Floriant in Tiel

Het team van Floriant in Tiel

Current section: team
Burg Schullstraat 2
4001 Tiel

Zie hier hoe het team van Floriant is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Floriant. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Floriant bij jullie?

Ontdek hoe goed Floriant bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Floriant zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Floriant. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (7.1%)
35-45 jaar (42.9%)
45-55 jaar (35.7%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Floriant werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (64.3%)
Direct ondersteunend personeel (21.4%)
Indirect ondersteunend personeel (7.1%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Floriant gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Leerkrachtvervanging bij Floriant

Bij Floriant begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is door ziekte of een dringende persoonlijke reden, zorgen wij voor een adequate vervanging. Onze school werkt samen met IPPON, een gespecialiseerde organisatie voor onderwijspersoneel. Zij zetten zich in om professionele en gekwalificeerde leerkrachten in te zetten die het leerproces van uw kind naadloos kunnen overnemen. Soms kan de vervanging ook worden ingevuld door een toegewijde collega-leerkracht die parttime werkzaam is op Floriant, of door een ervaren leraarondersteuner van onze eigen school. Hiermee waarborgen we de vertrouwde omgeving en de pedagogische aanpak. In uitzonderlijke gevallen, wanneer er geen externe of interne vervanger beschikbaar is, kunnen we genoodzaakt zijn om de klas tijdelijk te verdelen over andere groepen. Deze maatregel passen we slechts voor de kortst mogelijke periode toe, maximaal één schooldag. Indien er na deze periode nog steeds geen geschikte leerkracht gevonden kan worden, kunnen we ouders vragen om hun kind(eren) voor die ene dag thuis te houden. U wordt hierover altijd tijdig en persoonlijk geïnformeerd, zodat u hier rekening mee kunt houden. De continuïteit en de kwaliteit van het onderwijs blijven onze hoogste prioriteit.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Directeur

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op Floriant

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Boost Uw Kind's Academische Succes

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider voor Gepersonaliseerde Leerplannen
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid: Uitdaging op Maat
Taalcoördinator: Stimuleren van Leesplezier en Taalvaardigheid

Toelichting van de school:

Op Basisschool Floriant in Tiel zetten we ons actief in voor een optimale taal- en rekenontwikkeling van al onze 155 leerlingen. Wij benutten subsidies van de gemeente Tiel voor Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE), Taalplusklas (TPK) en de Brede School Academie (BSA). Deze middelen stellen ons in staat om specifieke programma's aan te bieden die onderwijsachterstanden helpen voorkomen en verminderen. Onze VVE-aanpak richt zich op kleuters met risico op een taalachterstand. We creëren een stimulerende leeromgeving die taal, motoriek, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling bevordert. De Piramide-methode, waar al onze groepsleerkrachten van groep 1-2 in geschoold zijn, vormt hierbij de basis, aangevuld met extra ondersteuning door een gespecialiseerde tutor. Voor leerlingen in groep 3 tot en met 5 versterken we het taalonderwijs via ons TPK-programma. Een TPK-coördinator begeleidt leerkrachten, terwijl een onderwijsassistent extra taalondersteuning biedt aan geselecteerde leerlingen. Dit programma overbrugt de VVE-aanpak en de BSA, en zorgt voor een doorlopende ontwikkeling. De Brede School Academie (BSA) is er voor ambitieuze leerlingen uit groep 6, 7 en 8 met sterke rekenvaardigheden maar een taaluitdaging. Eén keer per week ontvangen zij extra begeleiding op een externe locatie, gericht op begrijpend lezen, onderzoeken, presenteren en debatteren. Dit programma bereidt hen voor op een succesvolle schoolloopbaan. Daarnaast beschikken we over een leerkrachtondersteuner gespecialiseerd in de methode 'Taal in Blokjes' voor spelling. Een onderwijsassistent van Kentalis ondersteunt leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) twee dagdelen per week, gefaciliteerd door een ambulant begeleider. Ons dyslexieprotocol volgt de technische leesontwikkeling nauwgezet. Preventie van leesproblemen start bij risico-indicatie in groep 2 met het programma 'Bouw!', vier keer per week 15 minuten door oudere leerlingen. Voor leerlingen met achterstanden in technisch lezen zetten we 'Connect' en/of 'Ralfi lezen' in, met intensieve begeleiding door een onderwijsassistent. De schoolbibliotheek en samenwerking met de leescoach van Bibliotheek Rivierenland stimuleren leesplezier en leesvaardigheid. Externe partners zoals Mozaïek bieden ouders het programma 'VVE thuis' aan, ter ondersteuning van de taalontwikkeling thuis. Voor rekenen gebruiken we 'Rekensprint' en diverse materialen uit onze orthotheek, zoals 'Met Sprongen Vooruit', voor zowel individuele als groepsgerichte ondersteuning. Voor leerlingen met meer- en hoogbegaafdheid hebben we een gespecialiseerde coördinator en een vastgesteld beleid. Met het signaleringsinstrument 'ZOOV+' identificeren we vroegtijdig onderwijsbehoeften. Leerlingen met een 'indicatie begaafd' volgen wekelijks de 'Variaklas' voor coaching op vaardigheden zoals groeimindset en executieve functies. Andere uitdagingsbehoeften worden aangepakt met plusboeken en compacting van leerstof. Bij aanhoudende stagnatie of onvoldoende welbevinden, ondanks onze inspanningen, kunnen we een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen voor gespecialiseerde ondersteuning.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider voor Welzijn
Kanjercoördinator: Positief Groepsgedrag
Anti-pestcoördinator: Veiligheid Eerst
Cultuurcoördinator: Rijke Leerervaringen

