
Schoolweging
De schoolweging van De Schalm Steyl is 28,80 , met een spreiding van 7,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, waarbij de school daarmee ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%) presteert. Deze score ligt nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (95,9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,05% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit illustreert dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,8) hoge ambities waarmaakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
32,1% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde (18,6%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (14,3%) en havo/vwo (7,1%) toont een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen. Tegelijkertijd valt 14,3% vmbo-b/k-advies op, wat de diversiteit in de leerlingenpopulatie weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schalm Steyl | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.25 | 173.03 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op bs de Schalm volgt elk kind zijn eigen leerlijn. We volgen de ontwikkeling en bekijken steeds de groei die het kind heeft gemaakt. Dit doen we middels: Vastleggen van de HGPD verklaringsgebieden van ieder kind. Vastleggen van de onderwijsbehoefte van ieder kind. Vastleggen van de leerlijnen bij het jonge kind. observatie methodegebonden toetsen methode-onafhankelijk en landelijk genormeerde toetsen methode-onafhankelijk en landelijk genormeerde observatielijsten Het is mogelijk dat een kind op onderdelen een versnelde of een vertraagde ontwikkeling doormaakt. De begeleiding wordt daarop afgestemd. De leerkracht bespreekt met de ouders en indien wenselijk met de teamleider de ontwikkelingen. Indien nodig wordt er een speciaal plan opgesteld volgens handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD). Daarin is belangrijk dat, in samenspraak met ouders en het kind, gezocht wordt naar beschermende en compenserende factoren, die het kind helpen in ontwikkeling. Soms is onderzoek of specialistische ondersteuning nodig. Tevens vindt er tweemaal per jaar een analyse plaats waarin de teamleider en de leerkracht de hele groep en ieder individueel kind bespreken. N.a.v de tussentijdse resultaten wordt in overleg het nieuwe aanbod van leerstof voor de groep en ieder individueel kind bepaald.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 70,6% van de leerlingen boven hun advies presteert (vs. 25,3% landelijk), terwijl geen enkele leerling onder advies uitkomt. Dit bevestigt het kwaliteitsbeeld: de school geeft zorgvuldig onderbouwde adviezen en bereidt leerlingen uitstekend voor op vervolgonderwijs.
Sociale ontwikkeling
Op onze school besteden wij veel aandacht aan het sociale klimaat. Wij hebben oog en oor voor elkaar en door goed voorbeeldgedrag nemen wij de kinderen mee in onze 'zo doen wij dat' op het terrein van rekening houden met elkaar, grenzen her- en erkennen en op een fijne manier met elkaar omgaan. In het schooljaar 2020-2021 is het pestprotocol herzien en vastgesteld door de MR. Met betrekking tot de sociaal emotionele problemen die kinderen en ouders binnen maar ook buiten school ervaren, is er de mogelijkheid om dit op school te bespreken. Dit kan over diverse onderwerpen gaan. Samen met u kunnen we bekijken wie, welke actie kan ondernemen. Wij willen een fijne en veilige school zijn in een fijne en veilige wijk! De anti-pestcoördinator is juffrouw Maartje Schatorie. U kunt natuurlijk ook bij de eigen leerkracht terecht. LEES MINDER
Emotioneel vrij zijn
Zelfvertrouwen hebben
Nieuwsgierig zijn
Wat is de werkwijze van De Schalm voor sociale ontwikkeling?
De Schalm werkt aan sociale ontwikkeling door een methodiek voor sociaal gedrag en pedagogisch handelen toe te passen, waarbij leerlingen gekend, gezien en gehoord worden. Daarnaast wordt er gewerkt met een volgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling en veiligheid. De school onderzoekt momenteel welk leerlingvolgsysteem hiervoor het meest geschikt is, waarbij gekeken wordt naar een goede module voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling en veiligheidsbeleving. Eventueel kan de Vensters leerlingenvragenlijst worden afgenomen, zoals in schooljaar 2022-2023.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Schalm om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Schalm doet momenteel onderzoek naar de beste registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Schalm?
De Schalm gebruikt SOEMO-kaarten, kindgesprekken en groepsgesprekken als methoden voor sociaal-emotioneel leren.