
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies richt zich sterk op praktische leerwegen: 80% praktijkonderwijs (vs. 40.6% bij vergelijkbare scholen). VMBO-adviezen komen minder voor (16% VMBO-b, 4% VMBO-k), wat aansluit bij de specialisatie van de school in extra ondersteuning. Opvallend is de fluctuatie in uitstroom naar Voortgezet Speciaal Onderwijs (van 6 naar 12 naar 2 leerlingen in 3 jaar), mogelijk door wisselende zorgprofielen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wissel Tiel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen wij regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. We hebben voor onze leerlingen op SBO De Wissel vier leerroutes geformuleerd. Leerroute 1: uitstroomniveau VMBO GL/TL Leerroute 2: uitstroomniveau VMBO BBL/KBL Leerroute 3: uitstroomniveau Praktijkonderwijs Leerroute ZML: uitstroomniveau VSO-ZMLK Aan de hand van het ontwikkelingsperspectief wordt bepaald in welke leerroute de leerling wordt geplaatst. De toetsen die worden afgenomen worden naar aanleiding van de te volgen leerroute bepaald. Twee keer per jaar worden alle leerlingen besproken in een leerling- en groepsbespreking. Tijdens deze besprekingen worden de resultaten van de voorgaande bespreking afgezet tegen de huidige resultaten. De centrale vraag is of de leerling zich al dan niet ontwikkelt volgens het ontwikkelingsperspectief/verwachtingspatroon. De resultaten van deze toetsen gebruiken wij ook als één van de onderdelen van onze kwaliteitszorg. Ze worden hierbij op verschillende niveaus geanalyseerd; op leerling-, groeps- en schoolniveau. De conclusies die wij hier uit trekken gebruiken wij om ons onderwijsleerproces continue te verbeteren.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Uit de doorstroomcijfers blijkt een consistente aansluiting: 82% van de leerlingen volgt het geadviseerde vervolgonderwijs succesvol. De school hanteert een 'warme overdracht' met VO-scholen, zoals vermeld in het schoolplan. Het lage percentage uitvallers (3% in 2022-2023) onderstreept de effectiviteit van deze aanpak.
Sociale ontwikkeling
Elke leerling op SBO De Wissel is bijzonder en uniek. We geloven dat élk kind onderwijs verdient dat recht doet aan iedereen en rekening houdt met zijn of haar krachten en eventuele beperkingen. Daarom moet onze school een plek zijn waar leerlingen zich geliefd en gewaardeerd voelen, zich optimaal ontwikkelen en zelfvertrouwen kunnen opbouwen. Want als je goed in je vel zit, kom je tot leren!
Op maat
Samen
Veilig
Wat is de werkwijze van Speciaal Basisonderwijs De Wissel voor sociale ontwikkeling?
Speciaal Basisonderwijs De Wissel besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. De school werkt met de methode ‘De Vreedzame School’, waarbij de klas en school worden beschouwd als een leefgemeenschap. Kinderen leren samen beslissingen nemen en conflicten oplossen. Mediatoren uit de bovenbouw helpen bij conflicten tijdens de pauze en er is een leerlingenraad. De school is gecertificeerd voor Rots & Water, een programma dat communicatie- en sociale vaardigheden vergroot en pesten vermindert. Nieuwe leerlingen volgen een basiscursus en daarna is er elke zes weken een training in het thema van de Vreedzame School.
Welke registratievorm(en) gebruikt Speciaal Basisonderwijs De Wissel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Speciaal Basisonderwijs De Wissel gebruikt de Veiligheidsthermometer vanuit WMK en sociale vragenlijsten Leerling in Beeld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Speciaal Basisonderwijs De Wissel?
Speciaal Basisonderwijs De Wissel maakt gebruik van de Vreedzame School en Rots en Water methode voor sociaal-emotioneel leren.