
Schoolweging
De schoolweging van It Bynt Sumar is 31,58 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (95,2%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen bij vrijwel alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 54,6% streefniveaubehaalders overtreft It Bynt de signaleringswaarde van 43,5%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (55,4%), toont het aan dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger cognitief niveau bereikt. Dit past bij de schoolcultuur gericht op doorstroom naar theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
It Bynt geeft sterk de voorkeur aan vmbo-(g)t-advies (62,5%, vs 16,45% regionaal gemiddelde). Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl 12,5% havo/vwo-advies krijgt. Praktijkonderwijs (0% vs 1,01% regio) speelt een marginale rol, wat past bij de relatief hoge schoolweging en streefniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | It Bynt Sumar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.2 | 171.75 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij houden de ontwikkeling van uw kind bij met behulp van het zogenaamde Cito leerlingvolgsysteem. Gedurende de basisschool worden de kinderen gevolgd aan de hand van observaties en toetsen. De uitkomsten van toetsen en observaties dienen als basis voor de leer- en ontwikkelingslijn van het kind. Doel is een zo breed mogelijk beeld te krijgen van de ontwikkeling van het kind, zodat wij als school het onderwijsaanbod hierop aan kunnen passen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
93,75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 6,25% zit onder advies (vs 11,81% landelijk), wat aansluit bij de hoge fundamentele niveaus. Het ontbreken van leerlingen boven advies (0% vs 25,27% landelijk) suggereert mogelijk conservatieve advisering.