
Schoolweging
De schoolweging van Willem Alexanderschool Steenwijk is 37,67 , met een spreiding van 4,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 84.37% scoren leerlingen net onder de signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit betekent dat bijna 16% van de leerlingen onvoldoende basisvaardigheden beheerst, wat risico's met zich meebrengt voor doorstroom naar het voortgezet onderwijs. De school presteert lager dan vergelijkbare scholen (92.67%), wat vraagt om gerichte interventies.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het behaalde streefniveau (22.92%) blijft significant onder de inspectienorm van 31.7%, wat past bij de hoge schoolweging. Dit toont aan dat relatief weinig leerlingen het optimale niveau voor taal en rekenen halen. De vergelijking met vergelijkbare scholen (44.71%) onderstreept verbeterpotentieel, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen kennen een brede spreiding: 12.5% praktijkonderwijs (iets boven regio: 1.01%), 25% vmbo-(g)t en 12.5% vwo. De nadruk ligt op beroepsgerichte leerwegen, wat past bij de sociaal-diverse wijk. Toch valt 12.5% havo/vwo-advies relatief laag uit vergeleken met andere scholen (10.93% havo/vwo regionaal), mogelijk door aandacht voor praktische talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Willem Alexanderschool Steenwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.23 | 175.23 | 167.73 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gemeten op twee manieren. In de eerste plaats met behulp van de methodegebonden toetsen. Deze maken deel uit van de zogenaamde korte cyclus. Leerstof wordt aangeboden en kort daarna getoetst. Wanneer de resultaten van de toets daar aanleiding toe geven, wordt er door de leerkracht direct actie ondernomen om mogelijke hiaten weg te werken of te voorkomen. Voor de lange cyclus wordt twee keer per jaar een toets afgenomen van Cito "Leerling in Beeld". Met behulp van deze toetsen wordt gevolgd en vastgesteld of een leerling zich naar verwachting ontwikkelt. We analyseren de uitslagen van deze toetsen en bepalen wat nodig is om eventueel tot hogere opbrengsten te komen. Deze toetsen gebruiken we ook om te kijken of deze tussentoetsen leiden naar verwachte eindopbrengsten aan het eind van de basisschool.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen recente data beschikbaar over doorstroomresultaten. Wel benadrukt het schoolbeleid (zoals voorlopige adviezen in groep 7 en aanpassingen na doorstroomtoetsen) een zorgvuldige afstemming tussen advies en potentiële leerprestaties. Monitoring van oud-leerlingen wordt genoemd als aandachtspunt in het schoolondersteuningsprofiel.