IKC Prins Maurits

De resultaten van IKC Prins Maurits in Tiel

Current section: resultaten
Hooibeestje 2
4007 HD Tiel

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Prins Maurits, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van IKC Prins Maurits

Schoolweging
32.67
Spreiding
6.53

De schoolweging van Prins Maurits Tiel is 32,67 , met een spreiding van 6,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past IKC Prins Maurits bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Prins Maurits bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Met 95,83% behaalde het fundamenteel niveau een score die vrijwel gelijk is aan het landelijk gemiddelde (95,71%) en ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, ondanks de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,56% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,30% ligt maar ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Deze score past bij de relatief hoge schoolweging en onderstreept de effectiviteit van de ondersteuningsstructuur.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Prins Maurits?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 36% vwo (vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen) en 32% vmbo-(g)t (vs. 16,45%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regionaal), wat past bij het cognitieve profiel van de school. Wel is er een bredere spreiding dan gemiddeld, met adviezen uiteenlopend van vmbo-b/k (4%) tot vwo.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrins Maurits TielGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school wordt gebruik gemaakt van de toetsen van DIAtoetsen. Deze toetsen geven een leerkracht- en schoolonafhankelijk beeld van waar de leerling staat. De toetsen zijn digitaal en zijn adaptief; je maakt een toets die bij jouw leerniveau past. De resultaten worden gebruikt om te bepalen of de leerling voldoende leert, of er aanleiding is voor verder onderzoek en of het aanbod van de school nog passend is. Aan het einde van de schoolcarrière, in groep 8, nemen de leerlingen de Doorstroomtoets af. Op onze school maken we ook hier gebruik van de Doorstroomtoets van DIAtoetsen.

Zitten de oud-leerlingen van IKC Prins Maurits in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 27,59% van de leerlingen boven advies presteert in het VO (vs. 25,27% landelijk), terwijl slechts 10,34% onder advies zit (vs. 11,81%). Deze cijfers reflecteren de zorgvuldige advisering en mogelijk de doorlopende begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De Prins Mauritsschool wil kinderen stimuleren om later actief aan de democratische samenleving deel te laten nemen. Daar heb je kennis en vaardigheden voor nodig, zoals respectvol met elkaar omgaan en respectvol discussiëren. De school ervaart dit als zeer belangrijk aangezien burgerschapsvorming leert dat kinderen de verschillen tussen mensen en groepen leren waarderen. Hoe eerder er met burgerschapsvorming wordt begonnen, hoe beter. Waarom is het zo belangrijk dat de kinderen zich deze vaardigheden op jonge leeftijd eigen maken? Omdat wij, zowel kinderen als ouderen samen de maatschappij vormen. Normen en waarden zijn daarbij van groot belang. De kinderen zullen bereid moeten zijn en het vermogen moeten hebben, om deel uit te maken van de gemeenschap. De methode Vreedzame School volgen wij op school volgen om onze leerlingen deze sociale vaardigheden bij te brengen. Zaken die we samen ondernemen met betrekking tot burgerschap zijn o.a.: Schoolomgeving schoonhouden met de prikactie; Koningsspelen (sportdag), waarbij de bovenbouwleerlingen verantwoordelijkheid nemen voor de onderbouwleerlingen; Vieringen (kerst, Pasen, Sinterklaas); Uitjes, o.a. bezoek aan het Anne Frankhuis, etc. LEES MINDER

Samen verantwoordelijk

samenwerken in de school

samenwerken in de omgeving

Wat is de werkwijze van IKC Prins Maurits voor sociale ontwikkeling?

Het beleid inzake sociale veiligheid is gebaseerd op het programma De Vreedzame School. Dit programma helpt de school een gemeenschap te vormen waarin leerlingen actief worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, de schoolgemeenschap en de samenleving. Er wordt aandacht besteed aan sociale-emotionele en burgerschapscompetenties, zoals inlevingsvermogen, democratische besluitvorming, openstaan voor verschillen, constructieve conflictoplossing, omgangsvaardigheden en verantwoordelijkheid nemen.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Prins Maurits om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Prins Maurits gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Leerlijnen Jonge Kind ParnasSys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Prins Maurits?

IKC Prins Maurits gebruikt de Vreedzame school methode voor sociaal-emotioneel leren.