Montessorischool de Kraal
Zoekweg 1 A
4691 HT Tholen

Schoolweging

Schoolweging
31.48
Spreiding
5.49

De schoolweging van De Kraal Tholen is 31,48 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Kraal TholenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor het meten, monitoren en vastleggen van observaties die van belang zijn voor de voortgang van de leerlingen gebruiken we in de onderbouw de Parnassys leerlijnen Jonge kind. In de midden-en bovenbouw maken de leerlingen twee keer per schooljaar de toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem. Deze toetsen meten de resultaten op het gebied van technisch en begrijpend lezen, rekenen en spelling. Voor het vastleggen van de observaties en het bijhouden van de doelen die leerlingen gedurende het jaar behalen zullen we vanaf 2024-2025 het observatiesysteem Odin in gebruik gaan nemen. Hiermee volgen we de leerlingen in hun ontwikkeling. We toetsen de leerlingen zo veel mogelijk op maat. Leerlingen maken de toets die past bij wat zij in de afgelopen periode aangeboden hebben gekregen. Na de afname van de toetsen bespreken we met elkaar de resultaten en de leergroei. Hierbij bekijken we ook de trend van de afgelopen jaren. Aan de hand van de conclusies uit deze bespreking stellen we streefdoelen op voor het volgende afnamemoment en bepalen we welke acties eventueel ondernomen moeten worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren dan wel te optimaliseren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Veiligheid is iets waar je altijd aan werkt: voor, tijdens en na schooltijd. Het is belangrijk dat alle leerkrachten, leerlingen en ouders op de hoogte zijn van de basisafspraken op onze school. We doen dit vanuit de grondwet van onze school die samen met de leerlingen in opgesteld en zichtbaar is in onze school. We nemen de Veiligheidsmonitor af bij alle leerlingen in groep 7/8, alle leerkrachten en het onderwijsondersteunend personeel. We nemen deze bevindingen mee in onze groepsbesprekingen en personeelsvergaderingen, hieruit volgen indien nodig acties in samenspraak met onze ouders. Onze belangrijkste acties zitten echter op het gebied van de methode “Rots en Water”. De drie bouwstenen hiervan zijn: zelfbeheersing, zelfreflectie/-evaluatie en zelfvertrouwen. Vanuit deze bouwstenen wordt gewerkt aan de vijf ‘verdiepingen’ te weten: veiligheid, assertiviteit, communicatie, innerlijk kompas en verbondenheid. Deze vaardigheden zijn voor ons de sleutels tot kinderen die zich prettig voelen en dat ook uitstralen naar anderen, zodat ze minder kans lopen om te gaan pesten en/of gepest te worden. Door de ontwikkeling van eerdergenoemde vaardigheden bewuster te begeleiden bij kinderen, willen we pestgedrag zoveel mogelijk voorkomen. De aanpak gaat verder dan alleen de ingeplande Rots en Water lessen geven voor alle kinderen in alle groepen. De leerkrachten en andere betrokkenen spreken de kinderen ook aan in de gangen, op het schoolplein en bij het overblijven vanuit de “Rots en Water” methodiek (als we niet-gewenst maar zeker ook als we gewenst gedrag zien). Naast de groepslessen vanuit Rots en Water wordt er bij de kleuters ook 2-jaarlijks (zodat iedere kleuter dit thema aangeboden krijgt) een thema gewijd aan emoties (angst, woede, jaloezie, etc.) Hierbij wordt ingespeeld op de groepsdynamiek van dat moment en is dus wisselend qua inhoud. Daarnaast maken we gebruik van de glunderketting die symbool staan voor de eigenheid van ieder kind, maar ook voor jij hoort erbij. Wanneer het nodig is, registeren wij onze zorg over een leerling in de verwijsindex. Deze wettelijke verplichting heeft iedere school. Het is belangrijk dat we onze kinderen in beeld krijgen en houden. Kinderen hebben recht op bescherming, op een goede opvoeding en een adequate opleiding. Maar als dat in gevaar komt, vraagt dat om een gezamenlijke aanpak van de organisaties die met dit kind te maken hebben. De Kraal maakt gebruik van de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, zoals deze door de overheid is vastgesteld. De Meldcode bestaat uit een stappenplan waarin ook de verwijsindex wordt meegenomen. Ons protocol sociale veiligheid is te vinden op de website. LEES MINDER

Regels en routines

Veiligheid

Rots& Water methodiek

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

- Twee keer per jaar wordt het onderdeel hart & handen van IEP afgenomen in de midden- en bovenbouw. - Twee keer per jaar wordt er een sociagram in de midden- en bovenbouw ingevuld om nog beter zicht te krijgen op de sociale structuur van de groep. Kinderen geven aan met wie ze veel omgaan in de groep, met wie niet, met wie ze graag bevriend zijn of niet en met wie ze graag samenwerken en met wie niet. Het sociagram kan blootleggen wie er populair zijn, wie een positieve kracht kan zijn, maar ook wie geïsoleerd kan zijn. Kinderen hebben daarnaast een beeld van hoe anderen hen zien: hun sociale identiteit. - In de bovenbouw wordt jaarlijks een tevredenheidsmeting ingevuld middels Vensters. - In de onderbouw wordt gewerkt met parnassys Leerlijnen. - In de "Gouden Weken" wordt in iedere groep een glunderketting gemaakt. - In de eerste periode ( 10 weken) van het schooljaar zijn er in iedere groep lessen vanuit Rots & Water met een externe trainer. Daarnaast zorgt de leerkracht voor de transfer hiervan voor de rest van de week.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP hart & handen Vensters veiligheidsmonitor

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Rots en Water