
Schoolweging
De schoolweging van De Parel Terneuzen is 28,06 , met een spreiding van 5,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Naast het hoge fundamentele niveau scoort de school 60,6% voor het streefniveau tegenover een vergelijkingsgroep van 60,5%. Deze consistentie benadrukt een effectieve basis voor taal en rekenen, zelfs in een complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
96,1% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Het streefniveau (60,6%) overtreft de signaleringswaarde (48,6%) met 12 procentpunten, wat een sterke focus op kernvaardigheden illustreert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn theoretisch gericht: 21,7% vmbo-(g)t/havo en 21,7% havo/vwo, tegenover 10,3% en 10,9% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%) versus 1,01% regionaal. De combinatie van vmbo-(g)t (21,7%) en vwo-adviezen (onbekend in dataset) toont ambitie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Parel Terneuzen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Na elk toetsmoment vindt een analyse plaats van de groeps- en schoolresultaten door de eigen leerkracht en de (interne) begeleider van de school. Resultaten vormen altijd de basis voor gesprek of actie. Wat dienen we nog te verbeteren, hoe laten we onze leerlingen nog beter profiteren van ons aanbod? Welke individuele leerlingen hebben extra aandacht nodig? Naast deze analyse- en bespreekmomenten zijn leerkrachten periodiek met de intern begeleider in gesprek over aanbod, resultaten, zorg en eventuele interventies. Of anders gezegd: Doen we de goede dingen goed ?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
52% presteert boven advies (landelijk 25,3%), terwijl slechts 8% onder het advies scoort. Deze cijfers ondersteunen het beleid van 'maatwerk in doorstroom', zoals beschreven in het schoolplan. De 40% die op advies presteert, is lager dan gemiddeld (62,9%), mogelijk door onderadvisering.
Sociale ontwikkeling
Kinderen dienen zich te ontwikkelen tot zelfstandige, kritische mensen en de school biedt daar kansen toe. Naast leren zelfstandig te werken en keuzes te maken vinden wij het ook belangrijk voldoende structuur te bieden. Samen spelen en werken gaat niet altijd vanzelf en we werken hier aan door structuur, regels, stimulansen en kansen te bieden voor de groep en het individuele kind. LEES MINDER
Zelfstandigheid
Samenwerken
Jezelf durven en mogen zijn
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool de Parel voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool de Parel bereidt kinderen voor op de maatschappij, waar samenwerking essentieel is. De school besteedt aandacht aan groepsvorming, klassenvergaderingen en dagelijkse momenten waarop normen, waarden en omgangsvormen worden geleerd. Er is direct contact met ouders indien nodig. Groepsvorming, afspraken en regels zijn belangrijk. De school hanteert respect voor elkaar als dagelijks gespreksonderwerp. Onderwerpen zoals respect, zelfvertrouwen, het accepteren van regels, luisteren, het vormen van een mening, rekening houden met anderen en in gedachten van anderen kunnen verplaatsen, worden tussendoor aangeleerd en krijgen specifiek aandacht in de Kwink-lessen (sociaal-emotioneel leren) en Trefwoord-lessen (godsdienstmethode). Aan-Z verzorgt weerbaarheidslessen voor groep 8.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool de Parel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool de Parel gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool de Parel?
Christelijke Basisschool de Parel gebruikt Kwink en Trefwoord als methoden voor sociaal-emotioneel leren.