Basisschool Stelaertshoeve
Eilenbergstraat 258
5011 EC Tilburg

Schoolweging

Schoolweging
34.15
Spreiding
6.47

De schoolweging van Stelaertshoeve is 34,15 , met een spreiding van 6,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,2% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft de school niet alleen de inspectienorm (85%) ruimschoots, maar scoort zij ook 1,8 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 45,8% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 36,3%. Hoewel dit 3,4 procentpunt lager is dan het vergelijkingsgemiddelde, toont het aan dat de school effectief differentieert om hogere doelen te bereiken, zoals beschreven in het ontwikkelingsgericht curriculum.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een duidelijke focus op theoretische leerwegen: 20,9% vmbo-(g)t, 18,6% havo en 18,6% vwo. Dit is consistent hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,5% havo, 18,6% vwo). Het lage percentage praktijkgerichte adviezen (2,3% vmbo-b/k) sluit aan bij de sterke prestatie op fundamentele niveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsStelaertshoeveGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ononderbroken ontwikkeling van de leerlingen op Stelaertshoeve wordt gevolgd middels het leerlingvolgsysteem. Observeren, registreren en de afname van IEP toetsen maakt onderdeel uit van het volgen van de leerling. Op deze manier proberen we gepast onderwijsaanbod voor onze leerlingen samen te stellen. De ontwikkeling van de leerlingen, inclusief tussentijdse resultaten, wordt op vooraf geplande momenten teruggekoppeld naar ouders. Dit gebeurt zowel op papier als mondeling. Ouders zijn voor ons een belangrijke partner in de ontwikkeling van het kind en wij onderhouden dan ook graag korte lijntjes. We hanteren hierbij een vaststaande gesprekkencyclus met de leerkracht. Indien nodig kunnen er extra gesprekken plaatsvinden waarbij interne begeleiding, teamleider of directie aansluit.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,9% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 33,3% bovenadvies functioneert. Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurigheid van het drie-stappen adviesproces en de doorlopende monitoring zoals omschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De veilige en sfeervolle leeromgeving die we bieden is een voorwaarde voor de kinderen om een gevoel van welbevinden te hebben en optimaal in ontwikkeling te zijn. Zo stimuleren we naast de ontwikkeling van kennis en vaardigheden ook hun ontwikkeling op het gebied van zelfbeeld, samenwerken, zelfregulering, communiceren en kritisch denken. Het team sluit met haar tactvol pedagogisch handelen aan op de behoeften van de kinderen met gelijkwaardigheid als uitgangspunt. We gebruiken hiervoor een schoolbrede methodiek die gebaseerd is op positieve gedragsregulatie. LEES MINDER

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Leren met plezier

Wat is de werkwijze van Basisschool Stelaertshoeve voor sociale ontwikkeling?

Verbinding, plezier, vertrouwen, respect en wederzijds begrip vormen de basis voor een klimaat waarbij kinderen, ouders en teamleden zich op school veilig en gerespecteerd voelen. Iedereen die betrokken is bij Basisschool Stelaertshoeve draagt medeverantwoordelijkheid voor het positieve klimaat in en om de school. De school hanteert duidelijke gedragsverwachtingen en -afspraken en het team vervult een voorbeeldrol.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Stelaertshoeve om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Stelaertshoeve gebruikt Kijk!, Vensters: Sociale veiligheidsmonitor en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Stelaertshoeve?

Basisschool Stelaertshoeve gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Taakspel en KWINK voor sociaal-emotioneel leren.