Toelichting van de school:

Op Basisschool Floriant in Tiel hechten we groot belang aan het sociaal-emotioneel welbevinden van onze 155 leerlingen. Dagelijks bespreken we dit in de groepen en hanteren we een Sociaal Schoolveiligheidsplan. Onze school werkt volgens de bewezen principes van de Kanjertraining, gericht op het bevorderen van positief gedrag en onderlinge respect. In onze orthotheek beschikken we over diverse materialen die, vaak spelenderwijs, de sociaal-emotionele ontwikkeling ondersteunen. We werken nauw samen met gedragsexpertisecentrum ’t Past en kunnen bij specifieke behoeften het programma ‘Groepsgeluk’ inzetten, zowel op groeps-, individueel- als klein groepsniveau. Deze expertise is binnen ons team aanwezig. Indien de sociaal-emotionele ontwikkeling stagneert of het welbevinden van een leerling onvoldoende is, ondanks onze inspanningen, is het mogelijk een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan te vragen voor gespecialiseerde hulp die buiten ons aanbod valt.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Schoolsucces

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider voor Gedrag en Leren

Toelichting van de school:

Op Basisschool Floriant in Tiel besteden we dagelijks aandacht aan het gedrag, de werkhouding en de taakaanpak van onze leerlingen. Bij behoefte aan extra ondersteuning op deze gebieden, vindt er altijd overleg plaats met onze interne begeleider. Deze begeleider plant regelmatige overleggen met de leerkrachten om de voortgang van alle leerlingen te bespreken. De leerkracht blijft primair verantwoordelijk voor de communicatie met leerling en ouders, en stelt indien nodig een plan van aanpak op. Als de ontwikkeling op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak ondanks intensieve ondersteuning achterblijft, of als het welbevinden van een leerling hierdoor negatief wordt beïnvloed, kan een aanvraag voor een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) worden overwogen. Dit opent deuren naar meer gespecialiseerde onderwijsvormen.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Externe Fysiotherapeutische Expertise
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs: Actieve Lessen
Psychomotorisch Trainer: Ontwikkeling door Beweging
Schoolverpleegkundige en Schoolarts: Gezondheidsscreening

