
Schoolweging
De schoolweging van De Meerwaarde is 30,27 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een nadruk op theoretische routes: 27,5% havo/vwo en 15% vwo-advies (tegenover 10,93% en 18,61% in de regio). Tegelijkertijd valt 5% vmbo-b/k-advies op, iets boven het landelijk gemiddelde. De combinatie van hoge theoretische adviezen met een breed basisaanbod sluit aan op de diverse leerlingpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Meerwaarde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.49 | 175.28 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in het onderwijsproces. Binnen de school zijn er afspraken gemaakt over de vaardigheidsscores die behaald dienen te worden. Deze tussenresultaten worden gerealiseerd door het geven van goed onderwijs op onze school en het evalueren van resultaten van methode toetsen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
68,57% van de leerlingen presteert op adviesniveau, met een opvallend hoog percentage (17,14%) dat onder het advies presteert – ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,27). De 14,29% die boven advies presteert, onderstreept echter het maatwerk in talentontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
De school hanteert 3 waarden: aardig,netjes, rustig. Aan de hand van deze waarden worden jaarlijks groepsregels opgesteld samen met de leerlingen. Wij zijn van mening dat we met elkaar verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van onze kinderen."It takes a whole village to raise a child"
aardig
netjes
rustig
Wat is de werkwijze van OBS De Meerwaarde voor sociale ontwikkeling?
Om de visie 'It takes a whole village to raise a child' te realiseren, heeft OBS De Meerwaarde de medegebruikers van het gebouw De Meerwaarde betrokken bij de waarden aardig, netjes en rustig. Deze waarden worden door de medegebruikers onderschreven. De school werkt met klassenvergaderingen. De sociale leerresultaten worden gemeten met behulp van 'Kijk op soco' (leerlingvolgsysteem op sociaal-emotioneel gebied), pestvragenlijsten en tevredenheidspeilingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Meerwaarde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Meerwaarde gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Kijk op sociale competentie, Tevredenheidspeilingen, Pest vragenlijst.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Meerwaarde?
OBS De Meerwaarde gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, journalen Kijk Verder, klasbouwers en Silly sport en goofy games, coöperatieve werkvormen meervoudige intelligentie.