Openbare Basisschool De Molenwerf in Tiel

Het team van Openbare Basisschool De Molenwerf in Tiel

Current section: team
Priorlaan 1
4003 Tiel

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Molenwerf is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Molenwerf. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Molenwerf bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Molenwerf bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Molenwerf zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.4%)
Man (13.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Molenwerf. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.3%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (17.4%)
45-55 jaar (26.1%)
55-65 jaar (17.4%)
&ge;65 jaar (8.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Molenwerf werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (54.5%)
Direct ondersteunend personeel (40.9%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Molenwerf gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op De Molenwerf: Altijd Onderwijs

Stichting OPO-R, waar Openbare Basisschool De Molenwerf deel van uitmaakt, heeft een toegewijde flexpool met ervaren leerkrachten. Deze professionals staan paraat om direct in te springen bij onverwachte afwezigheid, zoals ziekte of noodzakelijk verlof van onze vaste personeelsleden. Daarnaast zijn we aangesloten bij de invalpool IPPON. Dit netwerk stelt ons in staat om snel te schakelen en gekwalificeerde vervangers te vinden. Bij elke afwezigheid zoeken we eerst naar de meest geschikte interne oplossing. Vaak is een collega bereid om een extra dag te ondersteunen, of zetten we een getalenteerde onderwijsassistent of leraarondersteuner in om de continuïteit van het onderwijs te garanderen. Zo zorgen we ervoor dat uw kind altijd les krijgt van een bevoegde professional. Momenteel ervaren we, net als veel andere scholen, een landelijk lerarentekort. Dit kan betekenen dat er op specifieke dagen geen vervanger beschikbaar is. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen voor de leerlingen. We zetten alles op alles om te voorkomen dat kinderen naar huis moeten en onderzoeken continu alle beschikbare opties. Uw kind is bij ons in veilige handen, elke dag weer.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school werken we met methodes die volledig kerndoeldekkend zijn en die leerlingen begeleiden richting de referentieniveaus voor taal en rekenen. Binnen elk vakgebied differentiëren we, zodat ieder kind op zijn of haar eigen niveau kan leren en zich optimaal kan ontwikkelen. Daarnaast bieden wij een rijk aanbod van verdiepende, verbredende en uitdagende activiteiten, zodat leerlingen meer leren dan de reguliere leerlijnen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool De Molenwerf

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Molenwerf zetten we ons optimaal in voor de taal- en rekenontwikkeling van uw kind. Onze bovenschoolse taalcoördinator, Femke Cools, is een ervaren taalspecialist die actief bijdraagt aan ons beleid voor woordenschat, taal en lezen. Daarnaast is er op dinsdagen een gespecialiseerde logopedist beschikbaar om kinderen met specifieke uitdagingen te ondersteunen.

4

Sociaal-Emotionele Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De Molenwerf biedt gerichte sociaal-emotionele ondersteuning, essentieel voor een positieve schoolervaring. Onze intern begeleider is tweemaal per week aanwezig om leerlingen te begeleiden. Verder werken we nauw samen met een specialist meer- en hoogbegaafdheid en een gedragsspecialist die klaarstaan om kinderen te helpen. Via OPO-R hebben we toegang tot een orthopedagoog die indien nodig ondersteuning biedt op onze school.

3

Gedrag en Werkhouding: Samen Sterk

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij besteden veel aandacht aan de gedragsontwikkeling en werkhouding van onze leerlingen. Onze intern begeleider is tweemaal per week beschikbaar voor ondersteuning, aangevuld door een specialist meer- en hoogbegaafdheid en een gedragsspecialist. Voor specifieke expertise op het gebied van gedrag en ontwikkeling kunnen we rekenen op de ondersteuning van een orthopedagoog vanuit OPO-R.

1

Motorische Ontwikkeling: Actief en Vaardig

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut

Toelichting van de school:

De Molenwerf stimuleert de motorische ontwikkeling van alle kinderen. Wij werken hiervoor samen met een gespecialiseerde ergotherapeut die onze leerlingen helpt hun motorische vaardigheden te verbeteren.

0

Persoonlijke Verzorging en Medische Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment voorziet Basisschool De Molenwerf niet standaard in persoonlijke verzorging of medische ondersteuning, omdat deze behoefte er niet is. Mocht deze situatie veranderen, dan onderzoeken we actief de mogelijkheden om deze zorg te organiseren, mogelijk via de BEPO-gelden of door eigen voorzieningen te treffen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Podium
Diverse leerpleinen

