De Achtbaan
Meeslaan 23
4005 VP Tiel

Schoolweging

Schoolweging
32.95
Spreiding
6.19

De schoolweging van De Achtbaan Tiel is 32,95 , met een spreiding van 6,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93.3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de school basisvaardigheden effectief overbrengt, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

39.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 38.7%. Dit is lager dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (50.2%), wat samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 32.95).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 21.4% vwo-advies (boven regio-gemiddelde van 18.6%) versus 35.7% vmbo-advies (b/k/k-gt). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (31.4% zoals vmbo-k/gt), wat wijst op zorgvuldige afweging bij twijfelgevallen. Het praktijkonderwijspercentage (0%) ligt onder het regionale gemiddelde (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Achtbaan TielGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Met het leerlingvolgsysteem Parnassys brengen wij de ontwikkeling van de kinderen tijdens hun basisschooltijd in kaart. Hiervoor nemen wij niet alleen methodegebonden toetsen af, we gebruiken ook de toetsen die door Cito zijn ontwikkeld. Hiermee kunnen we naast de voortgang van de individuele leerling ook de voortgang van de groep meten. We vergelijken dit met het landelijk gemiddelde. De Cito toetsen zijn geen methodeafhankelijke toetsen maar algemene toetsen die gevalideerd zijn en naar landelijke normen zijn samengesteld. Doorstroomtoets In groep 8 wordt de doorstroomtoets afgenomen. Op De Achtbaan hebben wij ervoor gekozen om de Route 8 doorstroomtoets af te nemen. Monitor De resultaten op groepsniveau worden 2x per schooljaar geanalyseerd en besproken met het team. De uitkomsten van analyse worden gebruikt om ons onderwijs te verbeteren. Deze verbeterpunten worden opgenomen in het onderwijskundig jaarplan. Opbrengstgesprekken Drie keer per jaar worden opbrengstgesprekken gehouden met leerkracht, teamleider Onderwijs en directie. In dit gesprek worden ambitiedoelen voor de verschillende vakgebieden besproken en worden behaalde resultaten geëvalueerd. Indien noodzakelijk worden verbeterplannen opgesteld. Zelfverantwoordelijk leren We vinden het belangrijk dat kinderen zelf verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen leerproces. In groep 6 t/m 8 betrekken we daarom de kinderen bij hun eigen onderwijsleerproces door met hen in gesprek te gaan over hun leerdoelen (kindgesprekken). De kinderen vullen zelf een ontwikkelcirkel in waarin deze doelen beschreven staan. De doelen worden in groep 6, 7 en 8 met kinderen, ouders en leerkracht besproken tijdens de rapportgesprekken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16% van de leerlingen presteert boven advies (regionaal 25.3%), terwijl eveneens 16% onder advies presteert (regionaal 11.8%). Deze symmetrische verdeling suggereernauwkeurige advisering, mogelijk door het hoge aandeel gecombineerde adviezen. De 'op advies'-score van 68% benadrukt dit.

Sociale ontwikkeling

Zorg dragen voor een veilige omgeving van de school is een onderdeel van ons beleid. Veiligheid wordt gezien als het totaal pedagogisch klimaat in en rond de school. De school streeft ernaar een omgeving te creëren waarin leerlingen, ouders en medewerkers zich mentaal en fysiek veilig voelen en in alle harmonie samenwerken. Dit vertaalt zich in betrokkenheid met en naar elkaar in een omgeving waar iedereen binnen de gestelde normen zichzelf durft te zijn en kan zijn. Het doel van de Achtbaan is dat er op onze school een veilige en fijne sfeer hangt voor iedereen. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen en respect

Duidelijkheid

Wat is de werkwijze van De Achtbaan voor sociale ontwikkeling?

De Achtbaan realiseert een veilige en fijne sfeer door de inzet van de methode Kwink. Deze methode zet vijf sociaal-emotionele competenties uit in een leerlijn voor de hele school. De competenties zijn: besef van jezelf, zelfmanagement, besef van de ander, relaties hanteren en keuzes maken. De lessen van Kwink worden wekelijks aangeboden in groep 1 t/m 8 . De schoolregels worden duidelijk gehanteerd en zijn zichtbaar in de school en alle klassen. De sociale ontwikkeling van leerlingen wordt gevolgd door middel van Kleuter in Beeld (groepen 1/2) en Cito Leerling in Beeld (groepen 1 t/m 8 ). Eén keer per jaar wordt de sociale veiligheid gemeten in groep 6 t/m 8 via Vensters.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Achtbaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Achtbaan gebruikt Viseon en Cito (SEO Leerling in beeld/SEO Kleuter in beeld) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Achtbaan?

De Achtbaan gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.