
De resultaten van RK Basisschool De Kameleon in Terneuzen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van RK Basisschool De Kameleon, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past RK Basisschool De Kameleon bij jullie?
Ontdek hoe goed RK Basisschool De Kameleon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Solide Basis voor Alle Leerlingen op De Kameleon
Het fundamentele niveau omvat de cruciale taal- en rekenvaardigheden die essentieel zijn voor elke leerling aan het einde van de basisschool. De doorstroomtoets in groep acht meet deze basisvaardigheden. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van ten minste 85% voor dit fundamentele niveau. Dit waarborgt dat elke leerling een sterke basis meekrijgt voor hun verdere schoolloopbaan. Op RK Basisschool De Kameleon streven we ernaar om dit fundamentele niveau voor al onze leerlingen te overtreffen. Ons toegewijde team biedt kwalitatief hoogstaand onderwijs en een stimulerende leeromgeving. Wij zetten ons in om uw kind de best mogelijke start te geven en hen te helpen hun volledige potentieel te benutten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op RK Basisschool De Kameleon
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer leerdoel, waarbij we streven naar maximale deelname van onze leerlingen aan dit hogere niveau bij het verlaten van de school. De onderwijsinspectie bepaalt per school een specifieke signaleringswaarde, afgestemd op de unieke leerlingenpopulatie. Deze waarde dient als richtlijn voor de evaluatie van de schoolprestaties. RK Basisschool De Kameleon stimuleert leerlingen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Onze docenten bieden gerichte begeleiding en uitdagende lesprogramma's om elke individuele leerling te ondersteunen bij het behalen van hun persoonlijke streefniveau. Ontdek hoe wij de academische groei van uw kind bevorderen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van RK Basisschool De Kameleon?
De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap voor elke leerling. Vanaf het schooljaar 2023-2024 speelt de doorstroomtoets een cruciale rol in dit proces. Deze toets, afgenomen in februari, biedt een objectieve maatstaf om de meest geschikte middelbare school te vinden voor uw kind, gebaseerd op diens academische prestaties. Dit helpt om een soepele overgang te garanderen. Transparantie in het schooladviesproces is essentieel. Daarom zijn scholen nu verplicht om in hun schoolgids gedetailleerde informatie te verstrekken over hoe een schooladvies tot stand komt. RK Basisschool De Kameleon hecht veel waarde aan deze open communicatie. Wij betrekken ouders en leerlingen actief bij de voorbereiding op het voortgezet onderwijs, zodat iedereen goed geïnformeerd is. Bij RK Basisschool De Kameleon wordt het schooladvies zorgvuldig opgebouwd. In het tweede deel van groep 7 vinden er gesprekken plaats met de docenten van groep 6, 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. Deze gezamenlijke evaluatie zorgt ervoor dat het advies een accuraat beeld geeft van de ontwikkeling en capaciteiten van de leerling. Dit voorlopige advies wordt in juni van groep 7 met zowel de leerling als de ouders besproken. De leerkracht deelt hierbij observaties over onder andere de taakaanpak, zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van de leerling, aangevuld met resultaten uit ons leerlingvolgsysteem Parnassys. Het is belangrijk te onthouden dat dit advies een momentopname is; verdere groei en ontwikkeling in groep 8 zijn zeker mogelijk. De school informeert ouders gedurende groep 7 en 8 actief over belangrijke data zoals open dagen en workshops van diverse middelbare scholen. Leerlingen die een advies krijgen voor praktijkgericht onderwijs worden door de intern begeleider ondersteund bij het plannen van kennismakingsmomenten. De IEP-toetsen voor groep 8 vinden plaats in november, waarna de voorlopige schooladviezen in november tijdens oudergesprekken worden toegelicht. De doorstroomtoets wordt afgenomen op 3 en 4 februari. De uitslag ontvangen de leerlingen uiterlijk op 15 maart, waarna deze met de leerling en ouders wordt besproken. De definitieve adviesgesprekken vinden plaats op 18 maart. Ouders krijgen een handleiding om hun kind vóór 1 april zelfstandig aan te melden voor het voortgezet onderwijs. Het definitieve advies wordt vastgelegd in het IEP-systeem. Niet alle leerlingen hoeven deel te nemen aan de doorstroomtoets. Dit geldt bijvoorbeeld voor leerlingen die uitstromen naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) met een arbeidsmarkt- of dagbestedingsprofiel, of leerlingen met een IQ lager dan 75. Ook leerlingen die nog geen vier jaar in Nederland zijn en de Nederlandse taal nog onvoldoende beheersen, zijn vrijgesteld. Als uw kind niet onder deze specifieke categorieën valt, is deelname aan de doorstroomtoets verplicht, zelfs bij een advies richting praktijkonderwijs of speciaal onderwijs. De resultaten van de IEP-toets worden zowel schriftelijk als mondeling met de leerling en ouders besproken. Bij een mogelijke afwijking van het schooladvies wordt altijd overleg gevoerd. Indien de toetsuitslag hoger uitvalt dan het oorspronkelijke schooladvies, zal de school dit uitgebreid bespreken met de ouders. Hierbij wordt gekeken naar factoren zoals taakhouding en motivatie. De uiteindelijke beslissing over het niveau van aanmelding blijft bij de ouders liggen. In het geval van een lagere toetsuitslag dan het schooladvies, blijft het oorspronkelijke schooladvies van kracht. Bij alle afwijkende resultaten staan een open gesprek tussen school en ouders centraal. De aanmelding bij de middelbare school wordt door de basisschool verzorgd, inclusief een gedetailleerd onderwijskundig rapport. Dit rapport wordt gedeeld met de brugklasmentor en de leerkracht van groep 8 om een optimale start te verzekeren.
