cbs De Rank
Lisstraat 15
3202 JG Spijkenisse

Schoolweging

Schoolweging
31.78
Spreiding
6.05

De schoolweging van De Rank Spijkenisse is 31,78 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De score ligt nagenoeg gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (95,2%), wat aantoont dat de basiskwaliteit op orde is.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5% ligt. Dit percentage is vergelijkbaar met soortgelijke scholen (55,4%), wat wijst op effectieve differentiatie in de bovenbouw.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een brede spreiding: 21,2% VMBO-(g)t, 24,2% HAVO-niveaus en 12,1% VWO. Opvallend is het hogere percentage dubbeladviezen (34,2% vs. 29,9% regio), wat past bij het intensieve volgsysteem met IEP-toetsen en Drempelonderzoek. Het praktijkonderwijs-advies (4,55% VMBO-b) ligt iets lager dan vergelijkbare scholen (5,52%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Rank SpijkenisseGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het leerlingvolgsysteem Basisscholen zijn verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Een LVS laat de leerkracht zien hoe een leerling, of een groep leerlingen, zich ontwikkelt. Heeft de leerling de lesstof goed opgepakt? Is hij of zij gegroeid? Welke lesstof moet de leerkracht de komende periode (extra) aanbieden? Sinds dit schooljaar gebruiken wij daar IEP LVS voor. De toetsen worden twee maal per jaar afgenomen in groep 3 t/m 7 en in groep 8 eenmaal. Daarnaast nemen we in de klassen ook toetsen af die bij de lesmethoden horen. Ook deze gegevens verzamelen wij in het leerlingvolgsysteem. In de kleutergroepen observeren wij op vaste momenten, deze momenten gaan samen met hun leeftijd. Gericht werken aan leerdoelen De overheid heeft bepaald welke kennis en vaardigheden een kind moet leren op school, om straks verder te kunnen op het voortgezet onderwijs en in de maatschappij. Daarvoor bestaan leerdoelen. IEP heeft die leerdoelen opgedeeld in behapbare stukjes die getoetst kunnen worden. Zo laat het IEP LVS duidelijk zien of het kind op koers ligt om de leerdoelen te halen. De leerkracht kan vervolgens zien welke onderdelen extra aandacht nodig hebben en welke juist al goed gaan. Op die manier helpt IEP LVS de school om het kind te geven wat het nodig heeft. Een compleet beeld van de leerling Een kind is meer dan taal en rekenen. Doorzettingsvermogen, empathie, vindingrijkheid en motivatie doen er óók toe. Net als de interactie met anderen, kunnen plannen of omgaan met gevoelens. IEP LVS kijkt niet alleen naar taal en rekenen (hoofd) maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen (hart en handen). Dat geeft een compleet beeld van het kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 28% boven het advies uitkomt. Dit sterke resultaat onderstreept de zorgvuldige advisering met aandacht voor niet-cognitieve factoren zoals werkhouding en motivatie, zoals beschreven in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het creëren van een prettige en veilige onderwijsomgeving is dan ook één van onze speerpunten. Op beide locaties wordt gebruik gemaakt van de methode ‘De Vreedzame School’. Binnen deze methode dragen de leerlingen en het schoolteam een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de school, die wordt gezien als een leefgemeenschap. De leerlingen mogen meedenken en -praten over beslissingen en zij leren om zelf conflicten op te lossen. Door de inzet van deze methodiek proberen wij door middel van preventieve maatregelen pestgedrag te voorkomen. Wij geven lessen die aansluiten bij een maandelijks thema, u kunt hierbij denken aan: wij luisteren naar elkaar, wij hebben oog voor elkaar, etc. Door deze onderwerpen aanspreekbaar te maken merken we dat er minder gepest wordt. Als er toch pestgedrag ontstaat hebben wij een anti-pestprotocol waarin maatregelen beschreven staan. Daarnaast is er op beide locaties een anti-pestcoördinator aanwezig. Zij heeft als taak dit nauwlettend in de gaten te houden en te handelen waar nodig. Ouders en kinderen kunnen hier ook terecht. De sociaal-emotionele ontwikkeling en veiligheidsbeleving van de leerlingen wordt twee keer per jaar gemeten door middel van digitale vragenlijsten. LEES MINDER

Samen werken

Regels in de school

Normen en waarden

Wat is de werkwijze van cbs De Rank voor sociale ontwikkeling?

cbs De Rank hanteert, in lijn met de methodiek van De Vreedzame School, een grondwet met basisregels die gelden voor iedereen in de school. Deze regels omvatten luisteren naar elkaar, samenwerken en elkaar helpen, problemen vreedzaam oplossen, zorgen voor een veilige omgeving, samen verantwoordelijk zijn voor een fijne school en respectvol omgaan met verschillen. Naast de grondwet maakt elke leerkracht aan het begin van het schooljaar afspraken met de leerlingen in de klas, waarbij de leerlingen mogen meedenken en meepraten. De grondwet en klasafspraken zijn zichtbaar in de school en worden regelmatig besproken. Er wordt aandacht besteed aan een goede sfeer in de groep en een positief schoolklimaat door middel van lessen uit de methode De Vreedzame School.

Welke registratievorm(en) gebruikt cbs De Rank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

cbs De Rank gebruikt de IEP vragenlijst (hart en handen) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt cbs De Rank?

cbs De Rank gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame School en Rots en Water training in de groepen 6.