
Schoolweging
De schoolweging van Bernhard is 31,73 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit positief is, blijft de school achter bij het regionale gemiddelde van 94,8%. Het verschil benadrukt de uitdagingen binnen de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
35,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, onder de signaleringswaarde van 41,2%. Deze prestatiekloof (-5,3 procentpunt) vraagt om aandacht, temeer daar vergelijkbare scholen gemiddeld 53,4% scoren. De school zet in op maatwerk via klassenniveaus, zoals beschreven in het onderwijsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont focus op praktische vakken: 56,25% vmbo-(g)t tegenover slechts 6,25% vwo/havo-vwo-combinatie. Dit staat in contrast met regio waar 18,6% vwo-advies normaal is. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen bij Bernhard, terwijl dit regionaal 1,01% voorkomt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Bernhard | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.72 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
95,65% van de leerlingen blijft op adviesniveau: een sterk resultaat vergeleken met 62,93% regionaal. Slechts 4,35% zit onder advies (landelijk 11,81%), wat de degelijke begeleiding onderstreept. De afwezigheid van 'boven advies'-resultaten vraagt om onderzoek, mogelijk gerelateerd aan het conservatieve adviesbeleid.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid is een basisvoorwaarde voor ontwikkeling. Het is aan ons om een omgeving te creëren waarin kinderen zich goed voelen, plezier hebben, sociaal en fysiek veilig zijn. Daar zorgen we voor in ons contact, onze relaties, onze inrichting en ons aanbod. In iedere ontwikkelingsfase vraagt dit iets anders. Bij de baby's betekent dit bijvoorbeeld dat we vooral gericht zijn op het ontwikkelen van een veilige gehechtheidsrelatie. Bij oudere kinderen werken we met de Kanjertraining. LEES MINDER
Ontwikkeling
Leren
Wat is de werkwijze van Christelijk Kindcentrum Bernhard voor sociale ontwikkeling?
Christelijk Kindcentrum Bernhard gebruikt de Kanjertraining, een lesmethodiek voor burgerschap en sociale vaardigheden. De Kanjertraining biedt een duidelijke visie voor kinderen, leerkrachten en ouders om op een positieve manier om te gaan met sociaal stressvolle situaties. Ouders en leerkrachten werken hierbij nauw samen. Jaarlijks wordt Kanvas afgenomen om de sociale veiligheid van kinderen van 8 tot 12 jaar te monitoren. Op de BSO wordt de sociale veiligheid gemonitord door middel van observaties in de groep, vastgelegd in een observatieformulier in het kindvolgsysteem.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijk Kindcentrum Bernhard om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijk Kindcentrum Bernhard gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijk Kindcentrum Bernhard?
Christelijk Kindcentrum Bernhard gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.