
Schoolweging
De schoolweging van Jij is 31,04 , met een spreiding van 7,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een nadruk op mavo/havo-niveaus: 44.44% vmbo-(g)t en 33.33% havo-advies. Dit ligt boven het regionaal gemiddelde voor vmbo-(g)t (16.45%) en havo (16.07%). Het vwo-percentage (11.11%) blijft onder het landelijk gemiddelde (18.61%). De combinatie van 44.44% vmbo-(g)t en 11.11% vwo toont een brede brugfunctionering, passend bij de hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | Jij | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In schooljaar 2023-2024 zijn we gestart met een nieuw leerlingvolgsysteem: IEP. We gebruiken al een tijdje de eindtoets van IEP en nu dus ook het leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar maken de leerlingen uit groep 3 t/m 8 de IEP-toetsen. In groep 1/2 maken de leerlingen geen toetsen, maar observeert de leerkracht de kinderen aan de hand van de leerlijnen Jonge Kind uit Parnassys. Deze vorm van toetsing zal (vooralsnog) ook gehanteerd blijven worden tijdens de de transitie naar het Agora-onderwijs. Wij analyseren de resultaten op school-, groeps- en individueel niveau. De schoolanalyse helpt ons om de kwaliteit van ons aanbod te evalueren en eventueel te verbeteren. Afspraken die we aan de hand van deze analyse maken, noteren we in kwaliteitskaarten. Groepsanalyses gebruiken we om te bepalen of een specifieke groep wellicht iets anders nodig heeft. Leerlinganalyses tot slot, geven ons inzicht in de leerdoelen die de leerlingen wel en nog niet beheersen. Hier kunnen we ons onderwijs op aanpassen. De resultaten op schoolniveau worden ter verantwoording jaarlijks aan het bestuur en de onderwijsinspectie verstrekt. Ouders ontvangen alle toetsgegevens van hun kind op het schoolrapport.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage onderadvisering: 50% tegenover 11.81% landelijk. Slechts 50% blijft op adviesniveau, zonder doorstroombovengemiddelden. Dit kan samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie, waarbij de school mogelijk risicomijdend adviseert voor optimale doorstroomgarantie.
Sociale ontwikkeling
IK ontwikkel mezelf, JIJ staat centraal, WIJ zijn verbonden! Het welbevinden speelt een grote rol binnen ons onderwijs waardoor wij structureel aandacht hebben voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Op het gebied van gedrag vinden wij het belangrijk dat we met elkaar omgaan op een respectvolle manier en een leeromgeving bieden waarbij we kinderen hun talenten ontwikkelen. Vaardigheden als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, je gevoelens uiten en van je fouten leren, zijn onmisbaar. LEES MINDER
Verbondenheid
Eigenheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Jij voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Jij besteedt structureel aandacht aan sociaal-emotionele vaardigheden met de methode Kwink. Leerkrachten vullen twee keer per jaar de SCOL in. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen de leerlingvragenlijst in. Indien nodig kunnen passende interventies worden ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Jij om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Jij gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Jij?
Kindcentrum Jij gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.