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze 155 leerlingen, maken wij gebruik van deskundige externe partners. Wanneer een leerling ondanks deze aanvullende ondersteuning onvoldoende vooruitgang boekt op motorisch gebied, of als het algehele welbevinden achterblijft, kan een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) worden aangevraagd. Dit kan leiden tot meer gespecialiseerde begeleiding of een aangepaste onderwijssetting.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking voor Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van GGD Gelderland-Zuid volgt de ontwikkeling en gezondheid van onze 155 leerlingen gedurende hun schoolcarrière, conform wettelijke taken. Onze school hanteert een speciaal formulier, ‘Afspraken met betrekking tot het uitleveren van medische handelingen op school’, verkrijgbaar bij de directie. Ouders/verzorgers vullen dit formulier in om specifieke medische handelingen op school te regelen. Indien de ontwikkeling van een leerling, ondanks de geboden ondersteuning, stagneert, of het welbevinden onvoldoende is, kan een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) worden aangevraagd. Dit geldt ook wanneer de school niet de benodigde specialistische zorg kan bieden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Gymlokaal
Kooklokaal
Voor- en naschoolse opvang

Brede Ondersteuning en Ontwikkeling voor Elke Leerling op Floriant

Betrokkenheid en Communicatie met Ouders op Basisschool Floriant

Op Basisschool Floriant geloven we sterk in een nauwe samenwerking tussen school en ouders om de ontwikkeling van elk kind optimaal te stimuleren. Wij zien u als ouder als een waardevolle partner en ervaringsdeskundige in het onderwijsproces van uw kind. Transparante communicatie over de voortgang van uw kind is essentieel. Daarom organiseren we regelmatig gesprekken en bieden we rapportages. In september vinden de startgesprekken plaats, waarin we de algemene ontwikkeling, het welzijn en de specifieke behoeften van uw kind bespreken. Deze gesprekken zijn cruciaal om een vliegende start te garanderen. In februari bieden we de gelegenheid voor een gesprek naar aanleiding van het eerste rapport. In juli ontvangen de kinderen hun tweede rapport. Indien er specifieke vragen of zorgen zijn, plannen we aanvullende gesprekken in. Bij een positieve voortgang is dit niet altijd noodzakelijk. Vanaf groep 1 ontvangt u een rapport dat de ontwikkeling van uw kind op diverse leergebieden in kaart brengt. In de jongste groepen baseren we dit voornamelijk op observaties van de leerkracht. Vanaf groep 3 worden deze observaties aangevuld met resultaten uit het leerlingvolgsysteem, wat een completer beeld geeft van de leerprestaties. Voor kinderen in groep 1 die korter dan acht weken op school zitten, bieden we een beschrijvend verslag van de eerste schoolweken. Kinderen die langer op school zijn, ontvangen een gedetailleerd rapport. Rapporten in groep 3 tot en met 8 bevatten informatie over de vorderingen in alle vakken, aangevuld met observaties over gedrag, inzet en werkhouding. Indien u tussentijds behoefte heeft aan een gesprek, of als wij meer informatie nodig hebben over het welbevinden van uw kind, nemen we proactief contact op. We verzoeken u vriendelijk om geen gesprekken te voeren vlak voor aanvang van de les, maar na schooltijd maken we graag de tijd voor u vrij. Doubleren en versnellen: Individuele Ontwikkelpaden Het overwegen van doubleren, ook wel zittenblijven genoemd, gebeurt bij significante achterstanden op leer- of sociaal-emotioneel gebied. We beoordelen zorgvuldig of het herhalen van een leerjaar de ontwikkeling van het kind ten goede komt. Dit proces wordt altijd vormgegeven in nauw overleg met de intern begeleider en de leerkracht. Het uiteindelijke