Kristlike basisskoalle de Balkespringer
Lustenburg 15
9283 TJ Surhuizum

Schoolweging

Schoolweging
31.74
Spreiding
4.74

De schoolweging van De Balkespringer is 31,74 , met een spreiding van 4,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school overtreft met 95,6% ruimschoots de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau (85%). Dit onderscheidt zich positief van vergelijkbare scholen (94,8%), wat wijst op een effectieve basisdidactiek voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

95,6% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Voor het streefniveau (verwacht: 41,2%) scoort de school met 50,9% bovengemiddeld. Dit geeft aan dat de onderwijsambities goed aansluiten bij de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op praktische leerwegen: 45,5% vmbo-k tegenover 9,1% vwo. Toch scoort de school relatief hoog in gecombineerde adviezen (18,2% havo/vwo) vergeleken met vergelijkbare scholen (10,9%). De 9,1% praktijkonderwijsadviezen valt op in relatie tot het landelijk gemiddelde (1,01%), wat past bij de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BalkespringerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Eind januari, begin februari worden de tussentijdse toetsen van DIA afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd en vervolgens vinden gesprekken plaats tussen de ICZO-er en de leerkrachten van de school. Er wordt een trendanalyse gemaakt en daar waar nodig een plan van aanpak opgesteld en uitgevoerd. Tijdens een gepland teamoverleg nemen we teambreed ook de gehele (school) trendanalyse door. Per vakgebied worden beleidsvoornemens vastgelegd en alle personeelsleden nemen hier kennis van. Zo nodig worden de beleidsvoornemens bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

82,35% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Het relatief hoge percentage onderadvisering (17,65% vs. 11,81% landelijk) correspondeert met de schoolweging, maar wordt gecompenseerd door intensieve doorstroombegeleiding zoals beschreven in het onderwidersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Wij werken vanuit de Kiva gedachte: Samen maken we de school! Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep / op school. Vanuit deze basis willen we dat er gewerkt wordt in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. Vanuit hier willen we de kinderen succes ervaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individu, hij/zij is autonoom, mag zijn wie het is. LEES MINDER

Samen maken we de school

Veiligheid

Respect voor elkaar / omgeving

Wat is de werkwijze van Kristlike basisskoalle de Balkespringer voor sociale ontwikkeling?

Kristlike basisskoalle de Balkespringer werkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind met de methode KiVa. De sociale veiligheid wordt gemonitord met het volgsysteem Zien, de vragenlijsten van KiVa en de vragenlijsten vanuit de Succes!Spiegel. De school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling, aangezien deze aspecten onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kristlike basisskoalle de Balkespringer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kristlike basisskoalle de Balkespringer gebruikt een Sociaal Emotionele Vragenlijst, Zien en KiVa vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kristlike basisskoalle de Balkespringer?

Kristlike basisskoalle de Balkespringer maakt gebruik van de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.