Openbare Basisschool de Moespot
Wadensteinlaan 46a
4003 TG Tiel

Schoolweging

Schoolweging
30.38
Spreiding
6.26

De schoolweging van De Moespot is 30,38 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95,2%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, vooral voor taalbeheersing zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

44,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets boven de signaleringswaarde van 43,5% maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%. Dit laat ruimte voor verbetering, met name bij rekenvaardigheid. De school implementeert sinds 2022 een rekenmethodiek met extra aandacht voor maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

33,3% havo- en 6,7% vwo-adviezen tonen een sterke focus op middelbare theoretische leerwegen, hoewel lager dan regionale vwo-percentages (18,6%). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl vergelijkbare scholen hier 1,0% noteren. De combinatie van vmbo-(g)t (13,3%) en havo/vwo (40,0%) benadrukt een evenwichtige benadering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MoespotGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen wij tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normering en worden vaak twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De Onderwijsinspectie gebruikt de resultaten op de volgende tussentijdse toetsen als één van de onderdelen van haar toezicht op de kwaliteit van het onderwijs: De resultaten van deze toetsen gebruiken wij als één van de onderdelen van onze kwaliteitszorg. Ze worden hierbij op verschillende niveaus geanalyseerd; op leerling-, groeps- en schoolniveau. De conclusies die wij hier uit trekken gebruiken wij om ons onderwijsleerproces continue te verbeteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,55% presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 77,27% op advies functioneert. De lage onderadvisering reflecteert zorgvuldige plaatsing, mogelijk door de beschreven 'doorlopende ontwikkelingsgesprekken' tussen groep 7-8 en VO.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op onze school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. Én om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, zelfredzaamheid, communicatievaardigheden. Eigenlijk alles om je handvatten mee te geven waar je de rest van je leven wat aan hebt . Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. We stimuleren leerlingen om zich te ontwikkelen tot een zelfstandig, respectvol, sociaal en kritisch individu zodat zij aan het eind van groep 8 zelfverzekerd en goed voorbereid op de toekomst, de Moespot verlaten. LEES MINDER

Zelfstandig

Respectvol

Kritisch

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Moespot voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool de Moespot maakt gebruik van de methode Leefstijl, waarbij expliciet aandacht wordt besteed aan sociale opbrengsten. Daarnaast is er in het dagelijks handelen altijd impliciet aandacht voor sociale opbrengsten. Met 'Leefstijl' wordt systematisch en schoolbreed gewerkt aan een sociaal veilige omgeving. Deze methode bevordert sociaal gedrag en sociale betrokkenheid om kinderen zo goed mogelijk in de maatschappij te laten functioneren. De methode ondersteunt de ontwikkeling van kinderen tot vrije persoonlijkheden met een gezond zelfbeeld en het vermogen om emoties te herkennen, door het aanleren van sociaal-emotionele en burgerschapsvaardigheden. Het team is zich bewust van de voorbeeldfunctie hierbij.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Moespot om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Moespot gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en WMK (werken met kwaliteitskaarten).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Moespot?

Openbare Basisschool de Moespot gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.