
Schoolweging
De schoolweging van De Wegwijzer Steenwijk is 27,55 , met een spreiding van 5,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit. De score ligt wel iets lager dan bij vergelijkbare scholen (96,4%), mogelijk door de relatief grote spreiding in leerlingcapaciteiten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit laat zien dat de school ondanks complexere onderwijsbehoeften (schoolweging 27,55) hogere doelen weet te realiseren. De score ligt wel 2,1 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft sterke focus op theoretische leerwegen: 30,8% havo/vwo-advies en 23,1% vwo-advies, aanzienlijk hoger dan regionale benchmarks (10,9% en 18,6%). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit regionaal 1% voorkomt. De brede adviesrange sluit aan bij de gespreide schoolweging (5,1 spreiding).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wegwijzer Steenwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177 | 174.23 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In groep 1 en 2 volgen we de leerlingen door het afnemen van observaties. Deze observaties worden vergeleken met de natuurlijke ontwikkeling die leerlingen in deze leeftijd doormaken. Vanaf groep 3 worden ieder half jaar CITO-leerlingvolgsysteem-toetsen afgenomen. De uitkomsten van deze toetsen worden geanalyseerd en vergeleken met observaties van de leerkrachten en het dagelijks werk van de leerlingen. Aan de hand van deze observaties en toetsen worden groepsplannen en individuele plannen gemaakt voor het aanbod en de ondersteuning van de leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
76,9% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Opvallend is dat 23,1% onder advies presteert, ruim boven de landelijke 11,8%. Dit mogelijk door de nadruk op ambitieuze adviezen. De school zet in op intensieve monitoring, zoals beschreven in hun doorstroomprotocol.
Sociale ontwikkeling
De Wegwijzer vindt het belangrijk om kinderen niet alleen iets bij te brengen op cognitief vlak, maar ook op sociaal en emotioneel vlak. We willen leerlingen ook toerusten in het omgaan met de maatschappij waar ze in leven. Dit doen we onder andere door lessen Burgerschap en aan de hand van onze kernwaarden: Weerbaarheid, Verwondering, Goed Doen, Verantwoordelijkheid en Genieten. Vanaf groep 1 worden sociale vaardigheden getraind via de Kanjertraining, in de bovenbouw van de school krijgen de leerlingen daarnaast een specifieke weerbaarheidstraining. Ook maken we gebruik van themalessen en gastlessen rond social media en groepsdruk. Ieder jaar gaan alle kinderen van de school minimaal een keer de maatschappij in. Dit doen we in een gezamenlijk programma met Stichting Present. Door bijvoorbeeld te gymmen met ouderen in een verzorgingstehuis, of door tuintjes te onderhouden van mensen die dat niet meer lukt, laten we de kinderen kennismaken met anderen, die ze normaal gezien wellicht minder tegenkomen. LEES MINDER
Weerbaarheid
Verantwoordelijkheid
Goed Doen
Wat is de werkwijze van GBS De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van GBS De Wegwijzer zijn vastgesteld door school en ouders en komen jaarlijks aan bod tijdens de opening en sluiting van een thema en het bijbehorende werk in de klas. De kernwaarden worden ook gebruikt bij visiebepaling en beleidswijzigingen. De school heeft gekozen voor de Kanjertraining, omdat deze veel aanknopingspunten biedt voor het gesprek met de leerlingen en er hiermee een doorgaande lijn en gemeenschappelijke taal wordt ontwikkeld.
Welke registratievorm(en) gebruikt GBS De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
GBS De Wegwijzer gebruikt KanVas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt GBS De Wegwijzer?
GBS De Wegwijzer gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.