ? Na elke periode wordt door de leraar getoetst of een kind de gestelde periodedoelen heeft bereikt. De resultaten worden vastgelegd in het Leerlingvolgsysteem. ? Op een aantal momenten gedurende de zes lagere schooljaren worden er genormeerde toetsen afgenomen. Deze toetsmomenten zijn opgenomen in een “Toetskalender”. Alle resultaten van de leerlingen worden verwerkt in het Leerlingvolgsysteem. Tweemaal per schooljaar wordt in de zorggroep het Leerlingvolgsysteem samen met de betreffende leerkracht besproken. Voor toelating op een school voor voortgezet onderwijs is naast het advies van de leerkracht een onafhankelijk onderzoek noodzakelijk. In de zesde klas krijgen de kinderen een onafhankelijk onderzoek. Binnen de stichting Pallas is voor de IEP-toets gekozen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17.2% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11.8%. Tegelijkertijd scoort 72.4% op adviesniveau, wat 9.5 procentpunt hoger ligt dan vergelijkbare scholen. Dit contrast suggereert een zorgvuldige afweging tussen ambitie en realiteitszin bij het adviseren.