De Twijn
Prof. Zeemanstraat 216
4532 JM Terneuzen

Schoolweging

Schoolweging
32.1
Spreiding
5.97

De schoolweging van De Twijn Terneuzen is 32,10 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98% score voor het fundamenteel niveau overstijgt De Twijn ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, waarbij nagenoeg alle leerlingen essentiële vaardigheden beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 69,33% een bovengemiddeld score voor het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 41,2% en het vergelijkingspercentage van 53,43%. Dit reflecteert effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs, zeker gezien de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 31,83% havo/vwo-advies (vergelijkbaar met 27,0% regio) tegenover 13,64% vmbo-(g)t. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijsadviezen (4,55% vmbo-b/k vs. 9,57% regio). De sterke focus op theoretische doorstroom blijkt uit 40,91% havo of hoger, tegen 45,61% bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Twijn TerneuzenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Visie op opbrengsten van het onderwijs Een goed pedagogisch klimaat is de basis voor leren en resultaten. Een positieve en ontspannen sfeer zorgt voor veiligheid en rust. Afstemmen op individuele mogelijkheden en interesses van kinderen maakt dat zij intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren, zich te ontwikkelen en optimale resultaten te behalen. Door het stellen van hoge doelen dagen we onze leerlingen uit om het beste uit zichzelf te halen. Onderwijs draagt in belangrijke mate bij aan de ontwikkeling van kinderen en de voorbereiding op hun rol in de maatschappij. Binnen het onderwijs op onze school zijn cognitieve vaardigheden, studievaardigheden en kennis van wereld en maatschappij belangrijke voorwaarden om andere doelen, die we met ons onderwijs voorstaan, te bereiken. Denkend aan het profiel van de leerling, die straks onze school verlaat, zien we voor ons dat deze in hoge mate zelfstandig kan functioneren en in staat is om verantwoordelijkheid te dragen voor eigen gedrag en een positieve houding heeft t.a.v. de persoonlijke (leer)ontwikkeling. Bovendien zijn deze kinderen sociaal, weerbaar en flexibel. Dit alles gebaseerd op een realistisch en positief zelfbeeld. Methodetoetsen vs. methode onafhankelijke toetsen (IEP) Op onze school willen we het beste onderwijs voor uw kind met de beste opbrengsten. Die opbrengsten houden we nauwkeurig bij via ons Leerlingvolgsysteem ParnasSys, waardoor we de ontwikkelingen van onze leerlingen goed kunnen volgen. Door te registreren hoe leerlingen scoren op toetsen kunnen we de vaardigheidsgroei en ontwikkeling van onze leerlingen duidelijk in beeld brengen. Hiervoor gebruiken we het digitale leerlingvolgsysteem van ParnasSys en KIJK. We maken onderscheid tussen methodetoetsen en methode onafhankelijke toetsen. Elk hoofdstuk van een methode wordt afgesloten met een methodetoets. De methodetoetsen meten of kinderen de leerstof die de afgelopen weken is aangeboden en in de klas is geoefend, begrijpen en kunnen toepassen. De methode onafhankelijke toetsen meten of leerlingen alle leerstof van het afgelopen (half) jaar (nog steeds) beheersen en effectief kunnen toepassen. Wij gebruiken hiervoor de IEP toetsen. Alle toetsresultaten worden geanalyseerd op individueel-, groeps- en schoolniveau. Op basis van deze analyse worden doelen voor de toekomst gesteld en wordt inhoud gegeven aan een onderwijsaanbod dat aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van de individuele leerlingen of een groep(je) leerlingen. Door ons onderwijs op deze manier plannend in te richten halen we hoge opbrengsten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (36,84% vs. 11,81% landelijk). Mogelijk houdt dit verband met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,1). Desondanks presteert 10,53% boven advies, wat aansluit bij het intensieve monitoring-systeem beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Het pedagogisch klimaat is de wijze waarop op school gunstige voorwaarden worden geschapen voor de ontwikkeling van kinderen. Dit zien we terug in de omgang tussen ouders, kinderen en leerkrachten. De inrichting van school is gericht op het samen leren. Met onze aanpak en organisatie streven we naar veiligheid, betrokkenheid, acceptatie en respect. In onze omgang en contacten zijn we gericht op het stimuleren van de eigenheid, het zelfvertrouwen en het positief kleuren van het zelfbeeld van al onze leerlingen. Dit doen we door: Het bieden van een duidelijke structuur, het maken van heldere afspraken en het organiseren van effectief klassenmanagement. Respectvol om te gaan met elkaar (leerlingen, ouders/verzorgers en leerkrachten) We gaan positieve relaties aan, waarbij aandacht is voor elk individu en iedereen de ruimte krijgt om zichzelf optimaal te ontwikkelen. Te denken in kansen en mogelijkheden. We stellen hoge verwachtingen en geven het vertrouwen dat we die ook samen waar kunnen maken. Een positieve houding aan te nemen. We gaan uit van een positieve benadering, waarbij het belonen van positief gedrag centraal staat. Samen verantwoordelijk te zijn voor het opstellen, naleven en respecteren van regels en afspraken, waarbij we veel waarde hechten aan het gezamenlijk proces bij het opstellen daarvan. De rol van het team is bepalend voor het realiseren van onze visie op een goed pedagogisch klimaat en de uitgangspunten die we in onze visie hebben verwoord: ‘Gedrag kun je leren’ en ‘Goed voorbeeld doet goed volgen’. Voorbeeldgedrag, een positieve grondhouding, denken in kansen en mogelijkheden en het realiseren van de voorwaarden om een positief schoolklimaat te realiseren zijn taken waar iedere leerkracht actief invulling aan geeft. Dit doet hij/zij niet alleen, maar in samenhang met collega’s,ouders en verzorgers. LEES MINDER

Veiligheid voor iedereen

Betrokkenheid op elkaar

Acceptatie en respect

Wat is de werkwijze van De Twijn voor sociale ontwikkeling?

De Twijn biedt een duidelijke structuur, maakt heldere afspraken en organiseert effectief klassenmanagement. De afspraken voor klassenmanagement zijn vastgelegd in kwaliteitskaarten en worden periodiek geëvalueerd. Groepsregels en -afspraken worden bij aanvang van het schooljaar vastgesteld in overleg met de leerlingen. Deze regels zijn gebaseerd op vijf schoolregels: rekening houden met elkaar, beleefd zijn en luisteren, goed zorgen voor spullen, de school netjes houden en respectvol met elkaar omgaan. De Twijn streeft naar positieve relaties en aandacht voor elk individu. Alle leerlingen worden gezien, gehoord en gewaardeerd. De school verwelkomt alle kinderen individueel en voert gesprekken met hen. Het onderwijsaanbod is afgestemd op de individuele behoeften. Kinderen leren trots te zijn op hun werk en te genieten van het leren. De school stelt hoge verwachtingen en vertrouwt erop dat ze deze samen kunnen waarmaken. Een positieve benadering en het belonen van positief gedrag staan centraal. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gemonitord door middel van vragenlijsten en observaties.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Twijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Twijn gebruikt Kijk! en Leerlingentevredenheid Scholen op de Kaart om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Twijn?

De Twijn gebruikt Een doos vol gevoelens, Kwink, Team- en klassenbouwers en Rots en water trainingen voor sociaal-emotioneel leren.