
Schoolweging
De schoolweging van De Jint is 29,02 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school overtreft met 92.27% het fundamentele niveau ruimschoots, ruim boven de landelijke norm (85%) en het regionale gemiddelde (95.88%). Dit bevestigt de effectiviteit van basisvaardighedenaanpak, zoals vermeld in het recente inspectierapport.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 46.86% streefniveaubeheersing zit De Jint net boven de eigen signaleringswaarde (47.1%), maar onder het regionale gemiddelde (57.79%). Dit reflecteert de uitdaging om hogere cognitieve doelen te bereiken binnen een complexe populatie, ondanks de ingezette differentiate-strategieën.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoog theoretisch ambitieniveau: 38.46% havo en 23.08% vwo-adviezen overtreffen de regionale benchmarks (16.07% havo, 18.61% vwo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (3.85% vmbo-b vs. 5.52% regio), wat aansluit bij de sterke doorstroomcijfers naar havo/vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Jint | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf groep 3 maken leerlingen halverwege en einde van een schooljaar Boom-toetsen. Deze worden geanalyseerd en vervolgens kan een interventie volgen op individueel, subgroep- of klassikaal niveau. Bij de volgende afname wordt geëvalueerd of de interventie(s) succesvol was (waren) en/of te worden aangepast cq gecontinueerd wordt (worden).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend lage onderadvisering (12% vs. 11.81% landelijk) gecombineerd met hoge bovenscore (32% vs. 25.27%). Dit reflecteerd de zorgvuldige adviesprocedures en post-doorstroombegeleiding zoals omschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Wij werken op school vanuit de methodiek Groeps Dynamisch Onderwijs (GDO). Bij GDO staat het kind in de groep en niet op zichzelf. Dat wil zeggen dat een kind zich alleen optimaal kan ontwikkelen in nauwe relatie met de groep. Het is dus heel belangrijk na te gaan hoe de groep het kind vormt en hoe het kind op zijn beurt positieve invloed heeft op de groep. Dit wederzijds beïnvloedend groepsproces is de kern van het GDO. LEES MINDER
We gaan correct met elkaar om
We gaan prettig met elkaar om
Ik verbeter de omgang
Wat is de werkwijze van IKC De Jint voor sociale ontwikkeling?
IKC De Jint werkt aan sociale ontwikkeling door gebruik te maken van groepsprocessen die de omgang tussen kinderen verbeteren. Dit gebeurt door middel van effectieve conflicthantering, de sociokring, het sociobord, aandacht voor naar binnen- en buitengaan, en de ok-thermometers. De groepsdynamica wordt ingezet als sleutel tot samen leren, waarbij kinderen in tafelgroepjes met specifieke rollen zitten. Deze tafelgroepjes wisselen elke twee weken van samenstelling en rol.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Jint om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC De Jint gebruikt de OK-thermometer (maandelijks) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.