besluit wordt in samenspraak met de ouders genomen, met de school als eindverantwoordelijke. Hierbij hanteren we een gedetailleerd afwegingskader, gebaseerd op leerresultaten, observaties en ondersteuningsbehoeften. Leerlingen met een aanzienlijke ontwikkelingsvoorsprong kunnen in aanmerking komen voor versnelling. Dit besluitvormingsproces is eveneens gebaseerd op diverse databronnen, waaronder toetsgegevens, observaties en input van ouders en de leerling zelf. Een speciale versnellingsvragenlijst wordt met u doorgenomen. Versnellingstrajecten worden besproken met de intern begeleider en de betrokken leerkrachten van het huidige en voorgaande/volgende jaar. Ook hier ligt de uiteindelijke beslissing, na overleg met u, bij de school. Samenwerkingspartners voor Passend Onderwijs op Floriant Om een breed scala aan ondersteuning te kunnen bieden, werkt Basisschool Floriant samen met diverse gespecialiseerde partners. Deze samenwerkingen waarborgen dat elke leerling de juiste hulp krijgt. * **Buurtzorg Jong Tiel:** Biedt ondersteuning aan ouders thuis en helpt bij het in kaart brengen van de behoeften van uw kind, ook buiten de schoolmuren. * **GGD (Jeugdarts en Schoolverpleegkundige):** Voeren consultaties uit bij leerlingen en houden spreekuren voor alle ouders. * **GGD Logopediste:** Screent leerlingen en adviseert over logopedische behandelingen na uw toestemming. * **Logopediste (Vrije Vestiging):** Is tweemaal per week aanwezig voor logopedische behandelingen op school. * **Kinderfysiotherapeut:** Screent kleuters jaarlijks en biedt zowel advies aan leerkrachten als ouders. Is tweemaal per week aanwezig voor motorische behandelingen. * **Externe Professionals:** Zoals remedial teachers, kindercoaches, orthopedagogen, psychologen en speltherapeuten, worden ingeschakeld bij specifieke zorgarrangementen. Wij kunnen u naar deze instanties verwijzen. * **Dyslexie Specialisten:** Bieden gespecialiseerde behandelingen voor kinderen met ernstige enkelvoudige dyslexie. * **Expertisecentrum voor Gedrag (’t Past):** Biedt klassenobservaties en handelingsadviezen aan leerkrachten. * **Schoolconsulent BePO:** Ondersteunt bij complexe zorgvragen en deelt kennis over het regionale onderwijslandschap. * **Brugfunctionaris:** Fungeert als schakel tussen gezinnen, scholen en hulpverlening. * **Vroegbehandeling Kentalis:** Voor peuters die een traject volgen bij Kentalis, werken we nauw samen met deze instantie om de overgang naar de basisschool zo soepel mogelijk te laten verlopen, in samenspraak met u als ouder. Toekomstvisie: Versterking van Ondersteuning De toekomstige focus van Basisschool Floriant ligt op het verder versterken van de basisondersteuning en het optimaliseren van de aanvullende zorg voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven. Ons doel is om een omgeving te creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Floriant: Uw Gids voor Excellent Onderwijs

Wat zijn de belangrijkste onderwijsdoelen van Basisschool Floriant volgens ons schoolplan?

Op Basisschool Floriant staat de kwaliteit van ons onderwijs centraal. Wij streven naar een veilige en vertrouwde leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Respect voor elkaar en het omarmen van individuele verschillen zijn de fundamenten voor een stimulerende en succesvolle school. Ons schoolplan, opgesteld in samenwerking met SKOR, schetst ons onderwijsbeleid en onze visie voor de komende jaren. Hierin leggen we vast hoe we ons onderwijs willen verbeteren en vernieuwen. Dit document is voor alle ouders vrij in te zien bij de directie. Elk jaar stellen we een gedetailleerd jaarplan op en evalueren we de voortgang, beide documenten zijn eveneens beschikbaar voor inzage.

Hoe realiseert Basisschool Floriant de vastgestelde onderwijsdoelen?

