Openbare basisschool De Krullevaar
Schrevelstraat 54
5161 AE Sprang-Capelle

Schoolweging

Schoolweging
31.41
Spreiding
7.02

De schoolweging van De Krullevaar Sprang-Capelle is 31,41 , met een spreiding van 7,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,33% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, boven de landelijke norm van 85%. Toch scoort de school 1,9% lager dan vergelijkbare scholen (95,23%), wat aandacht vraagt voor basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,67% behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 43,5%. Desondanks ligt dit 0,7% onder het vergelijkingsgemiddelde (55,36%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

33,33% van de leerlingen krijgt havo/vwo-advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (10,93%). Tegelijkertijd valt 16,67% in zowel vmbo-b/k als vmbo-k/gt, wat wijst op een gepolariseerd adviesprofiel. Praktijkonderwijsadviezen ontbreken volledig, in tegenstelling tot 1,01% regionaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Krullevaar Sprang-CapelleGemeente AmsterdamNederland
LIB176.22177.57175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onderwijs is onze kerntaak. OBS De Krullevaar werkt voortdurend aan de kwaliteit van het onderwijs. Daarbij willen we opbrengstgericht werken d.w.z. dat we systematisch en doelgericht werken aan het optimaliseren van de prestaties van ieder individueel kind. Onder prestaties verstaan wij dan de groei die je van ieder individueel kind mag verwachten op het gebied van basisvaardigheden en levensvaardigheden. Onder optimaliseren verstaan wij zo gunstig mogelijk voor de lange termijn. Om dit te realiseren onderzoeken/analyseren wij regelmatig de resultaten van de leerlingen en benutten wij de verkregen informatie direct voor de planning en de inrichting van het onderwijs. Hierbij hebben wij de volgende uitgangspunten: · Wij gaan uit van de ontwikkelingsmogelijkheden en talenten van de leerlingen. · Wij werken met een opbrengstgerichte cyclus op groepsniveau. · Wij richten ons op educatief partnerschap en proberen de ouders zoveel mogelijk te betrekken bij het onderwijs aan hun kind(eren). De opbrengstgerichte cyclus wordt ook wel handelingsgericht werken (HGW) genoemd. In de groepskaart van Parnassys staan alle werkniveaus en zorg per leerling beschreven. Daarnaast werken wij met dynamische groepsplannen die meebewegen met de begeleidingsvraag van de leerlingen per onderwijsdoel. Wij werken met dynamische groepsplannen voor spelling en rekenen. Bij de start van de nieuwe leesmethode komend schooljaar wordt ook het vak lezen in een dynamisch groepsplan verwerkt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (20% vs. 11,81% landelijk). Dit zou kunnen wijzen op te optimistische adviezen. Desalniettemin scoort 20% boven advies, wat het belang onderstreept van de genoemde 'evenwichtige opbouw' in het onderwijsaanbod.