
Schoolweging
De schoolweging van De Pannevogel is 28,47 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,9% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruim de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisdidactiek, vooral in rekenen en taal.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 60,9% ruimschoots gehaald (signaleringswaarde 48,6). Dit toont aan dat de school succesvol differentieert naar boven, mede dankzij het maatwerkonderwijs zoals beschreven in het schoolplan 'Leren op eigen niveau'.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 36% havo/havo-vwo/vwo (vs. 37,6% regio) en 20% praktisch/theoretische vmbo-leerwegen. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-k (12% vs. 9,2% regio), wat aansluit bij de regionale beroepsbevolking. De combinatie havo/vwo-advies scoort met 20% juist hoger dan omringende scholen (10,9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Pannevogel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.46 | 175.78 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Alle kinderen worden gevolgd in hun ontwikkeling, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Wij kijken naar onderwijsbehoeften van alle kinderen. Van ieder kind wordt gedurende de hele schoolloopbaan de ontwikkeling en de resultaten bijgehouden. Dit gebeurt door middel van diverse instrumenten: observaties, methode gebonden toetsen en niet-methode gebonden toetsen. Met deze laatste toetsen krijgen we een beeld van de opbrengsten van ons onderwijs ten opzichte van landelijke normgroepen. Op dit moment maken wij gebruik van de toetsen van het leerlingvolgsysteem (LOVS) van Cito. Deze worden gebruikt voor rekenen, spelling en (begrijpend) lezen en -luisteren. Na het signaleren worden de resultaten en bevindingen geanalyseerd en tijdens groeps- en leerlingbespreking geduid. Het gegeven onderwijs wordt geëvalueerd en mogelijke aanpassingen worden voorbereid. In het didactisch groepsoverzicht beschrijft de leerkracht de beginsituatie van de leerling; de onderwijsbehoeften en de stimulerende en belemmerende factoren. Tijdens de groepsbesprekingen worden er met behulp van een groepsoverzicht, de analyse van het LOVS en verschillende signaleringslijsten de resultaten van leerlingen besproken. Tijdens deze bijeenkomsten wordt bepaald welke leerlingen extra zorg nodig hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opmerkelijk resultaat: 0% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,8% landelijk. 60% blijft exact op adviesniveau, wat duidt op accurate plaatsing. De overige 40% presteert boven advies, mogelijk door de 'doorlopende leerlijn voortgezet onderwijs' die de school sinds 2022 hanteert.
Sociale ontwikkeling
Alleen kinderen die zich veilig en prettig voelen komen tot leren. Onze missie luidt: "Met een stevige basis, vol vertrouwen, samen naar de toekomst!. Samen zorgen we voor goed onderwijs op een veilige, plezierige school. Ik ben oké. Ik kan en ik weet een aantal zinvolle dingen. Ik kan over dingen nadenken en ik ga nog veel meer leren. Ik kan voor mijzelf zorgen, vriendschappen sluiten en met anderen samenwerken. Ik weet hoe ik met mijn gevoelens moet omgaan en heb zin in mijn volgende stappen naar de toekomst. LEES MINDER
Met elkaar, voor elkaar
Ik waardeer mezelf en de ander
Werken vanuit positieve psych.
Wat is de aanpak van Basisschool de Pannevogel op het gebied van sociale ontwikkeling?
In het schooljaar 2021-2022 maakt Basisschool de Pannevogel gebruik van SCOL (Sociale Competentie Observatielijst), die twee keer per schooljaar wordt afgenomen. Meer informatie over de werkwijze is te vinden in het veiligheidsplan versie september 2021.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool de Pannevogel om sociale opbrengsten te meten?
Basisschool de Pannevogel gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren past Basisschool de Pannevogel toe?
Basisschool de Pannevogel gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.