
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen reflecteren de specifieke ondersteuningsbehoeften: 40,74% praktijkonderwijs (vs. 40,63% vergelijkbare scholen) en 25,93% vmbo-b. Opvallend is het relatief hoge percentage vso-adviezen (14,81%, landelijk 9,07%), wat past bij de schoolpopulatie. De nadruk ligt op praktische leerwegen, met 81,48% van de adviezen in praktijkonderwijs/vmbo-basis/kader.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | gemeente Nissewaard | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten hebben een tweeledig doel. Aan de ene kant wordt het resultaat afgezet tegenover het ontwikkelingsperspectief van het individuele kind. Daarnaast worden de tussenresultaten gebruikt om inzicht te hebben in de onderwijsopbrengsten van de groep, de unit en de gehele school. IEP: Basisscholen zijn verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Een LVS laat de leerkracht zien hoe een leerling, of een groep leerlingen, zich ontwikkelt. Heeft de leerling de lesstof goed opgepakt? Is hij of zij gegroeid? Welke lesstof moet de leerkracht de komende periode (extra) aanbieden? Sinds vorig schooljaar gebruiken wij daar IEP LVS voor. De toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen in groep 3 t/m 7 en in groep 8 eenmaal. Gericht werken aan leerdoelen De overheid heeft bepaald welke kennis en vaardigheden een kind moet leren op school, om straks verder te kunnen op het voortgezet onderwijs en in de maatschappij. Daarvoor bestaan leerdoelen. IEP heeft die leerdoelen opgedeeld in behapbare stukjes die getoetst kunnen worden. Zo laat het IEP LVS duidelijk zien of het kind op koers ligt om de leerdoelen te halen. De leerkracht kan vervolgens zien welke onderdelen extra aandacht nodig hebben en welke juist al goed gaan. Op die manier helpt IEP LVS de school om het kind te geven wat het nodig heeft. Een compleet beeld van de leerling Een kind is meer dan taal en rekenen. Doorzettingsvermogen, empathie, vindingrijkheid en motivatie doen er óók toe. Net als de interactie met anderen, kunnen plannen of omgaan met gevoelens. Hiervoor gebruiken wij Zien! om de sociaal-emotionele ontwikkeling, te monitoren. Dat geeft een compleet beeld van het kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school presteert boven verwachting: 83,33% van de leerlingen zit op advies (landelijk 62,93%), slechts 3,33% onder. Dit toont de effectiviteit van het intensieve adviestraject met orthopedagogen en maatwerkbegeleiding. Het percentage boven advies (13,33%) benadrukt de doorlopende ontwikkeling bij uitstroom.
Sociale ontwikkeling
Kinderen komen bij ons op school wanneer het niet goed gegaan is op de basisschool. (Dit is in ieder geval de grootste groep kinderen). Dat het niet goed gegaan is, heeft een grote impact op de kinderen. Ze hebben niet meer het gevoel iets te kunnen en hebben vaak ook niet meer het idee dat zij waardevol kunnen zijn in een relatie met anderen. Vaak zie je dat jongens die waarden zoeken in opvallend gedrag. Als zij langer op de Catamaran zitten, kunnen ze waardevol zijn in relaties op een manier die constructief is voor meerdere kinderen. Ze komen voor elkaar op, ze helpen elkaar en hoeven zich niet te schamen of te verschuilen. Op de Catamaran zorgen wij ervoor dat wij een goede verbinding met de kinderen krijgen, zodat wij kunnen sturen in het bovengenoemde proces. Kernwaarden: 1. We zien je 2. We hebben hoge verwachtingen van je 3. Ontmoetingsleren is het fundament 4. Durf je zelf te zijn LEES MINDER
Durf je zelf te zijn
Waardevol voelen in relatie
Wie ben ik, wie ben jij en hoe verhouden wij ons
Wat is de werkwijze van School voor speciaal basisonderwijs; De Catamaran voor sociale ontwikkeling?
De missie en visie van School voor speciaal basisonderwijs; De Catamaran worden vierjaarlijks geëvalueerd. De kernwaarden zijn verankerd in het gebouw en vormen de basis voor het handelen van de medewerkers. De school gebruikt de methode Hiro! en hanteert kernwaarden die de hele dag door de volwassenen worden uitgedragen. De resultaten worden geanalyseerd met ZIEN, wat een duidelijk beeld geeft van de groep, individuele kinderen en handelingsadviezen voor de leerkrachten.
Welke registratievormen gebruikt School voor speciaal basisonderwijs; De Catamaran om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School voor speciaal basisonderwijs; De Catamaran gebruikt ZIEN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor speciaal basisonderwijs; De Catamaran?
School voor speciaal basisonderwijs; De Catamaran gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Hiro! en Schooljudo.