
Schoolweging
De schoolweging van De Vijf Hoeven is 33,52 , met een spreiding van 6,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,2% behaalde het fundamenteel niveau ver overtreft de school de inspectienorm van 85%. Deze consistent hoge score blijft sinds 2018 stabiel en reflecteert een stevige basisdidactiek.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een tweeledig beeld: 44% havo/vwo-advies (24% havo, 12% havo/vwo, 12% vwo) tegenover 64% bij vergelijkbare scholen. Tegelijkertijd ontvangen 16% van de leerlingen een dubbel advies vmbo-k/(g)t. De focus op kansrijk adviseren komt hierin terug, waarbij de school bewust kiest voor ambitieuze doorstroomrichtingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vijf Hoeven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.5 | 176.64 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op basisschool De Vijf Hoeven streven we ernaar dat ieder kind een ononderbroken ontwikkeling kan doormaken. We volgen de ontwikkeling vanaf het moment dat leerlingen binnenkomen tot in het voortgezet onderwijs. Bij aanmelding van leerlingen zorgen we voor een warme overdracht, met de peuterspeelzaal of met de vorige basisschool. Tijdens de eerste jaren van de schoolloopbaan van kinderen zijn de leerlijnen van school zoveel mogelijk afgestemd op de leerlijnen van de voorschoolse voorziening. Waar mogelijk werken de peuterspeelzaal en de kleutergroepen samen, om een zo goed mogelijke passend aanbod te realiseren. We hebben de ambitie om deze samenwerking in de toekomst nog meer te versterken. De ontwikkeling van het jonge kind wordt scherp gevolgd met behulp van leerlijnen van het jonge kind. Het oudere kind wordt op basisschool De Vijf Hoeven gevolgd met het Cito leerlingvolgsysteem voor de basisdomeinen dat passend is bij het aanbod. Naast deze systemen worden kinderen op de voet gevolgd door de leerkracht met behulp van observaties en groepsanalyses. Leerkrachten hebben intensief contact met ouders, de IB-ers, onderwijsondersteuners en partners uit de zorg en hulpverlening om opvallende zaken uit observaties en analyses te bespreken. De school is kritisch en terughoudend als het gaat om versnellen en doubleren omdat het team zich ervan bewust is dat dit in de meeste gevallen geen antwoord is op de ondersteuningsvraag van een leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school excelleert in nauwkeurige advisering: 80,95% presteert op adviesniveau, tegen 62,93% landelijk. Slechts 9,52% zit onder het advies, wat het effect onderstreept van de 'driehoeksgesprekken' en continue monitoring zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Basisschool de Vijf Hoeven is een echte buurtschool. De school wil kinderen een goede basis geven voor de toekomst, door hen te laten leren vertrouwen en bouwen aan hun zelfvertrouwen, zelfstandigheid en competenties. Door middel van probleemoplossend werken, het maken van eigen keuzes, zelfstandig werken, samenwerken met andere leerlingen en presenteren worden kinderen meer actief betrokken bij datgene wat er geleerd wordt. Leerkrachten zijn constant in dialoog met kinderen. Principes vanuit de Kanjertraining en ook Pedagogische Tact zijn hierbij leidend. Binnen onze school, in onze wijk, hechten wij in het bijzonder aan een fijne leer- en werkomgeving. We merken dagelijks dat dit niet vanzelfsprekend is. De eerste behoefte waarin wij voorzien zijn veiligheid, voorspelbaarheid en rust. Een goede relatie met de kinderen en ouders is hierbij een must. LEES MINDER
Vertrouwen
Betrokkenheid
Kansrijk
Wat is de werkwijze van Basisschool De Vijf Hoeven voor sociale ontwikkeling?
De Vijf Hoeven is een Kanjerschool en past de Kanjertraining toe, waarbij wederzijds vertrouwen centraal staat. Alle leerkrachten zijn geschoold. De Kanjertraining geeft kinderen inzicht in hun gedrag en het effect ervan op anderen. Ook groepsprocessen worden hierdoor helder. Directeur, intern begeleider en diverse leerkrachten hebben het traject Pedagogische Tact bij het NIVOZ doorlopen.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Vijf Hoeven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Vijf Hoeven gebruikt 'Zien' en 'Leerlijnen jonge kind' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Vijf Hoeven?
Basisschool De Vijf Hoeven maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.