
Schoolweging
De schoolweging van De Marinx is 29,06 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat significant boven de landelijke norm (85%) en het regionaal gemiddelde (95,9%) ligt. Dit reflecteert een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm (47,1%) en het vergelijkingsgemiddelde (57,8%). Deze prestatie benadrukt de effectiviteit van het maatwerkonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft relatief hoge adviezen: 26,9% vwo (vs. 18,6% regio) en 15,4% havo/vwo. Tegelijk is het vmbo-k-advies met 26,9% opvallend hoog (vergelijkingsgemiddelde 9,2%), wat een diverse populatie weerspiegelt. De combinatie van theoretische en praktische routes sluit aan op brede ontwikkelingsmogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Marinx | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen maakt De Marinx gebruik van een leerlingvolgsysteem. Het leerlingvolgsysteem bestaat uit methode-onafhankelijke toetsen die de ontwikkeling van de basisvaardigheden van leerlingen meten. De leerkrachten analyseren deze toetsen en kunnen het onderwijsaanbod indien nodig aanpassen om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van een leerling. Op de Marinx wordt gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem van IEP. De meetmomenten vinden plaats in januari en mei / juni. De resultaten van de methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen worden op het rapport weergegeven en besproken tijdens de kind- oudergesprekken. Naast het leerlingvolgsysteem voor de basisvaardigheden meet De Marinx ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van een onafhankelijk observatiesysteem Kanvas.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
78,6% van de leerlingen presteert op adviesniveau, maar 17,9% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Dit vraagt aandacht voor doorstroombegeleiding. De 3,6% bovenadviesprestaties onderstrepen wel het potentieel van leerlingen.
Sociale ontwikkeling
De Marinx streeft ernaar een onderwijsplek te zijn met een goede sfeer waarin iedereen zich thuis voelt; kinderen, ouders en leerkrachten. Om een veilige omgeving te creëren, waarin we op een respectvolle wijze met elkaar omgaan, werken we met De Kanjertraining. Kinderen leren op een positieve manier naar zichzelf en elkaar te kijken en leren omgaan met verschillende sociale situaties. Via de methode Trefwoord behandelen we op De Marinx regelmatig verschillende levensbeschouwelijke onderwerpen. Via verhalen en gesprekken leren de kinderen open te staan voor verschillen in de samenleving, zoals mensen met een andere culturele achtergrond, religie of afkomst, zonder de eigen identiteit en tradities te verliezen. Verbinding, vertrouwen en verantwoordelijkheid zijn belangrijke waarden op De Marinx. Deze waarden zijn de basis van het dagelijks handelen van de leerkrachten. 'De juiste dingen doen ook als niemand kijkt.' Kinderen leren en ontwikkelen op De Marinx vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op De Marinx en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. LEES MINDER
Een goede veilige sfeer
Positief mensbeeld
Vertrouwen in jezelf/de ander
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Marinx voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Marinx werkt aan een goede en veilige sfeer met de Kanjertraining. Dit programma leert kinderen omgaan met verschillende sociale situaties en positief naar zichzelf en elkaar te kijken. Er zijn 'kanjerregels' zichtbaar in elke groep. De Kanjertraining beoogt: kinderen die zichzelf durven zijn, zich veilig voelen, zich betrokken voelen, hun gevoelens onder woorden kunnen brengen, meer zelfvertrouwen krijgen en pestproblemen hanteerbaar maken. Persoonlijk leiderschap wordt bereikt door te werken volgens de principes van de zeven gewoonten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Marinx om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Marinx gebruikt Kanvas en Kleuterplein om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Marinx?
Kindcentrum De Marinx gebruikt de Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.