Basisschool Floriant hanteert een gestructureerde kwaliteitszorgcyclus, ontwikkeld in overleg met het schoolteam, het bestuur en de medezeggenschapsraad. Dit waarborgt een continue verbetering van ons onderwijs. Onze Opbrengstenmonitor. Twee keer per jaar analyseren we de onderwijsresultaten op leerling-, groeps- en schoolniveau. Deze analyse, inclusief eventuele bijstellingen, wordt besproken met het team, de intern begeleider, de directie en de staffunctionaris onderwijs. De monitor omvat zowel methodeonafhankelijke als methodeafhankelijke resultaten, aangevuld met inzichten in de ervaren sociale veiligheid. Verbinding tussen Schoolplan, Jaarplan en Jaarverslag. Vanuit het strategische schoolplan 2023-2027 formuleren we jaarlijks concrete onderwijskundige doelen in een jaarplan. Aan het einde van het schooljaar evalueren we de behaalde resultaten en leggen deze vast in een jaarverslag. Zowel de nieuwe doelen als het jaarverslag worden uitgebreid besproken met het voltallige team, de directie, het bestuur en de medezeggenschapsraad. Een tussentijdse evaluatie met mogelijke aanpassingen vindt plaats halverwege het schooljaar.

Speciaal Aanbod Voor Peuters en Kleuters op Floriant

Toelichting van de school

Ontdek het stimulerende kleuteronderwijs op Basisschool Floriant, waar we de VVE-methode 'Piramide' hanteren. Deze aanpak legt een sterke nadruk op taalontwikkeling, essentieel voor een optimale start van uw kind. Onze nauwe samenwerking met peuteropvanglocaties zorgt voor een naadloze overgang en een consistente leerervaring. We zetten hiervoor gekwalificeerde tutoren in, terwijl onze leerkrachten Piramide-gecertificeerd zijn. Bovendien is een van onze medewerkers opgeleid tot Piramidetrainer, wat de kwaliteit van onze vroegschoolse educatie garandeert.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt Floriant voor jonge kinderen?

Basisschool Floriant biedt een rijk en gestructureerd programma voor jonge kinderen. Dit omvat specifieke activiteiten gericht op taalstimulering en cognitieve ontwikkeling, geïntegreerd binnen onze Piramide-methode. Dit programma is ontworpen om kinderen een vliegende start te geven, met aandacht voor zowel spelenderwijs leren als voorbereiding op het basisonderwijs. Ons team zorgt voor een veilige en inspirerende omgeving waarin elk kind kan groeien.

Basisschool Floriant biedt een rijk en gestructureerd programma voor jonge kinderen. Dit omvat specifieke activiteiten gericht op taalstimulering en cognitieve ontwikkeling, geïntegreerd binnen onze Piramide-methode. Dit programma is ontworpen om kinderen een vliegende start te geven, met aandacht voor zowel spelenderwijs leren als voorbereiding op het basisonderwijs. Ons team zorgt voor een veilige en inspirerende omgeving waarin elk kind kan groeien.

Met welke partners werkt Floriant samen voor het jonge kind programma?

Voor ons aanbod voor het jonge kind onderhoudt Basisschool Floriant een waardevolle samenwerking met Peuteropvang Kaka Floriant. Deze samenwerking garandeert een doorlopende educatieve lijn, van de peuteropvang tot aan de start van het basisonderwijs. Dit zorgt voor continuïteit in de pedagogische en educatieve aanpak, wat de ontwikkeling van uw kind optimaal ondersteunt.

Voor ons aanbod voor het jonge kind onderhoudt Basisschool Floriant een waardevolle samenwerking met Peuteropvang Kaka Floriant. Deze samenwerking garandeert een doorlopende educatieve lijn, van de peuteropvang tot aan de start van het basisonderwijs. Dit zorgt voor continuïteit in de pedagogische en educatieve aanpak, wat de ontwikkeling van uw kind optimaal ondersteunt.

Team | Floriant in Tiel | [2025] Schoolregister