Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus
Kinkelenburglaan 6
4003 TL Tiel

Schoolweging

Schoolweging
30.84
Spreiding
6.52

De schoolweging van Prins Claus Tiel is 30,84 , met een spreiding van 6,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,94% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school significant boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, vooral in taal en rekenen. De score ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,71%, wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 55,05% van de leerlingen gehaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit toont aan dat de school effectief inzet op hogere leerdoelen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,3%, wat aangeeft dat er nog groeimogelijkheden zijn.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerpaden: 28% vmbo-(g)t en 12% vwo (vs. 16,45% en 18,61% regionaal). Praktijkonderwijsadviezen blijven met 0,12% ver onder het regionale gemiddelde (1,01%). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (4%), wat wijst op zorgvuldige doorstroomoverwegingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrins Claus TielGemeente AmsterdamNederland
LIB174.08175.23174.55

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingvolgsysteem We houden zorgvuldig bij welke resultaten de kinderen behalen. Dat doen we dagelijks door de kinderen te observeren en het gemaakte werk na te kijken, te analyseren en te bespreken. Ook worden dictees en toetsen afgenomen na een afgerond geheel van een leerstofgebied. Meestal worden daarbij de methode gebonden toetsen gebruikt, met de daarbij behorende normeringen. Daarnaast hanteren we een leerlingvolgsysteem, waarbij landelijk genormeerde toetsen horen. Op de Prins Clausschool zijn dat de Leerling in beeld toetsen van cito. Een leerlingvolgsysteem, wij gebruiken ParnasSys, is een belangrijk hulpmiddel om de vorderingen van de leerlingen in beeld te brengen. Het moet gezien worden als een belangrijke aanvulling op de dagelijkse voortgangscontrole. Op systematische wijze worden de vorderingen van leerlingen in beeld gebracht. Voor de school is het een instrument voor de bewaking van de kwaliteit van het onderwijs. Op de Prins Clausschool gebruiken we in de onderbouw de module Leerlijnen om de observaties t.a.v. de ontwikkeling van de kinderen logisch en overzichtelijk in beeld te brengen. In de groepen 3 t/m 8 hebben we een leerlingvolgsysteem voor de vakken rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen. Bij leerlingvolgsystemen gaat het om het volgen van leerlingen en het regelmatig vaststellen van hun daadwerkelijke vooruitgang. We willen meten wat het verschil in niveau aan het begin en aan het einde van een bepaalde periode is. Het niveau is belangrijk, maar veel belangrijker is te weten of en in welke mate een leerling vooruit gaat (dus daadwerkelijk leert). Daarbij krijgen wij ook een vrij nauwkeurig beeld van de school als geheel. De resultaten worden gebruikt om het aanbod van de lesstof aan te passen aan het niveau van de kinderen. De uitkomsten zijn van invloed op het handelen van de leerkrachten. Op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen worden gegevens, verkregen van leerkrachten én leerlingen zelf, verzameld in Leerling in Beeld. Alle gegevens worden in leerlingendossiers opgeslagen. De resultaten worden uiteraard besproken met kind en ouders. Interne Begeleider Het is de taak van de interne begeleider (IB-er) de leerkrachten te ondersteunen bij de uitvoering van het lesgeven. De IB-er bespreekt de resultaten van de toetsen met de groepsleerkracht, helpt bij het ontwikkelen en zoeken naar speciaal ortho-didactisch materiaal voor bepaalde leerlingen. In sommige gevallen begeleidt de IB-er bij het weer op gang brengen van de gestagneerde ontwikkeling van een leerling op leerling- en/of klassenniveau. De IB-er draagt zorg voor een planning van de methode- onafhankelijke toets momenten, de toets analyse en de uitwerking ervan richting leerkracht en het leerlingvolgsysteem. Soms is het nodig om voor bepaalde leerlingen een handelingsplan of ontwikkelingsperspectief op te stellen. Daarin staat wat er aan extra begeleiding gegeven moet worden. Dat kan nodig zijn, omdat het niet zo goed gaat, of omdat het juist heel erg goed gaat. De kinderen krijgen dan leerstof op hun eigen niveau aangeboden. Meestal voert de groepsleerkracht het handelingsplan zelf uit. Op de Prins Clausschool hebben we een orthotheek. Daarin kan de leerkracht extra hulpmiddelen vinden om kinderen te helpen. Soms is het nodig externe hulp in te roepen. Dit kan bij het samenwerkingsverband Betuws Passend Onderwijs. Wanneer dit voor een leerling noodzakelijk is, wordt u als ouder hier altijd van op de hoogte gesteld. Soms lukt het een kind niet de gestelde doelen te halen. Dan kunnen we besluiten om het kind een groep over te laten doen. De sociaal-emotionele ontwikkeling speelt in het nemen van dit besluit een belangrijke rol. Een andere mogelijkheid is een verwijzing naar een speciale school voor basisonderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijke percentage van 11,81%. Een opmerkelijke 75% zit exact op adviesniveau, wat aansluit bij het beschreven intensieve monitoring- en bijsturingsbeleid. Dit resultaat onderstreept de nauwkeurigheid van de adviesprocedure.

Sociale ontwikkeling

In het schooljaar 2023-2024 zijn we schoolbreed gestart met werken met Leerling in Beeld, waar ook een observatie-instrument in zit om de sociaal-emotionele ontwikkeling van individuele kinderen en de groep in beeld te brengen. Aan de hand van observaties vullen de leerkrachten vragenlijsten in over wat zij zien in gedrag van kinderen, zonder oordeel goed of fout. Een kind ontwikkelt zich, daar is geen waardeoordeel aan te geven. De kinderen van groep 5 tot en met 8 vullen ook zelf een vragenlijst in. Wij maken gebruik van Leerling in Beeld omdat we het belangrijk vinden om kinderen goed te volgen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Pas als een kind goed in zijn vel zit, zijn er optimale mogelijkheden om zich te ontwikkelen op cognitief gebied. Op de Prins Clausschool werken we vanuit vertrouwen en veiligheid met de kinderen, passend bij hun leeftijd. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Samenwerking

Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus voor sociale ontwikkeling?

De Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus vindt het belangrijk dat kinderen, ouders en leerkrachten zich veilig voelen. Dit wordt jaarlijks onderzocht bij de leerlingen en tweejaarlijks bij ouders en teamleden via enquêtes van vensters PO. De resultaten worden gepubliceerd en besproken met de MR, waarna de conclusies worden gecommuniceerd aan alle ouders. Het beleid wordt waar nodig aangepast.

Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Leerlingtevredenheid Onderzoek van Vensters PO en Leerling in Beeld sociaal-emotioneel.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus?

De Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus gebruikt de Kwink methode voor sociaal-emotioneel leren.