Basisschool Heilinde
Pastoor Bastiaansensingel 21
4711 EC St.

Schoolweging

Schoolweging
34.02
Spreiding
5.19

De schoolweging van Heilinde is 34,02 , met een spreiding van 5,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau – een sterk resultaat ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de kwaliteit van basisvaardigheden zoals rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

50,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 36,3%. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op verschillen tussen leerlingen, mede dankzij de beschreven intensieve monitoring en samenwerking met jeugdprofessionals.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Naast vmbo-adviezen (47% totaal) valt de hoge doorstroom naar havo/vwo (21,33% combinaties) en vwo (13,33%) op. Let op: 6,67% heeft een 'onbekend' advies, mogelijk gerelateerd aan recente instroom. Vergeleken met vergelijkbare scholen is het aandeel havo/vwo-advies lager (8,33% vs. 10,93% regio), maar presteert 30,65% van de leerlingen boven hun adviesniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHeilindeGemeente AmsterdamNederland
LIB175.52172.73175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen op verschillende manieren. Op deze manier krijgen we een zo breed mogelijk beeld van hoe leerlingen zich ontwikkelen. Het afnemen van CITO tussentoetsen is een van de manieren om leerlingen goed in beeld te krijgen. We gebruiken hiervoor CITO leerling in beeld. We nemen de toetsen van leerling in beeld (CITO) zoveel mogelijk digitaal af. We vinden het belangrijk om te kijken naar de groei die leerlingen t.o.v. de vorige toets-afname doormaken. Op deze manier kunnen we kijken of leerlingen zich in lijn der verwachting ontwikkelen. Wij nemen CITO toetsen af voor rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, taalvaardigheid en spelling. Incidenteel kunnen we aanvullende toetsen afnemen. We krijgen het onderwijsproces verder in beeld door: Observaties Kindgesprekken Vragenlijsten wat betreft sociale veiligheid en sociaal emotionele ontwikkeling Informatie van ouders Methode gebonden toetsen Monitoren van het werk dat in de groep gemaakt wordt Methodeonafhankelijke toetsen, we gebruiken hiervoor de toetsen van leerling in beeld (CITO) We vinden het belangrijk om naar de totaalontwikkeling van een leerling te kijken. Een leerling is meer dan zijn of haar toetsresultaten

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

6,45% van de leerlingen zit onder advies – fors lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Het hoge percentage boven-adviezen (30,65%) sluit aan bij de in het SOP beschreven persoonlijke ontwikkelingsplannen en nauwe samenwerking met het VO. De school geeft blijk van zorgvuldige advisering waarbij talent maximaal wordt benut.

Sociale ontwikkeling

Kinderen kunnen alleen tot leren komen als ze zich veilig voelen op school. Relatie, competentie en autonomie zijn voor ons de basis als het gaat om sociale emotionele ontwikkeling van kinderen. Kinderen ‘ leren leven’ is een van de opdrachten waar we als school, samen met ouders, voor staan. Kinderen groeien op in een snel veranderende maatschappij, waarin technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Zo is er de laatste jaren een digitale wereld ontstaan waar kinderen steeds eerder aan deelnemen. Een deel van de interactie tussen kinderen onderling vindt daar plaats. De basisschool zien we als ‘oefenplaats’ wat betreft sociaal emotionele ontwikkeling. Als school hebben we een rol in het begeleiden van leerlingen op deze ‘oefenplaats’. LEES MINDER

Samen

Verantwoordelijk

Ontplooiing

Wat is de werkwijze van Basisschool Heilinde voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van de school voor sociale ontwikkeling zal herschreven worden in 2025.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Heilinde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Heilinde gebruikt 'Kijk!' en 'Leerling in beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.