Basisschool "De Maasparel"
Nieuwendijk 22
6107 AW Stevensweert

Schoolweging

Schoolweging
28.12
Spreiding
5.93

De schoolweging van De Maasparel is 28,12 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 99,3% ruim overschreden (landelijk: 96,4%), wat aantoont dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. Deze score ligt ver boven de inspectienorm van 85%, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 65,2% ruimschoots behaald (signaleringswaarde 50,1%), wat de hoge onderwijskwaliteit onderstreept. Dit percentage ligt 4,1%-punt boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen. De focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan, draagt bij aan deze prestatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 50% vmbo-(g)t en 30% vwo (totaal 80%). Dit ligt ruim boven regio-cijfers (ca. 69% voor deze niveaus). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat past bij het hoge streefniveau. Havo-adviezen (15%) volgen de regionale trend.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MaasparelGemeente AmsterdamNederland
LIB173.11176.41175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Volgen van de leerlingen: het leerlingvolgsysteem Leerresultaten: Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen werken wij met toetsen. Om onze leerlingen vanaf groep 3 zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van het CITO Leerling in Beeld systeem (LOVS) voor de vakken taal, lezen en rekenen. Het digitale systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over een leerling. Het laat zien in hoeverre een kind zich in een bepaalde periode heeft ontwikkeld. We kunnen de resultaten die we behalen ook vergelijken met de gemiddelde resultaten van andere basisscholen in Nederland. Daarmee zien we of ons onderwijs de kwaliteit heeft die we willen bieden. Vanaf groep 3 worden ook methodegebonden toetsen van rekenen, taal en begrijpend lezen afgenomen. Hiermee toetsen we wat de leerling op de korte termijn heeft geleerd. De resultaten van de toetsen van Cito en de methodegebonden toetsen worden in de groepsbesprekingen met de intern begeleider besproken evenals het welbevinden en de taak werkhouding van de leerling. In groep 1 en 2 wordt gebruikgemaakt van het observatie-instrument van Mijn Kleutergroep. Vanuit deze gegevens worden ook groepsbesprekingen met de intern begeleider gevoerd. Twee keer per jaar maken we een analyse van de midden- en eindresultaten van de LOVS gegevens en passen met het team, indien nodig, het aanbod aan. Vanuit de analyses kunnen kinderen extra ondersteuning krijgen door de leerkracht in de groep en door de leraarondersteuner op het leerplein. Extra ondersteuning is ook ter verrijking voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 13,6% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 36,4% bovenadviezerend uitkomt. Dit illustreert de zorgvuldige advisering én doorlopende begeleiding, zoals de ‘ontwikkelingsgerichte gesprekken’ in groep 8. De hoge op-advies score (50%) bevestigt de accuraatheid.

Sociale ontwikkeling

Het welbevinden van het kind staat voorop. Hierbij zijn vertrouwen en veiligheid de basis. Samen leren en samenwerken maakt sterk. We gaan uit van de kernwaarden: veiligheid, eigen verantwoordelijkheid, respect en verbondenheid. LEES MINDER

samen werken en samen leren

vertrouwen

zelfstandigheid

Wat is de werkwijze van Basisschool "De Maasparel" voor sociale ontwikkeling?

Basisschool "De Maasparel" gebruikt voor de groepen 1 tot en met 8 de methode KWINK voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze methode richt zich op de vaardigheden van het kind en de groep, met aandacht voor zelfbesef, omgaan met emoties en sturen van gedrag, inleven in de ander, aangaan van relaties en het maken van keuzes. De methode sluit aan bij het signaleringsinstrument SCOL en mediawijsheid en biedt extra aandacht aan actief burgerschap. Leerlingen van groep 6, 7 en 8 vullen een veiligheidsvragenlijst in en leerlingen van groep 7 en 8 krijgen een weerbaarheidstraining. De gegevens van alle kinderen worden besproken door de leerkracht en de intern begeleider, waarbij waar nodig extra ondersteuning op groeps- en kindniveau wordt geboden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool "De Maasparel" om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool "De Maasparel" gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool "De Maasparel"?

Basisschool "De Maasparel" gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.