Basisschool Hasseltse Poorten

De resultaten van Basisschool Hasseltse Poorten in Tilburg

Current section: resultaten
Hasseltstraat 198
5046 LP Tilburg

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Hasseltse Poorten, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Basisschool Hasseltse Poorten

Schoolweging
33.64
Spreiding
6.92

De schoolweging van Hasseltse Poorten is 33,64 , met een spreiding van 6,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Basisschool Hasseltse Poorten bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Hasseltse Poorten bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Met 85,5% behaalt de school het fundamenteel niveau, net boven de landelijke norm van 85%. Dit wijst op een stevige basiskwaliteit, hoewel het iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 93,4% blijft.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

38,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 36,3% maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 49,2%. Dit laat zien dat de school, ondanks de complexe populatie, boven verwachting presteert op gevorderde vaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Hasseltse Poorten?

Het adviesprofiel is sterk vmbo-gericht: 28,6% vmbo-b en 23,8% vmbo-(g)t. Het aandeel havo-advies (9,5%) ligt lager dan regionale benchmarks (16,1%). Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen gemiddeld 18,6% vwo adviseren. Dit kan samenhangen met de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente TilburgGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij maken gebruik van een leerlingvolgsysteem. Wij gebruiken dit voor zowel de sociaal- emotionele ontwikkeling, als voor de leerontwikkeling van de kinderen. In de kleutergroepen wordt een combinatie gebruikt van observeren, toetsen en taken. Door de leerlingen nauwkeurig te observeren, ook op gebied van zaken als persoonlijkheidsvorming, sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en gedrag, proberen wij een compleet beeld van alle kinderen te krijgen. Voor het in beeld brengen van de sociaal-emotionele ontwikkeling in leerjaar 3 t/m 8 maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem "Leerling in Beeld". Toetsresultaten, observaties, gespreksverslagen en afspraken worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem Parnassys. Wij begeleiden de leerlingen zo goed mogelijk in hun leerontwikkeling en houden ze scherp in beeld. Dit doen we door middel van individuele en groepsinstructieplannen en toetsing. Naast de aan de methode gebonden toetsen hebben we een toetslijn samengesteld op basis van landelijk genormeerde toetsen. Dit doen wij om de resultaten zo goed mogelijk te kunnen blijven volgen en hierop adequaat in te spelen met ons onderwijs. De toetslijn (Cito Leerling in Beeld) ziet er als volgt uit: Leerjaar 3: Drie minutentoets (DMT) – Avi - SpellingRekenen/Wiskunde – Periodieke signalering methode Veilig Leren Lezen (herfst-, winter-, lente-, eindsignalering) Leerjaar 4: DMT – Avi – SpellingBegrijpend lezenRekenen/Wiskunde Leerjaar 5: DMT – Avi - SpellingBegrijpend lezenRekenen/Wiskunde Leerjaar 6: DMT – Avi - SpellingBegrijpend lezenRekenen/Wiskunde Leerjaar 7: DMT – Avi - SpellingBegrijpend lezenRekenen/Wiskunde Leerjaar 8: DMT – Avi - SpellingBegrijpend lezenRekenen/Wiskunde Hiernaast wordt twee keer per jaar Bareka (leerjaar 3-8) afgenomen. Hiermee wordt duidelijk in beeld gebracht welke basisvaardigheden uw kind beheerst op rekengebied. In leerjaar 6 en 8 nemen wij aan het begin van het jaar de Adit af, een digitale toets die inzicht geeft in het algemeen functioneringsniveau van de leerling. In leerjaar 8 vindt in februari de verplichte doorstroomtoets plaats. Wij gebruikten hiervoor Route 8, een digitale, adaptieve toets, maar oriënteren ons op een andere doorstroomtoets. Resultaten van toetsing worden bij de ouder-kindgesprekken besproken en staan in het rapport. Indien nodig zijn tussentijdse gesprekken altijd mogelijk, zowel op initiatief van de leerkracht als van de ouder/verzorger.

Zitten de oud-leerlingen van Basisschool Hasseltse Poorten in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (11,8%) ligt nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (11,8%). Opvallend is het hoge aandeel leerlingen dat op advies blijft (70,6% vs. 62,9% landelijk), wat duidt op realistische advisering. De school scoort lager op doorstroom boven advies (17,6% vs. 25,3%), mogelijk gerelateerd aan de lagere streefniveaus.

Sociale ontwikkeling

Als schoolteam (directie, onderwijzend en niet-onderwijzend personeel) wil KC Hasseltse Poorten dat kinderen, ouders en leerkrachten zich prettig voelen op school. Dat houdt vanzelfsprekend in dat zij met respect met elkaar omgaan. De kernwaarden die binnen de school centraal staan zijn dan ook plezier, respect, verantwoordelijkheid en veiligheid.

Plezier

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool Hasseltse Poorten voor sociale ontwikkeling?

Een positief pedagogisch klimaat staat centraal binnen Basisschool Hasseltse Poorten. De school gebruikt de principes van Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS), waarbij positief gedrag wordt aangeleerd en beloond. Gedragsverwachtingen worden geformuleerd vanuit de kernwaarden Plezier, Respect, Verantwoordelijkheid en Veiligheid. Leerlingen laten positief gedrag zien, wordt dit gewaardeerd met een steentje.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Hasseltse Poorten om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Hasseltse Poorten gebruikt Kleuter in Beeld en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Hasseltse Poorten?

Basisschool Hasseltse Poorten maakt gebruik van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en SOEMO-kaarten als methoden voor sociaal-emotioneel leren.