
Schoolweging
De schoolweging van De Wiekslag Stompetoren is 28,04 , met een spreiding van 5,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99.4% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft De Wiekslag zowel de landelijke norm (85%) als de vergelijkingsgroep (96.4%). Deze uitmuntende score benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, ook in een complexe regio met een spreiding van 5.56 in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 67.3% een bovengemiddeld streefniveau voor taal en rekenen (vergelijkingsgroep 61.1%) en overschrijdt ruimschoots de inspectienorm van 50.1%. Dit wijst op effectief maatwerk voor hoger begaafde leerlingen, mede dankzij de brede adviespraktijk met 47% havo/vwo- en vwo-adviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische routes: 23.5% vwo-advies (vs. 18.6% regio) en 23.5% havo/vwo-advies. Tegelijkertijd blijft het praktijkonderwijs beperkt tot 0% (vs. 1.0% regio). De brede spreiding van vmbo-k tot vwo sluit aan bij de relatief gevarieerde leerlingenpopulatie (schoolweging 28.04).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wiekslag Stompetoren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor het volgen van de ontwikkelingen van elk kind hanteren wij een leerlingvolgsysteem (ESIS). Dit bevat een overzicht waarin per leerling genoteerd wordt wat het kind per groep heeft gedaan en hoe het de leerstof beheerst. Deze gegevens worden bijgehouden in een leerlingendossier. Hierin houden we vanaf de toelating bij wat de vorderingen en aandachtspunten zijn gedurende de periode dat het kind bij ons op school zit. Het leerlingvolgsysteem kan mede inzicht geven in terreinen waar een kind dreigt uit te vallen. Als dit geconstateerd wordt, volgt een gesprek met de intern begeleider. De groepsleerkracht maakt dan in samenwerking met ouders en de intern begeleider een plan van aanpak. Daarin staat wat het probleem is, hoe het aangepakt wordt en hoeveel tijd de hulp gaat vergen. Vooraf wordt een duidelijke doelstelling bepaald. Naast het gewone programma biedt de groepsleerkracht indien nodig extra zorg aan, waarbij wij mogelijk voorkomen dat kinderen voor extra hulp de klas uitmoeten. Op onze school worden de leerlingen van groep 3 t/m 8 twee keer per jaar getoetst (Leerling in Beeld; groep 8 maakt de Doorstroomtoets). De toetsresultaten worden verwerkt en geanalyseerd in en met behulp van ESIS en Leerling in Beeld. De resultaten geven niet alleen een indicatie van de beheersing van de leerstof, maar geeft ons ook inzicht in het effect van ons onderwijs. Buiten deze halfjaarlijkse CITO-toetsen maken wij gebruik van methode gebonden toetsen om te kunnen beoordelen of de ontwikkeling van onze leerlingen in lijn is met de leerdoelen. Zowel de resultaten van de landelijke toetsen als van de methode gebonden toetsen gebruiken we voor de afstemming van het lesaanbod. Ouders worden hierbij uiteraard betrokken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 52.2% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO (landelijk 25.3%), tegen slechts 4.3% onder advies (landelijk 11.8%). Dit weerspiegelt de zorgvuldige advisering én de doorlopende begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. De combinatie van hoge doorstroom en lage doubleringspercentages (5% in 2023-2024) onderstreept deze aanpak.
Sociale ontwikkeling
De volgende punten laten zien waar wij als school voor staan: Een goede samenwerking tussen leerlingen, leraren en ouders als kern in de organisatie. Met ondersteuning van bestuur, gemeente en externe instanties zorgen wij gezamenlijk voor een goed schoolklimaat. Het werken en het samenwerken in onze school staat in het teken van wederzijds respect en rekening houden met elkaar. Dit is het uitgangspunt voor elke werk-, leer- en speelsituatie. Ieder moet de ruimte hebben om zichzelf te zijn en naar zijn of haar gevoel optimaal te kunnen functioneren. Het leren wordt beschouwd als een vanzelfsprekende en plezierige activiteit met als doel dat de kinderen steeds zelfstandiger worden. Het samenwerken, samen leren en zorg dragen voor elkaar is erg belangrijk voor ons. Daarbij spelen veiligheid en geborgenheid een centrale rol. Daarnaast wordt er gewerkt met methoden en /of onderwijsleermiddelen die rekening houden met de verschillen tussen onze leerlingen en die ook zelfstandig en samenwerkend leren mogelijk maken. Met behulp van het leerlingvolgsysteem worden de ontwikkelingen van individuele leerlingen nauwlettend gevolgd om onderwijs op maat te geven. Om vakkennis te onderhouden voert de school een actief nascholingsbeleid. Voorts wordt veel aandacht besteed aan een goed pedagogisch klimaat. de school voert een actief beleid in het samenwerken met de peuterspeelzaal, en de kinderopvang, het voortgezet onderwijs en speciaal basisonderwijs om de overgang van en naar de verschillende schooltypen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Ook onderhouden we een goed werkcontact met ons samenwerkingsverband Noord-Kennemerland. LEES MINDER
Samenwerking
Geborgenheid
Diversiteit
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Wiekslag voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool de Wiekslag besteedt aandacht aan groepsvorming met de 'Gouden weken' aan het begin van het schooljaar. De groep stelt samen klassenregels op en de schoolregels krijgen expliciet aandacht, waarbij de leerlingenraad wordt betrokken. De school gebruikt de methode ‘Leefstijl’ en materiaal uit de ‘Week tegen pesten’ en de ‘Week van de lentekriebels’. Er zijn twee Rots & Water trainers op school. De groepen 6 & 7 krijgen wekelijks Humanistisch vormingsonderwijs (H.V.O.).
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Wiekslag om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool de Wiekslag gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Wiekslag?
Openbare Basisschool de Wiekslag gebruikt 'Leefstijl' en 'Rots & Water' voor sociaal-emotioneel leren.