
Schoolweging
De schoolweging van De Sprankel Stiens is 28,94 , met een spreiding van 5,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.67% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat significant boven de landelijke norm van 85% en het regionale gemiddelde (95.88%) uitkomt. Deze score weerspiegelt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, met name in essentiële vaardigheden zoals begrijpend lezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 63.64% behaald, ruim boven zowel de schoolgerichte signaleringswaarde (47.1%) als het regionale gemiddelde (57.79%). Deze prestatie benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, vooral in rekenen en taalverwerving.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een brede spreiding met focus op middelbare en hogere niveaus: 27.5% vmbo-(g)t en 17.5% vwo (tegenover 16.45% en 18.61% regionaal). Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijsadviezen (0% vs. 1.01% regionaal), wat aansluit bij de academische ambitie van de school. De combinatie vmbo-(g)t/havo (12.5%) en havo/vwo (10%) laat zien dat de school overgangsniveaus bewust benut.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Sprankel Stiens | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met slechts 5.71% leerlingen onder advies (tegen 11.81% landelijk) toont de school aan dat haar adviezen realistisch en onderbouwd zijn. De 71.43% die op advies presteert, overtreft het landelijk gemiddelde (62.93%), wat past bij het zorgvuldige adviesproces met doorlopende monitoring.