
Schoolweging
De schoolweging van De Wachter is 32,53 , met een spreiding van 5,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,21% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, iets onder de vergelijkingsscore van 94,82% maar ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school toont hiermee een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 62,35% behaald, wat significant hoger ligt dan de vergelijkingsscore van 53,43% en ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 41,2%. Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op vmbo-niveaus: 36,36% vmbo-b en 36,36% vmbo-(g)t. Opvallend is het beperkte aandeel havo/vwo-adviezen (samen 18,18%) vergeleken met regionale trends (26,4% havo/vwo). Wel scoort de school hoger op vmbo-(g)t-adviezen dan vergelijkbare scholen (36,36% vs. 16,45%), wat wijst op vertrouwen in doorstroommogelijkheden binnen het vmbo.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wachter | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
IKC De Slotschool hanteert methodes voor de basisvaardigheden (taal/rekenen/spelling/lezen). Door middel van de resultaten van methodetoetsen en methode onafhankelijke Cito toetsen wordt de kind ontwikkeling in beeld gebracht en gevolgd. Bij de peuter- en kleutergroepen worden het leerlingvolgsysteem van digikeuzebord en het leerlingvolgsysteem van de methode Schatkist gebruikt. Daarnaast wordt gedeeltelijk gebruik gemaakt van Citokleuters. Deze Citokleuters wordt ingezet als kind volgsysteem. Iedere groepsverantwoordelijke leraar zit na de afname van de Cito toetsen om de tafel met de intern begeleider (IB-er) en de schooldirecteur om te spreken over de vorderingen van de leerlingen. Aan de hand van de opbrengsten worden interventies bedacht en ingezet om aan de onderwijsbehoefte van de leerlingen te voldoen. Hiervoor maakt de Intern begeleider twee keer per jaar een zelfevaluatie instrument dat besproken wordt om interventies goed te kunne inzetten bij de leerlingen. Daarnaast hebben de IB-er en de groepsleraren tussendoor geregeld overleg ten aanzien van de voortgang van de interventies en de effecten daarvan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66,67% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat 3,7 procentpunt boven de vergelijkingsscore ligt. Opvallend is dat 13,33% onder advies presteert, wat iets hoger is dan landelijk (11,81%). De school scoort lager op doorstroom boven advies (20% vs. 25,27%), mogelijk gerelateerd aan de al relatief hoge vmbo-(g)t-adviezen.