Basisschool St Jozef
Grotestraat 142
5931 CZ Tegelen

Schoolweging

Schoolweging
31.05
Spreiding
6.03

De schoolweging van St. Jozef Tegelen is 31,05 , met een spreiding van 6,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.97% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (95.23%). Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 61.62% ruimschoots behaald, tegen een signaleringswaarde van 43.5%. Dit laat zien dat de school boven verwachting presteert, zelfs in een complexe populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 55.36%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een sterke focus op theoretische leerwegen: 41.18% vmbo-(g)t/havo en 26.47% vwo-advies (vs. 10.34% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het landelijk gemiddelde (1.01%), wat past bij het hoge streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Jozef TegelenGemeente AmsterdamNederland
LIB173.03175.23173.95

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze school maakt gebruik van: Observaties Methodegebonden toetsen CITO Leerlingvolgsysteem Centrale Eindtoets groep 8 Twee keer per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 de toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem afgenomen. De tussen- en de eindresultaten worden geanalyseerd en besproken door de groepsleerkracht en de teamleider. Op basis van de conclusies wordt mede het vervolgaanbod bepaald en worden er eventuele andere acties uitgezet. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw kind of met één van de teamleiders. In groep 1/2 worden de vorderingen van de leerlingen gemonitord met behulp van het observatie-instrument Mijn Kleutergroep.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33.33% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie (schoolweging 31.05). Tegelijkertijd scoort 21.21% boven advies, wat de ruimte voor groei bij hoogvliegers illustreert.

Sociale ontwikkeling

Samen Op basisschool St. Jozef vinden we het belangrijk om van en met elkaar te leren, een goede samenwerking staat hierbij centraal. Om onze leerlingen betekenisvol te laten samenwerken is het noodzakelijk dat de kinderen elkaar goed kennen en weet hebben van elkaars talenten, kwaliteiten en ontwikkelpunten, om deze vervolgens ook te respecteren, te accepteren en te gebruiken. Op onze school wordt er heel bewust gewerkt aan een positieve groepsdynamiek als basis voor het samen werken, leren en spelen. Voor de ontwikkeling van het kind is het van essentieel belang dat de school een goed contact heeft met ouders waarbij er sprake is van open communicatie. Op onze school willen we dat leerlingen en ouders zich gehoord, gezien en gerespecteerd voelen. Verbinding gaat over wederkerigheid, elkaar kunnen ondersteunen en elkaar helpen. Daarom hechten we op onze school grote waarde aan de inbreng van iedereen. Wij zien de ouders als partners in het ontwikkelproces van de leerling. De verantwoordelijkheid voor het leerproces verschuift steeds meer van leerkracht naar leerling. De leerlingen worden daardoor geleidelijk aan steeds meer eigenaar van hun eigen leerproces, waarbij de leerkracht een meer coachende en begeleidende rol aanneemt. Uniek St. Jozef is een plek waar iedereen welkom is met al zijn of haar eigenaardigheidjes en niemand hetzelfde is. Op onze school heeft identiteitsvorming een prominente plek. Onze leerlingen leren antwoord te geven op vragen als: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat weet ik? Wat wil ik? Leerkrachten hebben een open kijk op de leerlingen, de leerkrachten hebben vertrouwen in de ontwikkelkracht van onze leerlingen. Leerlingen mogen zichzelf zijn, waarbij ze leren van hun fouten en hun succeservaringen vieren. Dit draagt positief bij aan het behouden en vergroten van het zelfvertrouwen van onze leerlingen. Omdat ieder kind uniek is, krijgen kinderen op onze school ook ruimte om eigen keuzes te maken. We leren de kinderen om zelfstandig initiatieven te nemen, begeleiden de leerlingen in het nemen van beslissingen en leren de leerlingen verantwoordelijkheid te dragen voor hun keuzes. Hierdoor doen kinderen ervaringen op die bijdragen aan hun leerproces en hun persoonlijke ontwikkeling. Het vertrouwen in eigen kracht van ieder kind is hierbij het uitgangspunt. De ontwikkeling van een realistisch zelfbeeld vinden we heel belangrijk, daarom worden er veelvuldig gesprekken gevoerd met de leerlingen. Reflectie op het eigen handelen staat hierbij centraal. De leerlingen leren zichzelf en de ander beter kennen en hebben steeds meer inzicht in hun eigen kwaliteiten, talenten en hun ontwikkelpunten, maar ook die van anderen. Onze leerlingen ontdekken wie ze zijn en hoe ze zich verhouden ten opzichte van de ander en de wereld. Ze weten steeds beter waar hun eigen mogelijkheden liggen, hoe ze deze bewust kunnen inzetten en verder kunnen ontwikkelen. Elk kind op onze school is uniek! LEES MINDER

Samen

Uniek

Wat is de werkwijze van Basisschool St Jozef voor sociale ontwikkeling?

Basisschool St. Jozef hanteert een schoolbrede aanpak voor sociale ontwikkeling, waarbij gebruik wordt gemaakt van de methode Kwink om sociaal-emotionele vaardigheden te oefenen. Pedagogisch vakmanschap van de leerkracht, groepsvorming, signalering van grensoverschrijdend gedrag en duidelijke normen en waarden zijn essentieel. De school streeft naar een open cultuur waarin leerlingen verantwoordelijkheid krijgen en zich bewust zijn van de kernwaarden, normen en regels.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool St Jozef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool St Jozef gebruikt 'Zien' en 'Mijn Kleutergroep' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool St Jozef?

Basisschool St Jozef gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.