Basisschool De Regenboog
Dirigentenlaan 17
5049 EA Tilburg

Schoolweging

Schoolweging
37.77
Spreiding
4.94

De schoolweging van De Regenboog Tilburg is 37,77 , met een spreiding van 4,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,77% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, wat duidelijk boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingspercentage (92,67%) ligt. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

39,07% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan het vergelijkingspercentage van 44,71% maar ruim boven de signaleringswaarde van 31,7%. Dit laat zien dat de school, ondanks de complexe populatie, effectief inzet op maatwerk voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn gericht op praktische en theoretische leerwegen: 29% vmbo-k, 22,58% vmbo-k/gt en 19,35% vmbo-(g)t. Het aandeel havo (6,45%) en vwo (9,68%) ligt onder het regionaal gemiddelde (16,07% havo, 18,61% vwo). Opvallend is het hogere aandeel praktijkgericht advies (9,68% vmbo-b) ten opzichte van vergelijkbare scholen (5,52%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog TilburgGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,55% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 36,36% boven het advies uitkomt. Deze cijfers onderstrepen het beleid om zorgvuldige, realistische adviezen te geven. De aanpak met 'opwaarts bijstellen bij doorontwikkeling' zoals beschreven in het schoolplan lijkt hier succesvol.