Ds Harmen Doornveldschool
Jan Arendsland 5
7951 LD Staphorst

Schoolweging

Schoolweging
31.92
Spreiding
4.17

De schoolweging van Ds. Harmen Doornveldschool is 31,92 , met een spreiding van 4,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, wat de basiskwaliteit van het onderwijs benadrukt en duidelijk boven de inspectienorm van 85% uitstijgt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

82,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven zowel de signaleringswaarde (41,2%) als het regionale gemiddelde (53,4%). Dit onderstreept een sterke focusop cognitieve ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft nadrukkelijk hogere adviezen: 12% vwo en 20% havo/vwo (samen 32%), vergeleken met 18,6% vwo en 10,9% havo/vwo in de regio. Tegelijk is er beperkte aandacht voor praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regionaal), wat past bij het theoretische profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDs. Harmen DoornveldschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB180.88176.64175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert (11,54% vs. 11,81% landelijk). De 23,08% boven advies reflecteert mogelijk een conservatief adviesbeleid, waarbij leerlingen hun potentieel in het VO overtreffen. Dit sluit aan bij de intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolplan.