CBS Het Mozaïek
Acaciahage 17
9501 WD Stadskanaal

Schoolweging

Schoolweging
30.25
Spreiding
6.28

De schoolweging van Het Mozaïek Stadskanaal is 30,25 , met een spreiding van 6,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.7% scoort CBS Het Mozaïek uitstekend op het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. De school overtreft hiermee ook het regionale gemiddelde van 95.7%, wat wijst op een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen. De intensieve monitoring via Parnassys-grafieken blijkt effectief.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 45.5% en het regionale gemiddelde van 57.3%. Dit toont aan dat de school effectief differentieert voor talentontwikkeling. De focus op 'ontwerpend leren' en maatwerk via het 10-14-traject draagt hier duidelijk aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

41.2% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies, significant hoger dan het regionale gemiddelde van 16.5%. De combinatie vmbo-(g)t/havo (11.8%) en havo/vwo (5.9%) toont een evenwichtige doorstroom naar verschillende niveaus. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier gemiddeld 1% scoren. De plaatsingswijzer methode zorgt voor gedifferentieerde adviezen passend bij individuele ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Mozaïek StadskanaalGemeente AmsterdamNederland
LIB176.28172.88175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij hebben het schooljaar verdeeld in twee zorgrondes, met extra tussenevaluaties in november en april. Twee keer per jaar, in januari en juni, nemen we CITO toetsen af. Deze toetsen zijn methode-onafhankelijk en vergelijken uw kind met het landelijk gemiddelde. Na elke zorgronde bespreekt elke leerkracht de resultaten met de intern begeleider. Daarbij wordt, naast de resultaten van de individuele leerlingen ook gekeken naar de gemiddelde resultaten per groep. Tijdens de toets- en trendanalyse worden de opbrengsten besproken met de collega's binnen het leerteam. Ze worden vergeleken met het landelijk gemiddelde en de schoolspecifieke streefdoelen. Indien nodig zullen we op groepsniveau of op schoolniveau aanpassingen doen in het onderwijsaanbod. De aanpassingen worden beschreven in de onderwijsbehoefte van de leerlingen (met daarbij genoemd de stimulerende en belemmerende factoren) en op groepsniveau in de zorgzuil. Aan het eind van iedere zorgronde vindt een analyse en evaluatie plaats en krijgt de plan-do-check-act cyclus een vervolg.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder het schooladvies (vs. 11.8% landelijk). Maar liefst 30% stroomt door boven advies (25.3% landelijk), wat de kwaliteit van ambitiegesprekken en warme overdracht onderstreekt. De 70% die op advies presteert, sluit nauw aan bij het regionale beeld (62.9%). Deze resultaten rechtvaardigen het intensieve traject met voorlopige adviezen vanaf groep 7.

Sociale ontwikkeling

Onze missie: "Wij leren de kinderen vorm en kleur te geven aan hun toekomst, waaraan ze zelf hun unieke steentje moeten bijdragen' Vorm en kleur geven aan je toekomst, kun je pas wanneer je jezelf en de ander respecteert. Je moet je veilig en vertrouwd voelen om je verder te kunnen ontwikkelen. In dit alles heb je zelf een grote verantwoordelijkheid, je bent eigenaar van je eigen proces. In dit proces heb je verschillende kaders en regels nodig en moet je leren omgaan met verschillende situaties. Op onze school staan de volgende regels en kaders centraal: Een warm pedagogisch klimaat is de basis van onze school Veiligheid is de belangrijkste pijler De communicatie is open en transparant Zelfstandig werken met als doel toewerken naar zelfstandigheid Leren met en van elkaar is een meerwaarde We hebben respect voor God, voor onszelf, voor de ander en voor de natuur LEES MINDER

Respecteer jezelf en de ander

Veiligheid en vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van CBS Het Mozaïek voor sociale ontwikkeling?

CBS Het Mozaïek hanteert de volgende werkwijze voor sociale ontwikkeling: Schoolregels worden besproken, groepsregels worden samen opgesteld. De school maakt gebruik van de methode Kind Op Maandag voor godsdienstige vorming. De uitgangspunten en werkwijze van de Kanjertraining zijn verweven in het dagelijks handelen. Coöperatief werken wordt gestimuleerd, waarbij leerlingen leren samenwerken volgens duidelijke afspraken en gedeelde verantwoordelijkheid. Er wordt gewerkt volgens een leerlijn zelfstandig werken. De leerpleinen zijn ingericht om samenwerking en zelfstandig werken te stimuleren. Er is aandacht voor burgerschap, geïntegreerd in andere vakken en activiteiten. CBS Het Mozaïek streeft naar eigenaarschap, waarbij leerlingen zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen ontwikkeling door betrokkenheid bij oudergesprekken en het bespreken van resultaten en onderwijsaanbod. Er worden verschillende veiligheidsenquêtes afgenomen, zoals RI&E, tevredenheidspeilingen en KanVas.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Het Mozaïek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS Het Mozaïek gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Het Mozaïek?

CBS Het Mozaïek gebruikt de Kanjertraining en Sterke Kinderen (optioneel in de bovenbouw) voor sociaal-emotioneel leren.