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Basisschool De Molenwerf

Gedetailleerde Uitleg van Onze Educatieve Ondersteuning

Op Openbare Basisschool De Molenwerf bieden we elke leerling de kans om zich optimaal te ontplooien en de kerndoelen van het basisonderwijs te bereiken. We geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij nauwe samenwerking met ouders en verzorgers essentieel is. Uw kind krijgt bij ons de ruimte om op eigen tempo en naar eigen vermogen te leren, met continue uitdagingen om het beste uit zichzelf te halen. Zodra we merken dat een leerling meer specifieke ondersteuning nodig heeft dan wij direct kunnen bieden, zoeken we proactief naar de meest geschikte onderwijsplek. Dit doen we in hechte samenwerking met andere basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs binnen het BePO samenwerkingsverband. Zo garanderen we dat elk kind passende hulp krijgt, zo dicht mogelijk bij huis. Onze school biedt een solide basisondersteuning, ontworpen voor een continue leerontwikkeling en het behalen van de basisschool kerndoelen. Dit omvat ons reguliere lesprogramma, verrijkt met de nodige begeleiding door de groepsleerkracht en het gehele schoolteam. Wij bieden drie onderscheidende ondersteuningsarrangementen: * **Basisarrangement:** Dit is ons standaard onderwijsprogramma dat alle leerlingen volgen. Voor ongeveer 75% van de leerlingen is dit voldoende om de kerndoelen succesvol te behalen. * **Intensief basisarrangement:** Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, biedt dit arrangement aanvullende ondersteuning. We zetten hierbij specialistische expertise en specifieke lesprogramma's in om het basisniveau te bereiken. * **Verdiept basisarrangement:** Dit arrangement is voor leerlingen die meer potentieel hebben en zich verder willen ontwikkelen dan het standaardprogramma. Onze leerkrachten gebruiken hier ook specialistische kennis en programma's om deze leerlingen optimaal uit te dagen. **Toekomstige Ontwikkelingen:** De Molenwerf intensiveert de samenwerking met De Nieuwkomersklas Tiel. Door onze krachten te bundelen en kennis te delen, streven we naar gezamenlijke innovatie en verbetering van ons onderwijsaanbod voor alle leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Diepgaande Blik

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

De kwaliteitsborging van Openbare Basisschool De Molenwerf is verankerd in diverse strategische documenten. Onze jaarlijkse teamvergaderingen evalueren de doelstellingen uit ons schoolplan, met de resultaten vastgelegd in een evaluatiedocument en verwerkt in het jaarverslag. Langetermijndoelen voor verbetering integreren we in opvolgende jaarplannen. Ons VVE-beleidsplan detailleert de aanpak van vroegschoolse educatie, ondersteund door gemeentelijke subsidies voor onderwijsachterstandenbeleid. Het zorgplan schetst ons beleid rondom leerlingenzorg, gecomplementeerd door de zorgkalender die specifieke begeleidingsactiviteiten plant, inclusief toetsen en groepsbesprekingen. De schoolgids, een jaarlijks bijgewerkt document voor ouders, biedt uitgebreide informatie. Het jaarverslag reflecteert op het voorgaande schooljaar, inclusief een analyse van het onderwijskundig jaarplan. Daarnaast ontwikkelen we aanpakken voor actuele uitdagingen, zoals verbeterplannen na externe evaluaties. Onze kwaliteitskaarten, binnen het WMK-systeem, definiëren concrete afspraken over de inrichting van ons onderwijs, zoals de structuur van een rekenles. Specifieke kernambities voor het jaarplan omvatten: Het leveren van kwalitatief hoogstaand onderwijs met gelijke kansen voor iedereen. Voor spelling streven we naar formatieve beoordeling met duidelijke zichtbaarheid van leerontwikkeling. We zetten de rekenkast van Bareka optimaal in voor effectief rekenonderwijs. De gehele school hanteert consequente regels en routines, die nageleefd en geborgd worden. Focus op medewerkerstevredenheid en ontwikkeling: Het management identificeert en adresseert werkdruk binnen het team. Er is een strategisch plan opgesteld om de werkdruk te reduceren. Alle medewerkers zijn geïnformeerd over hun mogelijkheden voor continue professionele ontwikkeling. Iedere medewerker heeft een persoonlijk ontwikkelingsplan om een optimale balans te vinden tussen persoonlijke ambities, passie en organisatorische behoeften, wat leidt tot maximale persoonlijke groei. Doelgericht leren en ontwikkelen binnen een lerende organisatie: Het team heeft gezamenlijk het visiekwadrant op schoolniveau vastgesteld. Medewerkers zijn getraind in het geven van professionele feedback. Leerteams werken conform de HPS-methodiek. Synergie tussen school en omgeving: Positieve mond-tot-mondreclame van ouders over onze school. We verwachten minimaal 12 aanmeldingen voor de kleuterklas in het schooljaar 2024-2025. De school wordt elk kwartaal positief belicht in lokale media. Burgerschapsonderwijs: Ons burgerschapsonderwijs bevordert cohesie binnen de maatschappij, ongeacht achtergrond. We leren leerlingen om bij te dragen aan het algemeen welzijn en maatschappelijke vraagstukken kritisch te benaderen. Dit omvat het verbreden van hun perspectief van de eigen belevingswereld naar een breder maatschappelijk bewustzijn, en het aanleren hoe zij direct of indirect invloed kunnen uitoefenen op maatschappelijke ontwikkelingen.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en kwaliteitsverbeteringen?

