Basisschool De Waayer
Kornoelje 1
4007 TP Tiel

Schoolweging

Schoolweging
31.35
Spreiding
6.21

De schoolweging van De Waayer is 31,35 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, wat boven zowel het landelijk gemiddelde (95,2%) als de inspectienorm (85%) uitstijgt. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 50,3% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, scoort De Waayer lager dan vergelijkbare scholen (55,4%), maar wel ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 43,5%. Deze resultaten tonen de impact van maatwerk voor een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Een opvallend hoog percentage praktijkonderwijsadvies (4,55% vs. 1,01% regionaal) contrasteert met sterke vertegenwoordiging in vmbo-(g)t/havo (22,73%) en vwo (18,18%). Dit weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie, waarbij de school tegelijkertijd hoge ambities voor cognitief sterkere leerlingen handhaaft.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe WaayerGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoefte bij het maken van een analyse is een checklist Opbrengstgericht Werken (OGW) in 4D in gebruik genomen. Zie via website vensters ook hier. Het biedt ondersteuning om alle onderdelen van het 4D model (data, duiden, doelen, doen) systematisch te betrekken in de analyse van de resultaten. Met bovenstaande checklist analyseren wij de tussenresultaten. Hiermee evalueren wij echter ook het rendement van ons onderwijsaanbod en ons leerkracht handelen. Daar waar nodig worden, op basis van de analyse, aanpassingen gedaan t.a.v. het onderwijsaanbod. De tussenresultaten gebruiken wij met name om "op koers" te blijven als het gaat om de continue ontwikkelingen van leerlingen. De tussenevaluatie en daaruit voortvloeiende acties (doelen) wordt op leerkracht, school en stichtingsniveau besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

81,82% van de leerlingen presteert op adviesniveau (vs. 62,93% landelijk), wat aansluit bij de zorgvuldige advisering. Het percentage onderadviezen (13,64%) ligt iets boven het gemiddelde (11,81%), mogelijk door complexere onderwijsbehoeften. De lage doorstroom boven advies (4,55%) vraagt om verdere analyse.

Sociale ontwikkeling

Leerlingen beschikken over basiskennis, vaardigheden en houding die nodig zijn om een actieve rol te kunnen spelen in de eigen leefomgeving. Allen die betrokken zijn bij de leerlingen werken vanuit voorbeeldgedrag. Leerkrachten en ouders begeleiden samen de leerlingen in de sociaal emotionele ontwikkeling. De leerlingen voelen zich veilig in en om de school. Leerlingen zijn weerbaar en respecteren elkaars grenzen. LEES MINDER

In veiligheid en vertrouwen

Aanleren pos. gewenst gedrag

Weerbaar

Wat is de werkwijze van Basisschool De Waayer voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Waayer werkt structureel met de methode Vreedzame School, een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De klas en school worden gezien als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem hebben, en leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Jaarlijks wordt het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in kaart gebracht met de veiligheidsmonitor sociaal welbevinden. Er wordt ook een leerlingtevredenheidsonderzoek afgenomen om specifieke interventies in te zetten op groep- en individueel niveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Waayer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Waayer gebruikt Kijk!, de Veiligheidsmonitor WMK en tevredenheidsonderzoeken onder ouders en leerlingen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Waayer?

Basisschool De Waayer gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.