De Twiner
Georg van Saksenstraat 14
9079 KG St.-Jacobiparochie

Schoolweging

Schoolweging
32.53
Spreiding
5.62

De schoolweging van De Twiner is 32,53 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,14% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat significant hoger is dan zowel de landelijke inspectienorm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (94,82%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 32,53).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 48,57% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert De Twiner net onder het vergelijkingsgemiddelde van 53,43%. De signaleringswaarde van 41,2% wordt echter ruimschoots overschreden. De focus op maatwerk blijkt uit het feit dat 97,14% van de leerlingen het fundamenteel niveau haalt, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op praktische leerwegen: 42,86% vmbo-k advies (vs. 9,17% regionaal gemiddelde) en 14,29% vmbo-b/k. Theoretische adviezen zijn beperkter (14,29% havo en 14,29% vwo), wat lager ligt dan de regionale vergelijking (16,45% vmbo-(g)t en 18,61% vwo). De brede spreiding in adviezen sluit aan bij de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe TwinerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Bij overgang van opvang of peuterspeelzaal naar de basisschool, wordt informatie meegegeven op papier of wordt de warme overdracht gebruikt, om te kijken of een leerling vanaf de start al extra aandacht en begeleiding of juist uitdaging nodig heeft op bepaalde gebieden. Wanneer leerlingen bijvoorbeeld in het VVE-programma van de peuterspeelzaal meedraaiden, zullen daar punten uit voortkomen waar binnen de kleutergroepen extra aandacht en begeleiding in wordt gevraagd. Binnen groep 1 en 2 wordt vanuit het kleutervolgsysteem (Mijn Kleutergroep) in beeld gebracht op welk niveau doelen worden beheerst en op welk niveau de leerlingen onderwijsaanbod krijgen. Wanneer een kind moeite heeft met het zich eigen maken van een of meer leerdoelen wordt tijd ingeruimd voor extra aanbod/oefening bijvoorbeeld in kleine kring momenten. In de groepen 3 t/m 8 worden naast methode toetsen, 2x per jaar methodeonafhankelijke toetsen Cito LiB afgenomen als onderdeel van het leerlingvolgsysteem. Voor de volgende vakgebieden zullen toetsen worden afgenomen: rekenen en wiskunde begrijpend lezen taalverzorging spelling technisch lezen Verder wordt de SIDI- lijst ingevuld, bij kenmerken van hoogbegaafdheid, door leerkrachten op het gebied van eventuele meer-/hoogbegaafdheid. De leerkrachten van groep 1 t/m 8 en leerlingen van groep 6 t/m 8 vullen de lijsten in op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling (CITO) Zodra de toetsen zijn afgenomen, maken de leerkrachten een analyse op groepsniveau en op leerling-niveau. Deze worden besproken in zogenaamde groepsbesprekingen. Daar waar nodig wordt onderwijsaanbod, instructie, verwerking en/of onderwijstijd aangepast op groepsniveau of op leerlingniveau. Dit wordt direct omgezet in praktisch handelen. Ook wordt er schoolbreed binnen het team gekeken en besproken welke trends we kunnen signaleren en waar we op schoolniveau mogelijk interventies kunnen of moeten plegen. We werken op De Twiner met een portfolio, met o.a. werk van de leerling. Hier zitten ook standaard de overzichten van het leerlingvolgsysteem Cito LiB in en de afspraken over te behalen doelen van de leerling. Dit document is van de leerling, bedoeld voor de leerling en wordt vanaf groep 4 door de leerling zelf gepresenteerd aan de ouders. Vanaf dat moment is de leerling dus ook aanwezig bij de gesprekken. het is ook voor ouders mogelijk een deel van het gesprek zonder kind te voeren met de leerkracht. In groep 2 doen maken de leerlingen de beginnende geletterdheidtoets. Als we meer informatie willen over het getalbegrip bij leerlingen uit groep 2,dan doen we bij sommige kinderen de Utrechtse getalbegrip toets.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 44,44% van de leerlingen boven advies presteert, ruim boven het vergelijkingspercentage van 25,27%. Slechts 5,56% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk). Dit wijst op zorgvuldige adviesvorming en mogelijk onderadvisering, in lijn met de hoge fundamentele niveau-scores.

Sociale ontwikkeling

Onze visie op sociale opbrengsten uitgelegd vanuit de drie kernwoorden uit de algemene visie van De Twiner op onderwijs: Sterk Naast het goed leren lezen, rekenen en kennis opdoen over de wereld om ons heen, is het leren van sociale vaardigheden zeer belangrijk. We geven de leerlingen voldoende ‘gereedschappen’ mee, om zich uiteindelijk goed te kunnen redden in onze maatschappij. Daarbij houden wij rekening met verschillende achtergronden en culturen en leren de leerlingen deze verschillen te waarderen en respecteren. Verbonden Als leerling op school, als sporter op de sportclub, als muzikant binnen de muziekvereniging of als deelnemer bij een activiteit in het dorp, overal zijn wij binnen verschillende sociale contexten verbonden met andere mensen. School is een plek waar we oefenen in het op een goede en fijne manier omgaan met elkaar. We maken hierover afspraken met elkaar en spreken elkaar erop aan als het even niet goed gaat. Zelfstandig Elke leerling neemt eigen talenten, maar ook eigen uitdagingen op het gebied van sociale vaardigheden en ontwikkeling met zich mee. We geven de leerlingen ruimte om zichzelf te kunnen zijn en zichzelf te kunnen ontdekken en ontwikkelen. Vaardigheden om tot zelfverantwoordelijkheid, eigenaarschap en zelfredzaamheid te komen, krijgen veel aandacht op school. LEES MINDER

Sterk

Verbonden

Zelfstandig

Wat is de werkwijze van De Twiner voor sociale ontwikkeling?

De Twiner werkt met de methode Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Daarnaast wordt in elk lokaal een sociaal bord gebruikt om kinderen inzicht te geven in spelgedrag tijdens pauzes. Voor de monitoring van sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gebruikgemaakt van Cito Leerling in beeld en/of de Veiligheidsmonitor vanuit Vensters, eenmaal per 2 jaar.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Twiner om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Twiner gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Twiner?

De Twiner gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.