Daltonbasisschool Fredericus
Pastoor Schuttestraat 30
8395 TN Steggerda

Schoolweging

Schoolweging
29.47
Spreiding
4.9

De schoolweging van Fredericus is 29,47 , met een spreiding van 4,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsFredericusGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Opbrengsten van ons onderwijs Om de leerprestaties en ontwikkelingen van de leerlingen goed te kunnen volgen, nemen we onder andere methode gebonden en niet-methode gebonden toets af (van O.A. IEP). Bij methode gebonden toetsen wordt gemeten of de lesstof, die in de voorgaande periode aangeboden is, voldoende beheerst wordt. Bij IEP-toetsen meten we de leervorderingen over een langere periode. Aan de hand van deze genormeerde toets-gegevens maken we een vergelijking met de landelijke resultaten. In groep 1/2 wordt de ontwikkeling van de leerlingen gevolgd aan de hand van een observatiesysteem (Mijn Kleutergroep). Bij deze groepen worden de observaties vastgelegd, geanalyseerd en tijdens de groepsbespreking uitgewerkt met de intern begeleider en directeur. Elke leerkracht analyseert de resultaten van de niet-methode gebonden toetsen, van vragenlijsten voor sociale ontwikkeling en van de Centrale Eindtoets (IEP) voor zijn/haar groep. Deze analyse wordt uitgewerkt in de groepsbesprekingen met de intern begeleider en directeur. Op basis van de resultaten en de analyse worden verbeterpunten in ons onderwijsaanbod doorgevoerd. We zorgen voor een zorgvuldige verslaglegging van ons onderwijsaanbod, de resultaten en de analyses. Tweemaal per jaar worden deze resultaten op schoolniveau geanalyseerd en besproken. Op deze wijze kunnen gezamenlijk zorg dragen voor de ontwikkeling van de leerlingen en daar waar nodig ons lesaanbod en/of methoden aanpassen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Onze school draagt zorg voor een gemoedelijke, veilige en ordelijke omgeving. Deze elementen zorgen ervoor dat, naast persoonlijke aandacht en kwalitatief goed onderwijs, elk kind zich zo volledig en harmonieus mogelijk kan ontwikkelen. In de sfeer van wederzijds vertrouwen en respect leren we de kinderen respectvol met elkaar omgaan.

Respectvol omgaan met elkaar (betrokkenheid)

Eerlijkheid en vertrouwen

Oog hebben voor elkaar (loyaliteit)

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

De school monitort jaarlijks de sociale veiligheid van de leerlingen door het invullen van de vragenlijst sociale veiligheid uit WMK. Daarnaast werkt de school met het volginstrument Hart en Ziel. Hiermee volgt zij de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Voor elke leerling wordt tweemaal per jaar een vragenlijst ingevuld. In de groepen 7 en 8 vullen de leerlingen zelf de leerlingvragenlijst in. De uitslagen worden besproken tijdens de groepsbespreking en waar nodig met de individuele leerling. Indien nodig wordt er vervolgens een plan van aanpak voor de groep of voor een individuele leerling opgesteld. Daarnaast werkt de hele school met groepsafspraken en wordt er veelvuldig aandacht besteed aan de omgang met elkaar. In alle klassen staat elke week een aandachtspunt van de week centraal. Daarnaast wordt er op verschillende manieren aandacht besteed aan het neerzetten en onderhouden van een positieve sfeer in de groep. De SOEMO kaarten worden hiervoor gebruikt als bronnenboek. We maken gebruik van het leerlingvolgsysteem Hart en Ziel, om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te volgen.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Hart en Ziel

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KWINK SEL KWINK burgerschap