Basisschool De Boogerd
Beusichemseweg 118
3997 ML 't

Schoolweging

Schoolweging
27.99
Spreiding
5.5

De schoolweging van De Boogerd ’t Goy is 27,99 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,3% score boven het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm (85%). Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedendidactiek, zoals omschreven in het pedagogisch beleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 44,4% van de leerlingen gehaald, wat onder de signaleringswaarde van 48,6% en het vergelijkingsgemiddelde (60,5%) blijft. Dit vraagt om aandacht voor differentiatie, zoals vermeld in het zorgplan. Toch overtreft 33,3% van de havisten het verwachte niveau in het VO, wat wijst op latent potentieel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een tweedeling: 40% VMBO-(g)t en 40% havo, met 20% havo/vwo. Dit is geconcentreerder op de midden/hoge adviezen vergeleken met regioscholen (16,5% VMBO-(g)t). De afwezigheid van praktijkonderwijsadvies (vs. 1,01% regio) benadrukt de academische focus, passend bij de onderwijsvisie op zelfstandig leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Boogerd ’t GoyGemeente AmsterdamNederland
LIB177.57176.63175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten worden gebruikt als signalering om de vorderingen van de leerlingen via een een niet-methodegebonden toets (Cito) te meten en zijn voor ons een belangrijke graadmeter van ons onderwijs. De scores worden vergeleken met de streefscores gesteld in de groepsplannen. Mede naar aanleiding hiervan worden de groepsplannen geëvalueerd en bijgesteld zodat de leerlingen op het juiste niveau onderwijs krijgen aangeboden. De leerkrachten volgen de leerlingen nauwgezet in hun ontwikkeling. Ze worden intensief geobserveerd tijdens hun werk met het materiaal, maar vooral ook tijdens de kring, in hun spel en in hun omgang met andere leerlingen. Daarnaast worden in de loop van de jaren de gebruikelijke methode-gebonden toetsen en een aantal methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. Op die manier wordt de ontwikkeling in kaart gebracht. Mocht de groepsleerkracht hierbij zorg hebben over het verloop van de ontwikkeling, dan wordt de leerling bij de interne begeleider onder de aandacht gebracht. De eigen leerkracht en de interne begeleider bespreken samen op welke manier het beste hulp kan worden geboden. De ouders worden hierbij betrokken. Van al deze stappen/handelingen wordt verslag gemaakt, zodat de opgedane ervaring bij de begeleiding van een kind in de volgende jaren niet verloren gaat. Bovendien worden de toetsen die de leerlingen hebben gemaakt door de groepsleerkracht met de interne begeleider besproken. De ouders worden regelmatig op school uitgenodigd om met de leerkracht over de vorderingen van hun kind van gedachten te wisselen. De wijze waarop het dagelijkse werk van kinde­ren wordt bekeken en beoordeeld: Belangrijk vinden we de werkhouding/inzet van het kind, de toetsresultaten en de manier waarop een kind omgaat met huiswerk. Bij al deze punten houden we rekening met de mogelijkheden van elk kind. De verslaggeving van de gegevens: In de kleutermap worden alle opvallende momenten van uw kind beschreven (m.b.t. werk/gedrag) en binnen het registratiesysteem KIJK worden de verschillende ontwikkelingsaspecten gevolgd. Van de oudere kinderen houden we de resultaten van de toetsen bij in een leerlingvolgsysteem. Voor alle kinderen maken wij verslagen van oudergesprekken waarbij afspraken worden gemaakt en een Ondersteuningsprofiel voor kinderen die extra zorg nodig hebben. Kinderen die extra zorg nodig hebben worden regelmatig tijdens vergaderingen besproken. Eventuele afspraken worden ook in het leerlingdossier vastgelegd. Rapportage en oudergesprekken: De ouders van de kinderen van groep 1 t/m 8 ontvangen twee keer per jaar een rapportfolio over de ontwikkeling van hun kind. Ook is er de mogelijkheid tot het voeren van een gesprek. In september worden de ouders samen met de leerling uitgenodigd voor een startgesprek met de leerkracht. Eind januari/februari krijgen ouders de link voor het eerste rapportfolio. De ouders worden bij het eerste rapportfolio wederom op school uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht. Tussendoor wordt per kind bekeken welke gesprekken met ouders nodig zijn. Na het tweede rapportfolio, eind juni of begin juli, vindt een eindgesprek plaats. De leerkracht informeert de volgende leerkracht over de vorderingen en resultaten van de kinderen. Deze interne rapportage is onderdeel van het leerlingendossier. Dit dossier is na afspraak ter inzage voor ouders. Zorgplichtroute: Fectio heeft bij de start van Passend Onderwijs een route opgesteld die we hanteren als leerlingen worden aangemeld. Er is een route passend bij de aanmelding van kleuters en een voor aanmelding van oudere leerlingen. In de bijlage leest u meer.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 83,3% van de leerlingen op advies presteert (boven landelijk gemiddelde van 62,9%), terwijl 16,7% onder advies scoort. Geen leerlingen presteren boven hun advies, mogelijk door conservatieve adviesvoorkeuren. De school hanteert een ‘realistisch adviesmodel’ met dubbeladviezen, zoals beschreven in de onderwijsgids.

Sociale ontwikkeling

Sociaal-emotionele vorming is een wezenlijk onderdeel van de ontwikkeling van ieder kind. Door de aandacht die wij schenken aan het pedagogisch klimaat binnen de school leren de kinderen dat zij vrijuit met elkaar en met de leerkrachten kunnen spreken over gevoelens en ervaringen. We schenken aandacht aan het stimuleren van een positief zelfbeeld, het goed leren omgaan met anderen en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Bovenstaande zaken keren dagelijks terug in onze onderwijspraktijk. LEES MINDER

veiligheid

samenwerken

zelfbewust

Wat is de werkwijze van Basisschool De Boogerd voor sociale ontwikkeling?

De Kanjertraining is de methode die Basisschool De Boogerd gebruikt voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Een Kanjerhouding is essentieel voor leerlingen en leerkrachten en zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat. Leerlingen leren positief om te gaan met sociale situaties, waarbij wordt gezocht naar oplossingen die recht doen aan de situatie en de betrokkenen. Kernwoorden zijn vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. Het registratiesysteem KANVAS wordt gebruikt, inclusief sociogram, vragenlijsten en pedagogische adviezen. Er is om het jaar een informatieavond voor ouders en leerkrachten volgen nascholingen. Daarnaast hanteert de school een gedragsprotocol.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Boogerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Boogerd gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Boogerd?

Basisschool De Boogerd gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.