
Schoolweging
De schoolweging van Den Bijstere is 28,92 , met een spreiding van 7,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,9% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit toont een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de inspectienorm van 48,6%. Dit onderstreept de focus op maatwerk voor cognitief sterke leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage gecombineerde havo/vwo-adviezen (30,77% vs. 10,93% regio). Daarnaast valt 23,08% vmbo-k advies op, wat aansluit bij de relatief complexe leerlingenpopulatie. Slechts 3,85% krijgt een zuiver vmbo-b advies, beduidend lager dan regionale vergelijkingsscholen (5,52%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Den Bijstere | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gedurende de hele schoolperiode maken kinderen toetsen van een leerlingvolgsysteem. Den Bijstere maakt gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP. Door middel van analyse van de toetsen en gesprekken met de kinderen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,27% presteert boven advies (iets boven regionaal gemiddelde), terwijl slechts 9,09% onder het advies scoort. Dit past bij de in het schoolplan beschreven 'opwaartse adviescorrectie' bij sterke doorstroomresultaten.
Sociale ontwikkeling
Den Bijstere wil een veilige plek zijn. Een locatie is veilig als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van kinderen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dat betekent dat er een veilige en positieve sfeer is. Het betekent ook dat Den Bijstere optreedt tegen pesten, uitschelden, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag. Op Den Bijstere wordt voortdurend aandacht besteden aan het realiseren van een veilig klimaat door het voorkomen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. Kinderen, medewerkers en ouders worden aan het denken gezet over hun houding en handelen en dat gebeurt in een cultuur waarin iedereen hier open over kan praten. Zorgen voor sociale veiligheid gaat over meer dan het tegengaan van onveiligheid. Den Bijstere wil dat kinderen in staat zijn om te leren en zichzelf te ontwikkelen. Hiervoor is het nodig dat ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. We stimuleren kinderen om zich kwetsbaar op te stellen, zodat ze zich gezien en geaccepteerd voelen en dat ze het gevoel hebben erbij te horen. Kinderen hebben ruimte nodig om te mogen ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om te leren verantwoordelijkheid te nemen en daarop te worden aangesproken. Voor kinderen is de school niet alleen de plek waar ze lesstof leren, maar ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten en waar zij kennismaken met verschillen in normen, waarden en omgangsvormen in de samenleving. LEES MINDER
Ik ben eigenaar van mijn eigen ontwikkeling.
We voelen ons verbonden met elkaar.
We zorgen voor de omgeving waarin we samenleven.
Wat is de werkwijze van Basisschool Den Bijstere voor sociale ontwikkeling?
Om een veilige omgeving te creëren, werkt Basisschool Den Bijstere actief aan sociale veiligheid met de methode 'De Vreedzame School'. Dit programma richt zich op sociale competenties en democratisch burgerschap, waarbij leerlingen leren op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, samen beslissingen te nemen, conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en open te staan voor diversiteit. Leerlingen uit groep 7 en 8 worden opgeleid tot leerlingmediator om conflicten op te lossen op het schoolplein. Daarnaast nemen kinderen van groep 7 deel aan het Marietje Kessels Project dat mentale en fysieke weerbaarheid bevordert. Bureau Halt geeft jaarlijks voorlichting in groep 7 en 8 om ongewenst gedrag tegen te gaan. Gedurende het schooljaar wordt er in alle groepen aandacht besteed aan gender- en seksuele diversiteit, seksuele weerbaarheid en relationele- en seksuele vorming.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Den Bijstere om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Den Bijstere gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP Hart en handen.