
Schoolweging
De schoolweging van De Vlashof is 38,13 , met een spreiding van 4,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
86,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. De school garandeert hiermee sterke basisvaardigheden ondanks de dalende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
36,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 31,7%. Dit duidt op effectief maatwerk voor de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
4,2% van de leerlingen krijgt praktijkonderwijsadvies (vs. 1,0% regio), terwijl 25% vmbo-(g)t en 4,2% vwo-advies ontvangt. Deze verdeling weerspiegelt de combinatie van een praktische focus en differentiatievermogen binnen de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vlashof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school heeft een zorgsysteem waarin wij leerlingen goed in kaart brengen zodat zij zich zo veel mogelijk op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen. Wij vinden het belangrijk dat ouders optimaal betrokken worden bij de ontwikkeling van hun kind. Om de vorderingen van uw kind goed te kunnen volgen tijdens de schoolloopbaan hanteren we in de groepen 1-2 het KIJK! registratiesysteem. Met behulp van KIJK! brengen we, op basis van observaties van de leerkrachten, de ontwikkeling van de leerlingen in kaart. Om de vorderingen van uw kind in groep 3 t/m 8 goed te kunnen volgen, hanteren we het IEP-LeerlingVolgSysteem, kortweg LVS genoemd. In het IEP-LVS worden twee maal per jaar in de groepen 3 t/m 7 IEP toetsen afgenomen. In januari en in juni. In groep 8 nemen wij de IEP toetsen af in oktober / begin november. We toetsen op rekenen, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen. Deze toetsen worden geanalyseerd en de informatie gebruiken wij om zo de ontwikkeling van uw kind te kunnen volgen. Met het LVS is het mogelijk de resultaten van uw kind te vergelijken met eerder behaalde resultaten en met de resultaten van andere kinderen in ons land. Tijdens de rapportgesprekken worden de resultaten van al deze toetsen en eventuele acties besproken. Naast het LVS maken wij ook gebruik van methodegebonden toetsen. Methodegebonden toetsen zijn toetsen die afgenomen worden ter afsluiting van een blok of kern. De resultaten van deze toetsen ziet u als rapportcijfer terug op het rapport. Op onze school werken we planmatig. Zo kan er optimaal gewerkt worden aan het realiseren van de doelen. We sluiten zoveel mogelijk aan bij wat ieder kind nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Dit beschrijven we in een groepsoverzicht. Dit overzicht wordt twee keer per jaar bijgesteld. Ook maken wij twee keer per jaar een groepsplan. Hierin wordt op basis van de leerlijn beschreven wat de groep het komende half jaar gaat leren en wat de groep nodig heeft, om de gestelde doelen te bereiken. Wij maken voor rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen een groepsplan. Individuele handelingsplannen zijn hierdoor slechts in uitzonderingsgevallen nodig. In het groepsplan worden alle leerlingen van een groep ingedeeld in een van de volgende instructieniveaus: Leerlingen die extra instructie nodig hebben na de basisinstructie Leerlingen die aan de basisinstructie voldoende hebben. Leerlingen die weinig instructie nodig hebben en naast het gewone werk behoefte hebben aan uitdaging.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
0% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 37,5% boven het advies scoort. Dit illustreert realistische advisering én doorstroomkansen, mogelijk door intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Wat wij met de sociale competentieontwikkeling van onze leerlingen willen bereiken, is dat zij steeds kunnen kiezen voor passend gedrag bij elke gelegenheid: Gedrag dat past bij de situatie van dat moment, bij de mensen waarmee ze te maken hebben en gedrag dat past bij henzelf. Wij streven ernaar de sociale competentieontwikkeling van onze leerlingen te begeleiden in een omgeving die gekenmerkt wordt door wederzijds respect, structuur en veiligheid. Daarbij moeten onze normen en waarden, vertaald in regels en afspraken de leerlingen houvast bieden. Wij zijn ons daarbij bewust van ons voorbeeldgedrag bij de vormgeving van ons pedagogisch schoolklimaat. Kinderen ontwikkelen zich in zijn totaliteit; binnen de begeleiding van die totale ontwikkeling willen wij specifiek aandacht besteden aan eigenschappen als zelfstandig- en zelfredzaamheid, gebaseerd op een reëel zelfbeeld, een gevoel van zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid voor eigen handelen. Onze leerlingen werken alleen, maar ook samen. Competenties als samenwerken, doorzetten, jezelf motiveren, conflicthantering en goede omgangsvormen als hulpvaardigheid en vriendelijkheid zijn daarbij onontbeerlijk. Wij zijn ervan overtuigd dat kinderen pas tot ontwikkeling komen als het goed met hen gaat. Maar daar hebben wij niet alleen invloed op. Daarom hechten wij grote waarde aan de betrokkenheid van de ouders met de school. Samen willen wij kinderen respectvol leren omgaan met zichzelf, met anderen en met de hun omringende wereld. LEES MINDER
Wederzijds respect
Structuur
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool de Vlashof voor sociale ontwikkeling?
Het uitgangspunt voor het beleid inzake sociale veiligheid bij Basisschool de Vlashof is het programma Vreedzaam. Dit programma helpt de school een veilige omgeving te vormen waarin leerlingen actief worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, de schoolgemeenschap en de samenleving. De leerlingen beoordelen jaarlijks de sfeer en de lessen. De leerkrachten doen dit twee keer per jaar. De resultaten worden verzameld, geanalyseerd en besproken. Indien nodig worden er acties ingezet, bijvoorbeeld gesprekken met kinderen door de leerkracht, ouders, gedragsspecialist of schoolmaatschappelijk werker. Ook kan er met een hele groep gewerkt worden, samen met de schoolmaatschappelijk werker, een BPO-er van de stichting of een andere externe partner.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Vlashof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Vlashof gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.