
Schoolweging
De schoolweging van Anne de Vries Stadskanaal is 33,96 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school benadrukt in haar kwaliteitszorgrapport extra ondersteuning voor taal en rekenen, wat zich vertaalt in deze robuuste basisresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
41,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 36,3%. Dit reflecteert de inspanningen om ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33,96) hoge ambities na te streven, zoals beschreven in het beleidsplan 'Opbrengstgericht Werken'.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies richt zich voornamelijk op VMBO-leerwegen: 42,9% VMBO-(g)t, 28,6% VMBO-k en 28,6% VMBO-b. Dit profiel wijkt af van vergelijkbare scholen waar vaker HAVO/VWO-adviezen (ca. 27% landelijk) worden gegeven. De focus op praktische en gemengde leerwegen sluit aan bij de regionale arbeidsmarktbehoefte.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Anne de Vries Stadskanaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten hebben een signalerende functie. Wij gebruiken naast methodegebonden toetsen en ook de LiB-toetsen van Cito. Dit zijn de nieuwste toetsen van Cito die op scholen worden gebruikt binnen het leerlingvolgsysteem. Het gaat hier om toetsen voor: rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. Bij de kleuters worden geen toetsen afgenomen, maar wordt de ontwikkeling gevolgd via de leerlijnen van ParnasSys. Het gaat hier voornamelijk om observaties door de groepsleerkracht. De tussenresultaten worden, evenals de eindresultaten, twee keer per jaar door de directie en de kwaliteitscoördinator met de groepsleerkrachten geanalyseerd. Er wordt gekeken naar de vaardigheidsgroei van het groepsgemiddelde en naar de vaardigheidsgroei van de individuele kinderen, want de individuele resultaten zijn van invloed op het groepsgemiddelde. We vergelijken de tussenresultaten met de landelijke norm, maar ook met onze eigen streefopbrengsten. De analyse van de toetsen leidt tot het delen van ervaringen tussen leerkrachten op groepsniveau, maar ook op individueel niveau. We bespreken tijdens een groepsbespreking welke aanpak succesvol is en tot groei leidt. Op basis daarvan stellen we het onderwijsleerproces bij, zodat verdere groei mogelijk is. De analyses leiden weer tot direct handelen in de groep. Deze aanpassingen zijn terug te vinden in de groepsplannen in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18,75% van de leerlingen presteert onder advies, wat boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. De school geeft aan in haar doorstroomprotocol extra aandacht te besteden aan de begeleiding van ‘risicoleerlingen’, waarbij een kwart van de leerlingen (31,25%) juist boven verwachting presteert in het VO.
Sociale ontwikkeling
Aandacht, betrokkenheid en duidelijkheid zijn kernwoorden op onze school. Op de CBS Anne de Vries willen we met elkaar, team, kinderen én ouders, de zorg dragen voor een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Een kind ontwikkelt zich het best in een omgeving waarin het geaccepteerd wordt zoals het is en respect heeft voor de ander. Groeien is wat kinderen bij ons doen. We hebben oog voor de individuele sociale ontwikkeling, het welbevinden van leerlingen en het ontwikkelen van een eigen identiteit: wie ben je en wat zijn jouw unieke mogelijkheden. We betrekken onze leerlingen bij hun eigen sociale en cognitieve ontwikkeling. Hierbij zijn competent zijn/voelen, autonomie binnen duidelijke kaders en relatie/verbinding van belang. We zijn trots op de stappen die kinderen zetten en we vieren successen. Samen maken we er een fijne school van! LEES MINDER
Veiligheid
Betrokkenheid
Persoonlijke groei
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Anne de Vries voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool Anne de Vries werkt met KiVa, een schoolbreed programma gericht op het versterken van sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa zet in op positieve groepsvorming, sociale vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling. De school besteedt wekelijks aandacht aan een KiVa-thema en hanteert duidelijke KiVa-regels.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Anne de Vries om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool Anne de Vries gebruikt Zien en KIVA om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Anne de Vries?
Christelijke Basisschool Anne de Vries gebruikt KiVa en Rots & Water als methoden voor sociaal-emotioneel leren.