
Schoolweging
De schoolweging van Nutsbasisschool Teteringen is 24,05 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,92% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basale vaardighedenkwaliteit, hoewel het iets lager is dan vergelijkbare scholen (97,66%). De school hanteert een gestructureerd taal- en rekenprogramma om deze score te handhaven.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,05% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat lager ligt dan de regionale vergelijking (67,66%). De inspectienorm van 58,9% wordt echter ruimschoots gehaald. De school zet in op verbetering via groepsdoorbroken onderwijs, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 22,73% havo/vwo en 9,09% vwo-advies (versus 10,93% en 18,61% landelijk). Tegelijkertijd valt 4,55% vmbo-b-k op, wat iets boven regionale vergelijkingen (5,52%) ligt. De brede adviesrange sluit aan bij de relatief lage schoolweging en heterogene klassenorganisatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Nutsbasisschool Teteringen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.17 | 175.23 | 173.67 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 1 en 2 werken wij met MijnKleutergroep. We volgen de leerlingen in hun ontwikkelen, observeren signaleren en interveniëren waar nodig en passen ons aanbod aan. Onze ontwikkelregistratie zetten we neer middels dit systeem. Vanaf groep 3 werken wij met methodetoetsen passen bij onze methodieken. Daarnaast nemen we twee keer per jaar de Cito toetsen af om de kwaliteit van ons onderwijs te meten en te vergelijken met andere scholen met dezelfde schoolwegingscategorie. Ons onderwijsresultaat bespreken we twee keer per jaar met al onze leerkrachten. Dit doen we tijdens een zogenoemde 'schoolbespreking'. We analyseren, signaleren en bepalen schoolbrede interventies. Naast het schoolresultaat volgen we het groeps- en leerlingresultaat. Naast dat deze uit de methode- en Cito toetsen is af te leiden hebben we drie keer per jaar een groepsbespreking waarbij we zowel de sociaal emotionele als cognitieve resultaten bespreekbaar maken. Naast groepsbesprekingen bespreken we individuele leerlingen (waarbij dat nodig is) tijdens een leerlingbespreking. Deze vormen van resultaat bespreken worden vooraf voorbereid door het managementteam. Zij maken de eerste analyse en bepalen dan ook de eerste interventies die van belang zijn voor de hele school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,09% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 27,27% boven het advies uitstroomt. Dit reflecteert een zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het protocol po-vo. De school scoort hiermee beter dan 75% van vergelijkbare scholen.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit, omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoordelijke burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). LEES MINDER
Samenwerken
Eigenaarschap
Eerlijkheid en transparantie
Wat is de werkwijze van Nutsbasisschool Teteringen voor sociale ontwikkeling?
Nutsbasisschool Teteringen bespreekt de ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen tijdens groepsbesprekingen. De school besteedt dagelijks aandacht aan sociaal emotionele ontwikkeling middels coöperatieve leerstrategieën. Alle kinderen eten gezamenlijk in gemengde groepen onder begeleiding van leerkrachten en helpen elkaar. De school werkt in heterogene groepen en groepsdoorbrekend. Ze gebruiken het leerlingvolgsysteem MijnKleutergroep en Looqin voor de sociaal emotionele ontwikkeling en werken met een Leerlingenraad.
Welke registratievorm(en) gebruikt Nutsbasisschool Teteringen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Nutsbasisschool Teteringen gebruikt Looqin en MijnKleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Nutsbasisschool Teteringen?
Nutsbasisschool Teteringen gebruikt Goed gedaan, Groei in je groep en Coöperatieve leer strategieën (CLS) voor sociaal-emotioneel leren.