
Schoolweging
De schoolweging van STip Swolgen is 29,53 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
KC STip scoort met 95,43% ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit, mede dankzij intensieve remediërende programma’s voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 46,12% ligt net onder de signaleringswaarde van 47,1%, wat wijst op uitdagingen in het bereiken van hogere taal- en rekenvaardigheden. De school zet in op gepersonaliseerd leren via digitaal adaptieve programma’s om deze kloof te dichten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische trajecten: 26,47% vmbo-(g)t en 26,47% havo/vwo-advies. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, tegen 1,01% regionaal gemiddelde. Dit past bij het pedagogisch accent op cognitieve ontwikkeling, zoals beschreven in het schoolplan 2023-2027.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Horst aan de Maas | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wat zeggen uitsluitend toetsresultaten over het onderwijs van een school? En kan de kwaliteit van het onderwijs worden afgemeten aan het soort voortgezet onderwijs waaraan de leerlingen na acht jaar basisonderwijs gaan deelnemen? Wij vinden dat het maar ten dele kan Op ons Kindcentum groeien we STap voor STap naar inclusief onderwijs. Ieder kind doorloopt zijn leerroute naar eigen mogelijkheden verbonden aan zijn instroomniveau. De kwaliteit van ons kindcentrum ligt in het feit dat ondanks alle uitdagingen rondom kinderen, meer kinderen op de reguliere basisschool kunnen blijven. Dat is volgens ons een zorgzame school die werkelijk kwaliteit levert. Een school waar elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft. Daarbij vinden we het zeker zo belangrijk dat een kind zich fijn voelt, met plezier presteert en met een tevreden gevoel kan terugkijken naar zijn tijd op STip. We gebruiken de toetsen van het CITO Leerling in beeld om de ontwikkeling van kinderen op de verschillende didactische vakgebieden te meten. Met Leerling in beeld brengen we snel en eenvoudig de groei van iedere groep of leerling in beeld. In één oogopslag zie je hoe het kind ervoor staat, plus de behaalde referentieniveaus. Leerling in beeld groeit letterlijk mee met het kind en zet ieder kind centraal. Het inzicht dat het teamlid krijgt met behulp van de analyses van de toetsresultaten maakt het mogelijk om het onderwijsaanbod gericht en bewuster te verbinden aan die leerdoelen die nog verdieping behoeven. Door het gebruik van Leerling in beeld brengen we tweemaal per jaar onze opbrengsten in kaart, analyseren deze gegevens en gebruiken deze om doelgericht de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. Daarnaast bieden deze de mogelijkheid ons onderwijs te vergelijken met landelijke cijfers.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Vanuit observaties en de resultaten van de vragenlijst Sociaal Emotioneel Functioneren van Leerling in Beeld, kijken we kindgericht wat ieder nodig heeft. We stemmen af op kind-behoeften. We maken gebruik van bijvoorbeeld: -gezinscoach -kindercoach -weerbaarheidstraining -welbevindingsgesprekken -ouder-kindgesprekken Al deze interventies worden planmatig ingezet in de cyclus van ouder-kindgesprekken, interventies en evaluaties. LEES MINDER
emotioneel vrij zijn
zelfvertrouwen hebben
nieuwsgierig zijn
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Onze kernwaarden komen voort uit het ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO). We kijken naar kansen en compenserende factoren. Dit wordt vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys, KIJK! (peuters). De waarden dragen wij uit in onze dagelijkse praktijk, waarin wij thematisch, onderzoekend en ontwikkelingsgericht werken.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! Sociaal Emotioneel Functioneren van LIB