Grafiek
Grafiek laden...
Sterke Sociale Ontwikkeling en een Veilige Leeromgeving op De Kameleon Terneuzen
Op RK Basisschool De Kameleon in Terneuzen creëren we een stimulerende en veilige omgeving waar elk kind zich welkom voelt en optimaal kan ontwikkelen. Onze school omarmt diversiteit en bevordert een cultuur van wederzijds respect en acceptatie, wat essentieel is voor een positieve groepservaring. Onze onderwijsvisie en kernwaarden vormen de basis voor al onze activiteiten en methoden. Deze visie wordt ondersteund door vier fundamentele schoolafspraken die we met elkaar delen: Samen, Respect, Welkom en Veilig. Deze afspraken zijn niet alleen levend in onze schoolgemeenschap, maar ook zichtbaar aanwezig in ons schoolgebouw, en ze stimuleren een omgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt. Samenwerken, respect tonen, iedereen welkom heten en een gevoel van veiligheid creëren zijn de pijlers waarop onze schoolgemeenschap rust. Deze principes bevorderen niet alleen academisch succes, maar ook de persoonlijke groei en het welzijn van al onze leerlingen, leerkrachten en ouders.
Respect voor jezelf en voor iedereen om je heen
Samenwerken en samen spelen met plezier
Iedereen voelt zich veilig en we helpen elkaar
Hoe stimuleert RK Basisschool De Kameleon de sociale en emotionele groei van leerlingen?
RK Basisschool De Kameleon zet actief in op de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen door middel van preventieve en ondersteunende maatregelen. We starten het schooljaar met een focus op een goede start en monitoren continu de naleving van onze gedragsregels en waarden. Regelmatige individuele gesprekken met leerlingen en specifieke weerbaarheidstrainingen dragen bij aan hun sociaal-emotionele veerkracht. Daarnaast organiseren we naschoolse activiteiten, zoals sport en spel, om de sociale interactie en vriendschappen te versterken. De leerlingenraad speelt een actieve rol in het meedenken over en naleven van schoolregels, wat hun verantwoordelijkheidsgevoel bevordert. Voor sociaal-emotioneel leren maken we gebruik van de effectieve methode Kwink, die gericht is op het verbeteren van de groepssfeer, het aanleren van positief gedrag en het ontwikkelen van emotiemanagement. De voortgang van leerlingen wordt nauwlettend gevolgd met behulp van Kindbegrip en jaarlijkse sociogrammen. Voor de jongste leerlingen in de kleuterklassen gebruiken we de Kijk-registratie en de 'Iep Hart en handen' methode, terwijl groepen 3 tot en met 8 gebruik maken van Kindbegrip voor hun registratie.
Welke methoden gebruikt De Kameleon voor het registreren van sociale vooruitgang?
Voor het vastleggen en volgen van de sociale ontwikkeling van onze leerlingen, maakt RK Basisschool De Kameleon gebruik van de volgende bewezen registratiemethoden:
- Kijk! observatiemethode
- Kindbegrip en Parnassys leerlingvolgsysteem
Welke programma's worden ingezet voor sociaal-emotioneel leren op school?
Op RK Basisschool De Kameleon zetten we in op een gestructureerde sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van de volgende hoogwaardige methoden:
- Kwink lesmethode voor sociaal-emotioneel leren
Inspectierapport RK Basisschool De Kameleon: Ontdek Onze Onderwijskwaliteit en Toekomstvisie
RK Basisschool De Kameleon, een dynamisch kindcentrum, heeft in het schooljaar 2021/2022 de erkenning 'basisarrangement' ontvangen. Dit bevestigt onze voortdurende inzet voor uitmuntend basisonderwijs voor alle leerlingen. Ons laatste officiële inspectieonderzoek werd uitgevoerd in 2019. De bevindingen van de onderwijsinspecteur belichten de unieke sterke punten van onze school. Een cruciaal aspect uit het thema-onderzoek naar extra ondersteuning, uitgevoerd op 21 maart 2019, is de uitzonderlijke betrokkenheid en intrinsieke motivatie van ons voltallige team. Het team van De Kameleon deelt een krachtig gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel en toont oprechte passie voor de ontwikkeling van elke leerling. We cultiveren een inclusieve omgeving waar leerlingen met plezier leren, zonder onnodige labels. Onze leerkrachten kennen elke leerling persoonlijk, wat leidt tot een diepgaand begrip van individuele leerbehoeften en potentieel. De inspecteur adviseerde ons om een helder en concreet schoolondersteuningsprofiel (SOP) te ontwikkelen. Dit profiel dient ter duidelijke afbakening van onze ondersteuningsmogelijkheden. Verder werd geadviseerd om het ontwikkelingsperspectief (OPP) optimaal in te zetten voor scherpe uitstroomprofielen en een rijke, uitdagende inhoud van ons onderwijsprogramma. De positieve conclusie van de inspecteur, dat er geen aanleiding was voor een extra of vroegtijdig herbezoek, onderschrijft de solide basis en effectiviteit van onze onderwijsaanpak. Ontdek de resultaten van ons onderwijs en de officiële inspectieverslagen op onze website.