Basisschool De Sporckt
Meerssenstraat 1b
5045 JB Tilburg

Schoolweging

Schoolweging
29.14
Spreiding
5.86

De schoolweging van De Sporckt is 29,14 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,63% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de inspectienorm (85%) en landelijke vergelijking (95,88%) uitstijgt. De school garandeert hiermee een stevige basis voor álle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 64,09% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert De Sporckt ruim boven de eigen signaleringswaarde van 47,1% en het regionale gemiddelde van 57,79%. Dit onderstreept de focus op excellente reken- en taalvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school profileert zich met sterke academische richting: 31,03% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 17,24% havo. Opvallend is een klein aandeel praktijkgericht advies (3,45% vmbo-k tegen 9,17% vergelijkingsgroep), passend bij de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe SporcktGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tweemaal per schooljaar nemen wij de CITO-toetsen af. Naar aanleiding van de resultaten maakt de leerkracht een groepsanalyse en bespreekt deze met de intern begeleider en directeur. Vanuit deze besprekingen stellen de leerkrachten in overleg met de intern begeleider ambitieuze doelen op groeps- en/of leerlingniveau. De intern begeleider maakt naar aanleiding van alle groepsgesprekken een schoolanalyse die met het team besproken en geëvalueerd wordt. Deze schoolanalyse wordt twee keer per jaar gedeeld met het team en het bevoegd gezag (bestuur). Naast deze data maken de leerkrachten ook gebruik van de methodegebonden toetsen en de klassenbezoeken die structureel worden gedaan door directie en IB. Op leerjaarniveau vindt tweemaal per jaar een bespreking plaats met de betreffende leerkrachten en de intern begeleiders. De resultaten van de CITO-toetsen (vaardigheidsgroei) worden middels het leerlingrapport in het portfolio met leerlingen en ouders gedeeld en besproken. De afgelopen jaren zijn we bezig geweest met het versterken van de leerkrachtvaardigheden op het gebied van planmatig werken. We hebben onze kwaliteitscyclus verbeterd en zien de tussentijdse resultaten verbeteren. De afspraken worden geborgd in een ambitiekaart en diverse kwaliteitskaarten. Onze schoolnormen en ambities vindt u in onze ambitiekaart HGW.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66,67% van de leerlingen presteert op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage onderadvisering (13,73%) ligt licht boven de regionale norm (11,81%), wat mogelijk samenhangt met de complexe populatie. De school zet in op vroegtijdige signalering, zoals beschreven in het zorgplan.

Sociale ontwikkeling

Als school zijn wij gestart met de Kanjertraining voor leerkrachten. Elke leerkracht heeft op dit moment kanjerlicentie A en gaat dit schooljaar licentie B halen. In alle klassen worden lessen en oefeningen volgens de Kanjertraining gegeven om een positieve groepsdynamiek te stimuleren. Als er signalen komen van leerlingen, leerkrachten of ouders wordt er binnen de groep door de groepsleerkracht actie ondernomen. Dit kan een groepsgesprek of individuele gesprekken zijn. Ook kunnen vanuit de Kanjertraining aangegeven extra oefeningen worden ingezet. In ons ondersteuningsteam werken diverse gedragsspecialisten. Zij observeren in klassen en bieden ondersteuning aan voor leerkrachten, leerlingen en ouders. Op deze manier werken wij preventief en op een positieve manier aan een veilige en vertrouwde omgeving. LEES MINDER

Veilige en vertouwde omgeving

Rust en wederzijs respect

Burgerschap en gezond gedrag

Wat is de werkwijze van Basisschool De Sporckt voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Stichting Xpect Primair, waartoe Basisschool De Sporckt behoort, zijn beschreven in het schoolplan: open, solidair, authentiek en vertrouwen. Deze kernwaarden zijn vertaald in vier stelregels voor de school. De school gebruikt de Kanjertraining om een interne afstemming te bereiken qua pedagogisch klimaat. De sociale veiligheid van leerlingen wordt gemonitord en de resultaten worden besproken. Signaleringen van leerlingen, ouders en leerkrachten worden besproken met de coördinatoren sociale veiligheid. De gegevens van de monitor sociale veiligheid worden elk jaar gepresenteerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Sporckt om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Sporckt gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Sporckt?

Basisschool De Sporckt gebruikt de Kanjertraining en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.