Vanaf schooljaar 2023 werken we doelgericht aan de implementatie van de HPS-methodiek, met een cyclische aanpak voor kwaliteitsverbetering gebaseerd op de 5D-analyse (Data, Duiden, Doelen, Doen en Delen). We voeren tweejaarlijkse analyses uit van leerresultaten (Leerling in Beeld) en pedagogische observaties om ons onderwijs continu te optimaliseren. De Molenwerf investeert in de professionele ontwikkeling van haar team op de volgende gebieden: Didactische vaardigheden: Leerkrachten leveren hoogwaardige instructie, gebaseerd op het EDI-model. Zij stimuleren de taakgerichtheid, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid van leerlingen. Het handelen van leerkrachten is afgestemd op de individuele onderwijsbehoeften van leerlingen, met oog voor niveauverschillen binnen de groep. Pedagogische vaardigheden: Leerkrachten creëren een veilige leeromgeving waarin leerlingen zich gerespecteerd en competent voelen. Ze zijn in staat hun onderwijsaanbod en gedrag aan te passen aan de specifieke kenmerken van individuele leerlingen. Kwaliteitsborging: Onze school maakt gebruik van het WMK-PO systeem voor kwaliteitszorg, waarmee we systematisch de kwaliteit van ons onderwijs beoordelen en verbeteren vanuit een meerjarenperspectief. Dit kwaliteitszorgsysteem is geïntegreerd met ons personeelsbeleid, wat parallelle ontwikkeling van school en medewerkers garandeert. Via dit systeem identificeren we aandachtspunten die, in samenspraak met het team en in lijn met onze visie, leiden tot vastgestelde verbeterpunten. Deze verbeterpunten worden opgenomen in het jaarplan en uitgewerkt door een Leerteam, onder monitoring van de directie. De evaluatie van verbeterplannen en verantwoording vindt plaats in het jaarverslag. Kwaliteitskaarten beschrijven gedetailleerd hoe we de kwaliteit van ons onderwijs vormgeven en waarborgen.

Ontwikkeling Jonge Kind bij Basisschool De Molenwerf: Stimuleren van Spelend Leren

Toelichting van de school

Openbare Basisschool De Molenwerf in Tiel investeert continu in de ontwikkeling van jonge kinderen. In het schooljaar 2021-2022 startten we een intensief verbetertraject voor de onderbouw, in samenwerking met OBS De Regenboog en onder begeleiding van Edux. De focus lag op een beredeneerd aanbod, het versterken van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en het centraal stellen van spelend leren in een rijke omgeving. Dit traject zetten we voort in schooljaar 2023-2024, met speciale aandacht voor het formuleren van onze visie op jonge kinderen en het borgen van het ontwikkelde beleid. We streven naar een doorlopende leerlijn en een visie die de ontwikkeling van elk kind optimaal ondersteunt, met een sterke nadruk op spel en ontdekking. Vanaf schooljaar 2023-2024 werken we nauw samen met 'Thuis in Taal'. Dit initiatief bevordert ouder-kindactiviteiten tijdens gezamenlijke VVE-thema's. Alle ouders worden actief uitgenodigd om de taalontwikkeling van hun kind te stimuleren, ongeacht hun eigen taalvaardigheid. Plezier en een veilige omgeving staan hierbij voorop, om ouders te laten ervaren dat zij een cruciale rol spelen in de vooruitgang van hun kind.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Molenwerf voor jonge kinderen?

Openbare Basisschool De Molenwerf biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen. Dit omvat versterkte Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een samenwerking met 'Thuis in Taal', gericht op het betrekken van ouders bij de taalontwikkeling van hun kind. Deze initiatieven zijn ontworpen om spelend leren te bevorderen en een stevige basis te leggen voor toekomstig succes.

Openbare Basisschool De Molenwerf biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen. Dit omvat versterkte Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een samenwerking met 'Thuis in Taal', gericht op het betrekken van ouders bij de taalontwikkeling van hun kind. Deze initiatieven zijn ontworpen om spelend leren te bevorderen en een stevige basis te leggen voor toekomstig succes.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang: Stimuleer vroege ontwikkeling
Thuis in Taal: Samen werken aan taalplezier en educatie

Met welke partners werkt Basisschool De Molenwerf samen voor het jonge kind programma?

Voor ons programma gericht op jonge kinderen onderhoudt Openbare Basisschool De Molenwerf waardevolle samenwerkingen. Een belangrijk partnerschap is met Peuterspeelzaal RivaKids Tibbe, om een naadloze overgang en een consistente educatieve aanpak te garanderen vanaf de vroegste leeftijden.

Voor ons programma gericht op jonge kinderen onderhoudt Openbare Basisschool De Molenwerf waardevolle samenwerkingen. Een belangrijk partnerschap is met Peuterspeelzaal RivaKids Tibbe, om een naadloze overgang en een consistente educatieve aanpak te garanderen vanaf de vroegste leeftijden.

Team | Openbare Basisschool De Molenwerf in Tiel | [2025] Schoolregister